ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schallroth / Skallroth  (läst 1740 gånger)

2006-01-02, 11:32
läst 1740 gånger

Utloggad Magnus Troiza

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2017-12-01, 12:43
    • Visa profil
Jag söker mer information om Elsa Schallroth som levde i Lerum på 1700-talet.
Hon var gift med bland annat Fältväbel Magnus Lundborg och senare Heideriddare Anders Nyman.
 
Jag söker hennes ursprung. I slutet på 1600-talet fanns det en Olof Schallroth som ritade kartor, finns det någon koppling ?
 
Det skall finnas en koppling till Tolla Brun i Lerum, hur såg den ut ?

2012-10-08, 15:09
Svar #1

Utloggad Göran Robertsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 13:31
    • Visa profil
    • goranrobertsson.se/roots/slaktstart.html
Hej Magnus,
 
 
Jag har också varit och rotat lite där på senare tid och tycker mig ha fått lite mer info.
 
Självklart har jag läst Magnus bou. och där finns ju mycket (men svårläst information).
 
Dessutom finns det ju ett dokument framför bouppteckningen (på s. 179 och det kallas Likvidation
med min ?? svägerska etc. etc. och någonstans nämns en Bror Lundborg - kanske Magnus bror.
och det vet jag inte vad det innebär.
 
Så som jag tyder delar av bou.så har jag fastnat på ringarna som finns. 1 st med inskriptionen  
M:L:B (det tyder jag som Magnus Lund Borg), En annan med E:S (troligen Elsa Schallrot).
 
Nu till den intressanta - en stor guldring som varit mina salig föräldrars vigselring ....står  
deras namn L:S   M:B - (detta borde betyda L???  Schallroth och M???  B??? = Elsas föräldrarnas namn).
 
Vi vet ju inte föräldrarnas hela namn ännu - men på en annan sida (s.198) i bou. nämns ju en Lars Schallrot
samt ... far Tore Schallroth. Vi får väl anta att Lars är Elsas far - men moderns namn blir svårare.
 
Vi vet ju från hennes dödsnotering 56 år att hon bör vara född o. 1711 - men var?- och vad heter föräldrarna?
 
När jag nu läser på sid. 179 så hittar jag namnet Kyrkoherden Lars Bruhn - det här namnet känner jag igen från Östad - alltså beger vi oss hit. Böckerna här ger mig följande:
 
 
0mkring 1715 bör Elisabeth Schallroth vara född (enl. dödsnoteringen - men hittar ingen födelse här)
 
1716 död Carolo Brunelig (men på annat ställe står han som Brunelius), kyrkoherde 67 år (= f.o. 1649)  
 
1718 födelse Maria Schallroth
 
1718 gåva till kyrkan - Adjunkt Lars Schallrot
 
1721 gåva till kyrkan - vice pastor Lars Schallroth
 
1723 gåva till kyrkan - pastor Lars Schallroth
 
1723 död Elisabeth Schallroth, prästens dotter 7år, 9 mån.(=f.o. 1715)
 
1726 död Gunnur Wallenia,pastorska, 82 år
 
1729 död Maria Brun, pastorska 48 år 6 mån.(= f. o. 1681)
 
1731 död Lars Schallroth, kyrkoherde, 42 år (= f.o. 1689)
 
 
 
Min fundering är då - Kan det vara så att Lars schallrot har studerat till prästyrket någonstans - sedan
kommit till Östad (giftasvuxen c:a 1709) sedan gift sig med kyrkoherdens dotter Maria Brun (notera inskript.
i ringen - sedan fått barnen Elsa (o. 1711), Elisabeth (O.1715), Maria (1718).
 
Mwn det jag undrar är - vem är Lars Bruhn ? - och vem var pastor/kyrkoherde mellan 1716 och 1723 då Lars S.
benämns som pastor - kan det ha funnits en kyrkoherde Lars Bruhn däremellan ? och vad var skillnaden mellan pastor
och kyrkoherde.
 
Många frågor - har du några svar?

2012-10-10, 08:21
Svar #2

Utloggad Magnus Troiza

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2017-12-01, 12:43
    • Visa profil
Hej Göran
 
det var faktiskt en del nytt och massa intressant i det stora pusslet.
Jag har missat delar av boupteckningen, det som du beskriver som Likvidation.
Jag är så överväldigad av allt detta så jag får kolla upp och damma av en del tankar och gamla noter.
 
Vet inte hur mycket du har runt Elsa och Magnus, men då min gren kommer från deras son Lars Lundborg har jag tidigare grävt en del.
 
Drar jag mig snabbt till minnes så hade Magnus & Elsa Gästgiveriet som 1725 drevs av den tidigare ägaren, Tolla BRUN, änka efter Jonas Swart. Någon stans har jag noter på att det var nära släktskap mellan Tolla och Elsa. Skall bara gräva fram det !
Släktskap styrker ju även dina spekulationer i rätt riktning.....
Jag återtkommer !!

2012-10-10, 08:24
Svar #3

Utloggad Magnus Troiza

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2017-12-01, 12:43
    • Visa profil
Tolla är Moster !!!! Solen skiner och det blir en bra dag idag känner jag :-)

2012-10-10, 10:01
Svar #4

Utloggad Magnus Troiza

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2017-12-01, 12:43
    • Visa profil
Med snudd på att glida in på andra rubriker så kan nämnas om ovan för att styrka kopplingarna...
 
1708-07-15 Föds Anna Nitraeus i Skallsjö (Troliga föräldrar Kommunister Lars Nitraeus med fru Catharina Brun) vittnen är:
test.dräng Lars Brun, Herr Jonas Swart, Ericus Wallenius, hustru Gunnur Wallenius och Jungfru Maria Brun
 
Helt klart finns svaren vi söker här på Schallroth, får bara gräva vidare

2012-10-10, 13:20
Svar #5

Utloggad Göran Robertsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 13:31
    • Visa profil
    • goranrobertsson.se/roots/slaktstart.html
Intressant - jag trodde också att Skallsjö var inblandat i namnet Schallrot.
Har inte hunnit slutföra mina tankar om detta - men du har ju hittat.
 
Mina kopplingar kan du hitta på min hemsida.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna