ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schartov  (läst 750 gånger)

2006-08-05, 18:27
läst 750 gånger

Lotte Jensen

Jag söker efter personer med släktnamnet Schartov. Detta efter att jag genom resonemang med olika forskare funnit att min anfader kanske kan ha det släktnamnet.  
 
Vår första ledtråd var namnet Schartau. Nu funderar vi (här på Gotland) om detta kan vara en feltolkning gjord av prästen som skrev in hans namn.
 
Vår anfader heter:
Christian Wilhelm Scharstuck/Scharsto/Schartau/Schartov. Han dog omkring 1806 i Simrishamn. Han har varit Murmästare och Ryttare. Han var gift med Greta Benedicta Kasberg/Kastberg från Ystad.
De fick tre barn:
Christiana Wilhelmina Scharsto, född 1769 i Villie
Lars Peter Schartov, född 1777 i Röddinge
Christian Wilhelm Philip Schartau Christiansson Flyktig, född 1772 i Mellanköpinge
 
Min anfader Christian Wilhelm Philip levde en tid på Gotland och fick där 4 söner. En av dem, Lars född 1794, hamnade som barn hos den förmodade farfadern som levde i Simrishamn då.
 
Lars i sin tur var gift och fick barn. Det finns en notis om att andra med namnet Schartov var faddrar vid hans barns dop
 
Vet du något om detta eller forskar du också på detta släktnamn?
 
mvh Lotte Jensen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna