ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Scheider  (läst 740 gånger)

2009-11-24, 16:44
läst 740 gånger

Utloggad Benny Backman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2010-03-09, 06:38
    • Visa profil
Hej,
jag har hittat ett par anor med namnet Scheider i Sala: Augustus Scheider f. 1676-11-10, bosatt 1746 i Sala sf Östra Kvarteret (Sala stadsf Hfl AI:6 sid 2), gm Sara Andersdotter Norström f. 1678, samt dottern Anna Caterine Scheider f 1706-10-11 (Sala stadsf. AI:7 sid 4).
Anna Caterine gifter sig med Herman Meijer f. 1712-09-03. De föder min mm ff mf ff Herman Friedrich Meijer 1745-09-05, troligtvis i Sala sf Östra Kvarteret.
Det vore intressant att få veta något om familjen Scheider och eller Meijer- om det är nån som vet nåt.  
Har inte stött på namnet tidigare, men det klingar onekligen tyskt och tyska bekanta har sagt mig att det från början bör ha varit yrkesbeteckningen Skiljare, vilket lär förekomma inom gruvnäringen. Vilket ju kunde stämma med tanke på närheten till Sala silvergruva...
Någon som vet nåt om Scheider?
 
Mvh
Bb

2010-04-05, 11:58
Svar #1

Utloggad Karin Sundling Nygren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 350
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 21:33
    • Visa profil
Hej Benny!
Jag har i min släkt en Fredrik Samuel Scheide, fältskär, död i västerås 1743.
Har inte hittat födelseort för honom ännu. Han gifte sig med Katarina Beurling dotter till rådmannen i Västerås Johan Beurling.  
Äldsta sonen har ganska så förnäma faddrar.
Kan det vara samma släkt som du har? Namnen låter onekligen lika, bara en bokstav fattas , vilket lätt försvinner ibland.
 
Hälsningar
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna