ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schlaikjer  (läst 684 gånger)

2000-11-17, 22:41
läst 684 gånger

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Jag söker mer uppgifter om Josef Schlaikjer, som var arrendator på Norr Starfors i Västerlövsta (Västm.) i början av 1890-talet. Han var född i Schlesvig, hade tjänstgjort några år nära Hannover, och därefter var han inspektor på Kulltorps gods vid Ängelholm. Det är tiden före 1888 och tiden efter 1894 som är intressant. Hans hustru hette Louise och hon var bl a mejerist, och innan de kom till Norr Starfors hade de varit på Forsmarks bruk i nordöstra Uppland.  
Uppgifterna är intressanta för en lokalhistorisk forskning för en uppsats.  
Med hälsning
Irma Ridbäck

2000-12-03, 00:48
Svar #1

Utloggad Kenth Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2022-07-02, 08:52
    • Visa profil
Hej Irma.
Se på Landsarkivet i Uppsala under Konkurser för, jag tror det var Östra Västmanlands domsaga.
Jag såg det här namnet för några år sedan och kommer ihåg att det var något med skötsel av någon gård i Starfors.
Mvh Kenth

2000-12-04, 22:51
Svar #2

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Hej Kenth
Tack för Ditt tips. Det är Schlaikjers tid som arrendator på Norr Starfors som min uppsats handlar om, och jag har gått igenom huvuddelen av konkurshandlingarna. Jag hoppas att någon släktforskare kanske har stött på honom tiden före, d v s då han var i Kulltorp eller i Forsmark.  
Hälsningar
Irma

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna