ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schmalensee, von  (läst 1394 gånger)

2010-10-05, 17:34
läst 1394 gånger

Utloggad Iris Marianne Condé

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2019-08-02, 23:13
    • Visa profil
Har någon information om en ryttmästare G. Fr. von Schmalensee, som var skvadronchef vid Kronprinsens husarregemente/Mörnerska husarerna under åren 1789-1792?  
 
Jag har hört på omvägar att han lär ha skrivit sina memoarer, men ovisst om dessa föreligger i tryckt skick eller som en handskrift någonstans. Släkten von Schmalensee finns tyvärr inte med under Släkter i Anbytarforum; därför frågar jag på denna sida. Min anfader, Philippe Condé, var husar i hans skvadron under dessa år och lär vara omnämnd i memoarerna.  
 
Tacksam för all information som leder vidare!
 
E-post: iris_marianne@yahoo.com

2010-10-09, 22:04
Svar #1

Utloggad Inger Erlandsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2012-06-30, 22:25
    • Visa profil
Till Marianne Condé
 
Memoarerna Du söker är inte skrivna av Ryttmästaren senare Majoren Gustaf Fredrick von Smallensee utan av hans fosterson Abraham D Cederholm von Schmallensee och handlar om hans barndoms och studieår i Skåne.
 
Tyvär kan jag inte finna någon hänvisning till var man kan finna memoarerna. Troligen är de inte tryckta utan finns som handskrift någonstans. Vad jag har är en fotokopia på ett maskinskrivet dokument. Memoarerna börjar 1846 och Abraham dör i Uddevalla 14 juni 1848 i en ålder av 68 år och nära 9 månader.
 
Utdrag:
I synnerhet fästade jag mig vid en af dem, en fransos benämnd Condé, hvars serdeles favorit jag blef, likaso han min.Han hade en mycket vacker röst, oc kunde hundratals fransyska visor, af vilka han snart, utan särdeles möda, lärde mig några, så att jag verkligen innan jag ännu förstod att explicera en fransysk rad, kunde sjunga fransyska chansons.
Längre fram:
Hör nu min käre Abraham - Nu har du hvilet dig ut af din rese(från Stockholm till Malmö 1790) och blivit något van vid dine nye förhållanden. Du ticker her är ganz rolig bland di hästen och husaren. Nicht wahr mein Sohn? du rider micket gerne på min hvite sto, och den schlingeln Condé lär dig rätt schene franske viser, och di Tiske husaren gemene Tiske slagdänger. - Jag har nok hört det, min Sohn - dette går icke i längden. I Scholan här ......
 
Philip Condé är min mf mf ff. Vår släkt härstammar från Philips sonson Jean Philips Lorenz Condé och hans hustru Ingeborg Persdotter i Borrby.
MvH
Inger Erlandsson

2010-10-12, 11:59
Svar #2

Utloggad Iris Marianne Condé

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2019-08-02, 23:13
    • Visa profil
Hej Inger!
 
Stort tack för ditt snabba och synnerligen intressanta svar på min efterlysning! De citerade raderna stämmer mycket väl överens med vad jag en gång hört omtalas om min anfader. Får jag fråga varifrån du fått det maskinskrivna dokumentet, och om det föreligger någon datering?  
 
Betr. A.D. von Schmalensees minnen, så finns de som handskrift i Norrköpings stadsarkiv, tillsammans med fosterfaderns mer omfångsrika memoarer. Nyligen var jag i kontakt med en arkivarie där, som skickade över bifogade sammanställning (jag hoppas det fungerar med attach:et).  
 
Vi är således släkt på långt håll; Jean Philip Lorenz Condé var min farfars farfar. Jag tror också att en släkting till dig, Nils Erlandsson från Kalmar, har varit i släktforskarkontakt med min farfars bror, Louis Condé (avliden 1983). Jag har en kopia av ett brev från Nils Erlandsson, daterat i november 1980, som jag fann i Genealogiska Föreningens arkiv, och där han diskuterar just släkten Condés proviniens.  
 
Med vänlig hälsning,
Marianne Condé

2010-10-12, 17:37
Svar #3

Utloggad Inger Erlandsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2012-06-30, 22:25
    • Visa profil
Hej Marianne!
Tack för Ditt svar. Trevligt att ha en källhänvisning. Källor har en viss förmåga att falla bort, särskilt när det gäller ärvda utredningar. Vi kommer nu så nära nutiden att jag sänder Dig även ett e-mail.
MvH  
Inger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna