ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schmatz / Schmaltz  (läst 1168 gånger)

2014-01-16, 21:16
läst 1168 gånger

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Fick denna förfrågan
Söker en eventuell släkt i Sverige och detta är Anna Sofia Schmatz eller Schmaltz. Hon var gift med Samuel Elfving d.ä. 1709-1776 i 3 äktenskap. Dom flyttade ca: 1750 till Finland. Han var Kapten vid Dalarregimentet. innan flyttning. Men frågan är var kommer hon ifrån?
Jag har sökt i Genos ( Finland ) och fick en hel del upplysningar över en stor del av Elfving men inte över henne.  
Har läst en del över Elfving och Elvius släkter för att kunna herleder den tiden dom var i Sverige för en del var Kyrkoherden  rund Mora Smedjebacken mm. ( Vika, Orsa, Norrbärke) eftersom mina tankar är att man reste inte mycket under den tiden?
Tacksam för ett tips eller en länk att förmedla
Britt Maria

2018-12-08, 01:17
Svar #1

Utloggad Bo-Bertil Brantén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 04:07
    • Visa profil
    • Birger Sjölins samling om släkten Hjertstedt
Det är visserligen flera år sedan du skrev den här frågan men jag håller på att gå igenom material som vi har sparat om släkten Hjertstedt och då hittade jag en artikel skriven av Harald Petersson och Nils Hiertstedt som heter "Släkten von Schmaltz ursprung" införd i Personhistorisk Tidskrift 1939-40, det står en del om just de personer du frågar om, mitt exemplar finns tillgängligt här: http://www.acc.umu.se/~bosse/hjertstedt/hiertstedt1939.pdf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna