ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schångberg  (läst 656 gånger)

2015-02-03, 23:54
läst 656 gånger

Utloggad Jan-Yngve Sjöberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2018-02-04, 15:32
    • Visa profil
Jag letar efter uppgifter om murarlärlingen och gesällen Sven (Henrik) Schångberg född den 5 april 1811 i Nässums församling, död den 12 januari 1839 i Malmö Caroli. Uppgifter om honom har jag hittat i bl.a. Husförhörslängderna Malmö-Caroli-AI-4-1826-1834-Bild-236-sid-235 och Malmö-Sankt-Petri-AIa-19-1832-1836-Bild-118-sid-115 och givetvis i förteckningen över döda. Jag hittar honom dock inte inflyttningslängder i Malmö eller utflyttningslängder i Nässum. Jag hittar heller ingen som passar i födelseuppgifter i Nässum.  
 Jag misstänker att han är oäkta son till sin namne Handskmakaren Sven Henrik Schångberg 1781-1842, som flyttar från Karlshamn till Malmö efter det att hans första hustru dött. Vad jag grundar mina misstankar på är att Karlshamn-AI-4-1808-1813-Bild-127-sid-122 protesterar pigan Bengta Olsdotter att han gifter sig med en annan person? Kan modern då vara denne Bengta Olsdotter och att barnet är fött på annan ort. Barnet namnges efter sin fader för att visa på släktskapet. Min andra misstanke för att det finns en koppling är att även Sven (Henrik) flyttar till Malmö för sin murarutbildning. När så Sven (Henrik) får ett barn med Botilla Jönsdotter 15 nov 1838 (Johan Conrad Schångberg Malmö-Caroli-CI-10-1827-1860-Bild-1660-sid-325) finns skomakarn Sommars fru Schångberg med som vittne. Hon är dotter till Handskmakaren Schångberg. Är det någon som har några tips och var kan man hitta mer om Bengta Olsdotters protest?

2019-01-02, 16:30
Svar #1

Utloggad Jessica Linder

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-01-02, 16:43
    • Visa profil
Hej.
Jag har en Sven Henrik Hindrich Schångberg som 1813 får en dotter vid namn Christina Gustafva inom äktenskapet med Sophia Nordling f. Larsdotter. Kan det vara så att vi har samma person i vårt släktband? Jag har inte gått djupare i detta led innan så vet inget mer än detta. Inte ens Sven Henriks födelse.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna