ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schönmeyer  (läst 2033 gånger)

2008-03-19, 21:41
läst 2033 gånger

Svante Hammarberg

Hej!
Jag har kontakt med några släktforskare i Chile, och enligt CD:skivan Sveriges befolkning 1890 fanns i Sverige 6 personer födda i Chile. En av forskarna är intresserad av att veta mer om paret kommendörkapten Alfred Carl Schönmeyer, född 1830 i Stockholm, Sverige och hans hustru Enriqueta Cox, född 1838 i Chile. I Stockholm 1890 fanns även sonen Richard Henry Schönmeyer, född 1863 i Stockholm, Sverige och hans hustru Lucinda Isabel, utan känt efternamn.  
Enriqueta Cox var dotter ättling till en till Chile inflyttada engelsman, Nathaniel Cox. En gata i centrala delarna av Santiago de Chile finns uppkallad efter honom.
 
Är det någon som har mer uppgifter om denna familj och dess framtida öden?
 
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning
Svante Hammarberg

2008-03-20, 11:51
Svar #1

C-G-A Bartholomew

Hej
 
enligt mtl 1855 för Stockholm så finns han på Nedre Ladugårdslandet och står där skriven som Sekundlöjtnant,och jag har även hittat att samme man fick det Norska storkorset och då var han Militär attache
 
Mvh
Gillian

2008-03-20, 21:07
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
I all hast:
Kommendörkapten Alfred Carl Schönmeyr dog i Skeppsholms fs, Stockholm, 24/11 1894, enligt församlingsbok AIIa:29. Hustrun Henrika Cox enligt samma källa afflyttat till Chile utan att hafva uttagit prestbetyg.  
Paret vigt 1/1 1860 i de Tolv apostlarnas fs i Valparaiso, enligt avskrift/översättning av chilenska dokument i Skeppsholm AIIa:23.
 
Barn:
Richard Nathanael f. 30/9 1861 i Skeppsholm, död 8/10 1861 i Skeppsholm
Richard Nathanael Cox f. 6/11 1863 i Skeppsholm  
Alfred Carl f. 18/11 1868 i grevskapet Glamorgan, England
Signe Enriqueta Cox f. 10/10 1877 i Skeppsholm, död 9/1 1878 i Skeppsholm
 
Skärmdumpar kommer med epost. Ska se vad jag kan finna om sönerna (lite senare i afton).
Hälsar vänligen
Maud

2008-03-20, 21:44
Svar #3

Svante Hammarberg

Hej!
 
Jag ber att få tacka allra ödmjukast för den goda hjälp jag har fått i detta ärende! Skärmdumparna kom till min andra e-postadress, tack för det, Maud Svensson! Nu ska jag översätta detta material och sända över till släktforskarna i Chile.  
Det känns ganska otroligt att kunna utbyta uppgifter med forskare på andra sidan jordklotet, jag har kunnat få bistå chilenare med finskt, norskt och danskt påbrå tack vare alla hjälpsamma släktforskare i Sverige och omgivande länder (DIS-medlemmar bl.a.) Forskarna i Chile uttrycker att det likaså känns otroligt att få reda på och del av uppgifter om sina anfäder på de nordiska språken, något som de aldrig trodde sig kunna skaffa.  
 
Ett stort tack till Gillian och Maud! Glad Påsk!
 
Med vänliga hälsningar
Svante Hammarberg

2008-03-20, 21:55
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Både modern och de båda sönerna är i rotemansarkivet noterade obefintliga ännu 1926. Om Richard Nathanael Cox är i Skeppsholms församlingsbok 1885-1896 antecknat att han uppgifves vara gift i Buenos Aires. Moderns och den yngre sonen Alfred Carls vidare öden får sannolikt sökas i Chile.
Hälsar vänligen
Maud

2008-03-20, 22:58
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Får ta tillbaka vad gäller Alfred Carl.
 
Äldre brodern Ricardo (Cox) Schönmeyer med hustru Lucinda (född i Naciemento, Chile) och dottern Betty, 12 år, (född i Victoria, Chile) kom till Ellis Island, New York, 22/6 1918 med Bergensfjord från Kristiania, transit till Chile. Närmast anhörig: broder/svåger/farbror Alfred Schönmeyer, Alby, Tumba.  
 
(www.stevemorse.org)
Hälsar vänligen
Maud

2008-03-21, 00:35
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Hej Svante.
 
Vet ej vad det här är, men du el. någon annan du forskar med kanske kan tyda det. Det verkar som det har något med en resa att göta.
 
 
REPUBLICA DE CHILE
MINISTERIO DE RELACIONES EXTERIORES
ARCHIVO GENERAL HISTORICO  Ministros Plenipotenciarios, Embajadores y  
Encargado de Negocios de Chile
 
Fecha: 12/09/2002 15.27  
Nombre Schönmeyer Cox, Alfredo  
País/ OO.II. Suecia  
Fecha Nombramiento - 3 - 1920  
Fecha Presentación Cartas Credenciales - -  
Fecha Inicio de funciones - -  
Fecha Término de funciones - -  
Cargo Encargado de Negocios  
Observaciones El Ministro Plenipotenciario titular, Agustín Edwards Mc., ejerce este puesto con sede en Londres, razón por la cual deja al Secretario de la Legación, Schönmeyer, como Encargado de Negocios.  
Fuente A.M.RR.EE. de Chile, F. Histórico, V. 793.

2008-03-21, 00:58
Svar #7

Svante Hammarberg

Hej Carina!
Jag är inte säker på vad detta handlar om, men ska forska vidare lite grann, bl.a. fråga forskarna i Chile om de kan härröra detta med större säkerhet. Återkommer med svar å det snaraste!
 
Md vänliga hälsningar
Svante H

2008-03-24, 17:29
Svar #8

Svante Hammarberg

Hej Carina!
 
 
Jag har fått svar från Chile, och den person som har svarat mig är inte helt säker på vad detta handlar om, i detalj, men lämnar följande förklaring:
 
Chiles Utrikesministerium, Ministeriet för utrikes relationer (Utrikesministeriet), Historiska arkivet, Ambassadörer, Charges d´affaires och plenipotenciarios (har varit svårt att få tag i en korrekt översättning på detta ord, men det handlar om den person som har befogenheten att skicka iväg både kungen och legislationen till andra länder).
 
Man utser Alfredo Schönmeyer Cox till charges d\affaires i London.  
 
Vågar jag fråga hur detta har kommit i dina händer? Den forskare i Chile (Cristian Mujica) som forskar om denna familj vill veta så mycket som möjligt, hans hustru är besläktad med denna familj.
 
Med vänliga hälsningar
Svante Hammarberg

2021-04-04, 21:56
Svar #9

Utloggad Kristina Mittag-Leffler

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 15:26
    • Visa profil
Lucinda heter Bunster Villagra i efternamn.

Får ta tillbaka vad gäller Alfred Carl.
 
Äldre brodern Ricardo (Cox) Schönmeyer med hustru Lucinda (född i Naciemento, Chile) och dottern Betty, 12 år, (född i Victoria, Chile) kom till Ellis Island, New York, 22/6 1918 med Bergensfjord från Kristiania, transit till Chile. Närmast anhörig: broder/svåger/farbror Alfred Schönmeyer, Alby, Tumba. 
 
(www.stevemorse.org)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna