ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Segersköld  (läst 1769 gånger)

2008-07-16, 10:08
läst 1769 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är ett soldatnamn:
1820 efterlysning i landshövdingeämbetets kunggörelser
 
7:o försvarslöse Jonas Segersköld har natten till den 29 november befriat sig från sina
fängsel och rymt från Kalmar slottshäkte
Han rymmer även 1822.

2008-07-16, 10:33
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
En tanke slår mig: Kan uppgifterna i FS komma ifrån en sådan mönstersida? De fanns ju i många husförhörsböcker som exempel, därav de olika födelseorterna? Om en person som inte kan svenska läser det så kan de ta uppgifterna som riktiga. Men det verkar konstigt att använda ett adligt namn som mönster. Har inte hittat en sådan sida i de församlingar som nämns heller.

2008-07-16, 12:09
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Lasse! Varmt tack för ditt förtroende och jag tar det som en komplimang.  
 
Vad jag först och främst skulle vilja veta är vem Amalia Carolina Segersköld gifte sig med och när.  
 
Nånting säger mig att det är i de icke territoriella fs i Stockholm man bör börja sökandet.

2008-07-16, 12:15
Svar #3

Lotta Nordin

Kunde inte låta bli.....
Uppgifterna ingår mycket riktigt i instruktioner i en kyrkobok. Dock inte en hfl utan en dopbok. Eftersom den enda uppgiften om dopdatum på Familysearch, var om den Amalia Carolina som uppgavs vara född i Odensala, så....
 
 
Odensala C:5, opaginerad, GID: 2519.37.69500
 
Här finns alla datum med som Iréne uppgav tidigare, även p 116 och Klastorp.
 
(Meddelandet ändrat av lotta den 16 juli, 2008)

2008-07-16, 12:25
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Särskilt tack till Lotta som fann detta! Är glad att jag formulerade mig som jag gjorde ang den olycksaliga .
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-07-16, 12:43
Svar #5

Lotta Nordin

Samma sida finns även i Bro, C:5, GID: 2282.33.70300; Fittja C:6, GID: 2299.26.77900 och  Hjälsta C:6, GID: 2313.28.43900. Så nu är alla fyra Amalia Carolina Segersköld som finns i Familysearch upphittade.  

2008-07-16, 12:53
Svar #6

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Lotta! Helt otroligt! Nu har jag lärt mig något nytt! Tacke-li-tack!  
 
Helene

2008-07-16, 13:15
Svar #7

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Lotta! Lysande  
Jag har lärt mig något nytt, precis som Helene säger här ovan.
Har aldrig sett eller reagerat på detta förut, kanske för att man dyker direkt in på det datum som är aktuellt.
 
Och du, förlåt, om jag gör ett sådant här upprop någon gång i framtiden så ska jag skriva Lotta också.
Om jag nu fattat detta rätt så handlar detta om en tryckt sida med fiktiva personer som skulle tjäna som instruktion till den som fyllde i födelseboken
 
Jag kunde inte begripa hur en överste med ett sådant ovanligt namn och som dessutom får barn med vad som verkade vara en adligt dam, bara kunde försvinna utan att lämna några som helst spår efter sig.
 
Om inget annat så hade denna efterlysning det goda med sig att vi är några stycken som lärt oss något nytt. Och framförallt, lita inte på andra och tredjehandskällor på nätet.
Detta är ju ett skolexempel på hur tokigt det kan bli.
Återigen tack till er som engagerade sig i denna efterlysning.
 
Lasse

2008-07-16, 14:07
Svar #8

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Familysearch är närmast ett gissel med alla många gånger helt uppenbart galna uppgifter som klantskallar som inte ens kan läsa och förstå svenska sitter och skriver av och bidrar med uppgifter från svenska kyrkböcker, och dessutom de utdrag som är från inskickade släktutredningar där det kan vara grava fel som bara blir indexerade och till synes omöjliga att få Familysearch att ta bort eller gå in och redigera.
 
Har för mig att man finner någon ancestral file där de äldre leden av släkten Pemer både i Sverige och de ännu äldre i Augsburg finns med, och där det står om augsburgspemrar att de var födda i Sverige eller tvärtom. Familysearch känns nästan som en gigantisk potentiell felkälla.

2008-07-16, 19:40
Svar #9

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Nu sitter jag faktiskt och fnissar rätt gott åt detta skolexempel som Lasse skriver. La pannan i djuuuupa veck i morse när jag läste anropet. Funderade över frågeställningen över frukostbordet. Sökte i troliga källor efter en Herman Segersköld, som tex Krigsarkivets porträttsamling eftersom Herman skulle ha varit Överste.  
 
Jag är verkligen jätteglad över att detta kom upp. Precis som Lasse skriver så dyker man rätt in i längden för att hitta ett årtal eller en gård (om det är en hfl) och tänker sällan på instruktionerna.  
 
Så tack Chris för att du började fundera på om detta var en sk instruktionssida i en fl och tack Lotta för att du lärde mig något nytt.
 

2008-07-16, 20:50
Svar #10

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Hej igen
Jag blev så uppjagad av det som Lotta funnit att jag ju glömde att det faktiskt var Chris idé från början
Så äras de som äras bör, Ave! Chris och Lotta.
 
 
Lasse

2008-07-16, 21:59
Svar #11

Lotta Nordin

Njaee, det var ju Iréne själv som skrev att det var ett tryckt försättsblad i en kyrkobok. Och när sockenangivelserna uppgavs i Familysearch så var det bara att leta reda på rätt kyrkobok i respektive socken.

2008-07-17, 07:00
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag ägnade gårdagen åt att lära mig min nya kamera så jag ser diskussionen först nu. Oerhört lärorikt, kul att du hittade precis rätta sidan Lotta och att du la ut den så vi kan se. Jag undrar fortfarande varför de använt ett exempel med en då existerande adelsätt, som dessutom var ganska liten i antal personer. Om man anknyter till diskussionen längre ner om internetpublicering och publicering av felaktiga släktdata överhuvudtaget så borde familjen Lagerheim (speciellt hovfröken) blivit ganska förbannade om de vetat om att en familjemedlem blivit bortgift i de officiella registren! Men kyrkböckerna var nog ganska hemliga på den tiden, innan internet.
 
Exemplet borde användas i släktforskarkurser för att visa hur viktigt det är att gå tillbaka till källorna.

2008-07-19, 19:54
Svar #13

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Tusen tack till ALLA som hjälpt mig att reda ut det här med Segersköld och Lagerheim. Har varit på semester några dagar och kom hem idag och fick mig en massa spännande läsning här.  
Lite roligt tycker jag ändå att det är att det står på försättsbladet för Hjälsta. Min pappas morfar Johan Segersköld bodde och verkade där som mästersmed fram till sin död 1928.
Hälsningar
Iréne

2008-07-19, 21:51
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kanske han sett namnet i boken? Och fått inspiration? Eller prästen gav honom råd om namn, det gjorde prästen för min farmors familj.

2008-07-20, 09:04
Svar #15

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Tror inte han hade sett det tidigare för han är född i Knutby 1874 och flyttade runt där i trakten på olika gårdar.Sedan tappade jag bort honom och det var i samma ålder som man gjorde militärtjänsten. Han dök sedan upp i Risänge i Harbo 1897 från Uppsala I brevet som jag fick för många år sedan från Pastorsämbätet i Östervåla står det: Smidesarbetaren Johan (Andersson) Segersköld f 23/6 1874 i Knutby kom till Risänge i Harbo 3/11 1897 från Uppsala. (Segersköld d 12/11 1897).
Han träffade sedan farmors mamma och de gifte sig 1899. De flyttade runt på lite olika gårdar och kom till slut till skott och köpte sig ett eget ställe lägenhet i Hjälsta som hette Smedjebacken(backa från början). Där hade han en egen smedja och även lärlingar, han gick bort ganska ung. Var bara 54 år.Jag vet tyvärr inte orsaken.
Vad glad jag blev att ni var så många som engagerade er i att hjälpa mig. Tusen tack igen...nu har jag fått lust att verkligen följa honom och försöka reda ut vad han gjorde under åren han försvann från Knutby och fram till han kom till Harbo.
Hälsningar
Iréne

2008-07-20, 17:41
Svar #16

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Johan kanske fick namnet när han gjorde sin militärtjänst. Det var inte helt ovanligt.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2008-07-20, 18:03
Svar #17

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Enligt hfl i Harbo så verkar det som om han hette Andersson när han skrev in sig i kyrkan den 3/11 och sen ändrat det den 12/11 1897. Så jag tror han tog namnet när han kommit till Harbo. Varför han nu gjorde det?
Finns det något ställe där man kan gå in och kolla när, var och hur han gjorde sin militärtjänst. Jag vet att han hade följande nr: 40 132/95.
Det här med släktforskning är inte lätt men attan så roligt...
mvh
Iréne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna