ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sisell  (läst 1061 gånger)

2006-12-15, 11:28
läst 1061 gånger

Utloggad Anders Sisell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:22
    • Visa profil
    • Östnors befolkning
Släktnamnet Sisell härstammar ifrån Cecilia Andersdotter (1765-1862). Namnet Cecilia fördalskades till Sidsel eller Sisel, varav efternamnen Sisell och Selling så småningom uppträder.
 
Bonden Krång Lars Matsson (1764-) från byn Östnor i Mora (W) flyttade omkring 1786 norrut för att söka jobb på bruken i Hälsingland. I maj 1788 gifter han sig med Cecilia Andersdotter i Bjuråker (X), dotter till kolaren Anders Persson vid Hedvigsfors bruk o.h.h. Margeta Jonsdotter, båda ifrån Bergsjö (X). Lars och Cecilia återvänder till Mora omkring 1789 då tillsammans med sonen Anders som är född i augusti 1788 i Bjuråker. Under tiden i Mora föds barnen Anna (1790), Margit (1793), Mats (1796) och Cecilia (1799-1799).
Enligt hfl i Mora så är sedan familjen återigen borta omkring 1801, denna gången har man tydligen sökt arbete i Örebro län (här har jag ännu inte återfunnit dom, sökning pågår och hjälp mottages tacksamt).
1810 kommer Cecilia med barn tillbaka till Mora  maken Lars är inte längre med och har troligen dött under tiden i Örebro. 1817 ansluter ytterligare en dotter, Marit (1802), som är född i Örebro län, hon flyttar vidare till Gullspång 1822.  
Cecilia flyttar 1819 tillsammans med barnen Anna, Margit och Mats enligt hfl Mora till Väse i Värmland och här stannade alla spår efter familjen under många år.
 
Fyra generationer släktforskare i vår familj med start med min farfars far har sökt efter vart dom tog vägen utan att lyckas. Den äldsta noteringen av sökandet har jag ifrån min farfars fars anteckningar där ett brev till Landsarkivet i Göteborg daterat 1955 nämner följande ” I anledning av edert brev till landsarkivet, hit inkommet den 4 dennes, får landsarkivet meddela, att Cicilia Andersdotter, född den 1 november 1756, och hennes barn Anna, Margita och Mats icke påträffats antecknade som inflyttade vid en genomgång av Väse församlings och dess annexförsamlings Östra Fågelviks utflyttningslängder åren 1819-1826. Göteborg i landsarkivet den 11 november 1955. Josef Edström t.f. arkivarie. En stor anledning till att sökandet har misslyckat syns i detta brev eftersom man sökt på Cecilia med födelseåret 1756 som är det årtal som finns antecknat på henne i hfl i Mora. Min far hittade till slut henne i födelse och vigselböcker i Hälsingland och då upptäcktes det felaktiga årtalet.
 
Många olika försök och infallsvinklar senare så bestämde jag mig för att via dottern Marit som 1822 flyttade till Gullspång försöka hitta familjen och den 13/4 2006 efter en genomgång av området runt Gullspång namn för namn så fick jag äntligen träff. Vid Kronkvarn i Amnehärads socken hittar jag Marit, hennes syster Anna som är gift med mjölnaren Olof Olsson samt även modern Cecilia. Cecilia blir kvar resten av sitt liv hos dottern Anna och dör i Amnehärad 1852, 86 år gammal.
 
Kvar i Östnor, Mora när familjen flyttar 1819 blir äldste sonen Anders som redan då gift sig och bildat familj. Han blir nu anfader till Sisell släkten. Han är urmakare och är gift 1811 med Marit Matsdotter ifrån samma by och tillsammans får dom 6 barn varav 4 når vuxen ålder. Anders själv blir inte gammal utan han avlider 1822 i Ukna (H) under en resa när han försöker sälja sina urverk endast 33 år gammal.
 
Barn:
Anders (1812-1812)
Anna (1814-1875) ogift och barnlös
Lars (1815-1883) min farfars farfars far
Margret (1818-1818)
Margit (1819-1894) stack till skåne och arbetade där som piga och hushållerska, ogift och barnlös.
Anders (1822-1893)
 
Sonen Lars Andersson får fem barn varav fyra når vuxen ålder och alla dessa barn är upphov till familjer som under slutat av 1800-talet och början på 1900-talet lägger bort sina patrynomikon för att anta släktnamnet Sisell. Tre av familjerna för namnet vidare i Mora och en fjärde son Erik (1853-1925) flyttar till Sundsvall och använder där gårdsnamnet Cisell (Cisell Erik Larsson). Tror dock att namnet i Sundsvall dör med honom och att inga av hans barn för det vidare.
 
Sonen Anders Andersson får också han fem barn, ett dör som spädbarn, två blir inte ens 30 år gamla och dör därmed utan familj. De två återstående sönerna emigrerar till Amerika 1888 och tar sig där namnen Lars Selling och Anders (Andrew) Sisell.
Lilly Westlund (Selling) i Östersund har i ett brev berättat följande historia om bröderna: ” Min farfar Lars Andersson-Selling reste tillsammans med sin bror Anders till USA. Farfar arbetade som snickare i Duluth Superior, Min. och Ashland , Wisc. och träffade brodern lite då och då. Det var under denna tid som dom tog nytt namn. Det var många Lars Andersson och Anders Andersson i trakterna, så breven från familjerna i Sverige kom till fel personer”.
Lars återkommer senare till Sverige och för genom sina fyra barn namnet Selling vidare i Mora medan Anders (Andrew) blir kvar i USA och för namnet Sisell vidare där. Jag har under senaste åren lyckats spåra nu levande släktingar som jag fått kontakt med som fortfarande håller namnet vid liv där borta.
 
Om du vet något ytterligare om denna familjen så vill jag gärna att du kontaktar mig via mail. En fylligare släktutredning finns och den vill gärna bli påfylld med mera uppgifter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna