ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sparryttare  (läst 914 gånger)

2006-09-20, 14:23
läst 914 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
 
I Ålem (H) finns en båtsmän-dynasti Sparryttare. Jag vet att soldatnamn ofta är ganska kuriösa. Ändå undrar jag vad namnet kunde betyda. I de äldre källorna är namnet förresten även skrivet som Sparrottare eller Sparröttare.
 
Har någon en id?? Eller en hänsvisning till informationer om detta ämne?
 
Med hälsningar från Tyskland
 
Walter

2006-09-20, 17:18
Svar #1

Utloggad Björn Edman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 10:56
    • Visa profil
Hej Walter!
 
Jag tror sparr är en dialektvariant av sporr. Detta ord finns i Svenska Akademiens Ordbok i betydelsen sporrsträck, exemplifierat med en kurir kommit --- i fullt spårr.
 
Hälsningar
Björn

2006-09-20, 17:20
Svar #2

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Walter, tar man sökmotorhjälp finner man följande från Linn?s skånska resa 1749: Gärdesgårdarne, ovanpå dessa stenmurar voro kvistar lagde som sparryttare att avhålla kreaturen. Gissningsvis är namnet lånat från det ordet...

2006-09-20, 17:52
Svar #3

Eva Leksell

En sparr-ryttare (eller spärr-ryttare)  är enligt Svenska Akademiens ordbok (nätversionen) en ryttare beväpnad med spjut eller lans.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna