ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spilhammar  (läst 6532 gånger)

2010-08-24, 19:39
läst 6532 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Maj-Brith!
 
Varifrån har du fått uppgiften att du kan ...köpa en soldatakt...? Det går inte riktigt till så på Krigsarkivet.
 
Det finns olika källserier som kan innehålla personuppgifter på soldater, främst officerare. Har man tur kan man utifrån dessa uppgifter få mer kött på benen om en enskild soldat. Det är då du själv som forskare som skapar denna soldatakt, alltså inget som Krigsarkivet har färdigt och saluför. Personuppgifterna måste man inhämta själv.
 
Men så vitt jag kan se är det korrekta uppgifter du har. Birgitta Olsson eller någon annan som är insatt i släkten, kanske har något att invända eller tillföra?
 
Mvh
Leif

2010-09-01, 13:22
Svar #1

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej på Er och ursäkta mitt dröjsmål med att svara och tacka för all hjälp ( Jag har legat sjuk )
Först vill jag upplysa Dig Leif Gson Nygård att det faktist går att från Soldatarkivet köpa SOLDATAKTER !
Jag har i min ägo Från Dalregementet ( P O Nordell )köpt 4 st ,
Från Småland ( Elisabeth Ek ) köpt 1 st,
Från Gotland -Visby stadsarkiv,Köpt 1 st.
På alla har det stått utskrivet som Soldatakter:
Som Du ser är det från 3 olika regementen dessa är utskrivna !
Dessa har betingat en kostnad pr. st. 20:- + porto.
Vilket jag anser är en rimlig kostnad för ett så fint och berättande dokument om deras tjänsgöring under tiden på  
regementet!
-----------------------------------------------------------------
Beträffande min ansökan om en soldatakt på Spilhammar så
kanske ni nu förstår mina funderingar, då det denna gång  
gällde för en oficer!
Har återigen tänkt skriva och undersöka vad anledningen är ?
Men jag får hämta lite krafter först!
Hälsningar till Er alla och njut av solen medan vi har den kvar denna sommar Maj-Brith i Leksand

2010-09-01, 16:01
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Där ser man! Det kände jag inte till. Samtidigt verkar jag ha missförstått dig.
 
För jag har framför allt forskat på soldater från 1600-talet, särskilt de som var involverade i 30-åriga kriget. Och från den tiden känner jag inte till några soldatakter. Mitt inlägg utgick således från de erfarenheterna.
 
Men när jag nu kollar på NAD, så finns det något som kallas  Meritförteckningar (Armén). Det finns också för Flottan. De är dock inte på något sätt kompletta; innehåller inte alla regementen och knappast alla soldater som verkat i resp. regemente, särskilt inte i äldre tid. Förutom Närke-Värmlands reg. finns förteckningar först från 1661.
 
Per Spilhammar tillhörde Livregementet till häst (enl. Braunerhielms biografiska anteckningar ). Han var också stationerad i Närke, som löjtnant 1674 i Johan Gyllenpistols kompani. Och det var i egenskap som ryttmästare i detta kompani som han stupade 1676. Det finns förvisso en samling som rör Livreg. till häst men den börjar 1695 och det är för sent när det gäller Spilhammar.
 
I arkivbildaren  Biografica ingår sedan olika dokument om soldater, bl a dessa meritförteckningar. Om det skulle finnas mer om Spilhammar tycker jag det skulle framgå i de biografiska uppgifterna. Nu finns det bara ett par brev (suppliker) bevarade.  
 
Om inte Soldatakterna är detsamma som Meritförteckningar, kanske de är just Biografica; biografiska uppgifter, samlade i en akt?  
 
Och anledningen till att personalen på KrA säger att det inte finns någon soldatakt om Spilhammar, skulle då kunna vara att det faktiskt inte finns annat än några suppliker bevarade från honom.    
 
Mvh
Leif

2010-09-01, 16:52
Svar #3

Lotta Nordin

Jag tror att Maj-Brith har blandat ihop Centrala Soldatregistret och Krigsarkivet.  
Det stämmer också med namnen på dom som tydligen skickat ut soldatakterna...förutom att Elisabeth Ek egentligen heter Elisabeth Leek.  Det är alltså frågan om Centrala Soldatregistret, inget annat.

2010-09-01, 18:57
Svar #4

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej igen mina duktiga vänner!
Naturligtvis så har Lotta rätt !
På både den soldatakten som jag har framför mig som är utälmnad från Smålnds Soldatregister av Elisabeth Leek.
och lika med den som gäller för Gotland står som överskrift Soldatregistret Gotland samt Soldatregistret Småland.
-------------------------------------------------------
Gotland gällde för OR-02-0039 Båtsman Hallegård Jonas F:1760-05-17  
Högsby Öland (H län) Förut kallad Larsson
Komenderad till S.K. Prins Gustaf år 1788  
Deltog i kriget vid Hogland ( Finska Viken)
Vid slaget 1788-07-17 blev ovanstående Båtsman Hallegård till fångatagen
Vet ej om han blev dödad har inte hittat någon dödsnotis på Gotland Tj.år 7.  
(Enligt: Wikipedia ) då skeppet med manskap tvingades stryka flagg.  Hittade jag mycket intresant läsning 2 X 4 sidor !
--------------------------------------------------------------
Småland gällde för Fäktare Sven Förut kallad Johansson  
F:1702-00-00.Antagen 1717-12-23 endast 15 år gammal!
,2:E Trumslagare D:1742-07-21 På sjöexpedition .Tj år 25
Noteringar på honom .
Krigskomendering:1718 när Karl XII Dör,
Ryska kriget på Örlogsflottan 1720-1721 samt 1741-1743
Det så kallade Hattarnas och Mössornas krig.
Det blev inte mycket tid över för hans familj men  
han blev ändå Far till 9 barn som jag hittat efter honom  
och hans hustru.
--------------------------------------------------------------
Jag har visserligen varit Bilkårist under 25 år då jag var  
bosatt i Göteborg men har alldrig kunnat lära mig  
gradbeteckningar.
Men när jag en gång bad ett högre befäl som jag körde för om  
ursäkt för detta var hans svar:
Det gör inget men hugg till riktigt högt och ordna sedan
 så det hamnar i lönekuväret!!!
Inte ens detta klarade jag av men blev vänligt bemött ändå
av honom !
Ja nu var väl troligen denna saken klar eller hur ?
Hälsningar till Er alla Från Maj-Brith i Leksand

2010-10-30, 16:25
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag snubblade över en Spilhammar här m dagen i Norrbärke hfl [A I-4, 1751-75, s 297].  
 
Och som det verkar, rör det den Johan Jakob Persson Spilhammar, f 1733 som finns med i Simsons sammanställning från 7 november förra året kl. 16:51:
 
 

 
 
Familjen ser ut att flytta till Snöån(?) 1771.
 
/Leif

2010-10-30, 16:59
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Leif, då vet vi var i Norrbärke de bodde!  
 
Visserligen finns ett ställe som heter Snöån, men det står på din fint fotade sida att de flyttar i oktober 1771 till Svanå, allt enligt mitt inlägg ovan:
 
Flyttade 1771 från Norrbärke, W [Haraker AI:4 1761-1775 Svanå bruk sidan 308]. Flyttade 1771 till Svanå bruk, Haraker, U [AI:4 1761-1775 sidan 308].
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-10-30, 17:47
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ja, jag snuddade faktiskt också vid Svanå.... Och ja, ytterligare en byggsten läggs om släkten Spilhammars olika grenar.

2010-10-31, 12:17
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Kom på att jag har två handlingar från Örebro länsstyrelse [ULA] liggande i mitt webbalbum. Det kan väl vara bra med länk till detta dokument härifrån eftersom det ena rör ryttmästaren Petter Spilhammar.  
 
Det är från  18 augusti 1677 och rör Spilhammars ½-hemman i Talby (eller Tolby) i Asker socken och 1/4-hemman i Nyboda, Sköllersta socken.  
 
Det framgår att Petter och hustrun är döda och ...dessa hemman med innewarande åhrs ränta Kongl Maij:t och Cronan hemfaldne ähr. Har för mig att att jag och Birgitta har berört detta dokument tidigare under denna tråd, men är inte säker?

2010-11-01, 11:39
Svar #9

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Leif
 
Tack för länken. Jag känner igen det men måste kolla lite när jag kommer hem. Återkommer senare.
 
Mvh
 
Birgitta

2011-09-21, 21:24
Svar #10

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Återkommer då med lite nya fynd när det gäller släkten Spilhammar. Jan Jutefors gjorde mig uppmärksam på en Elisabeth Spilhammar som nämns i hfl Örebro AI:2 bild s. 125, Arkiv Digitals sidnumrering som jag inte hört talas om innan. Tack Jan Jutefors. Idag tittade jag lite närmare på dödboken för Örebro Nicolai F:1 och på bild 52 finns hennes dödsnotis. Hon dog den 31 mars 1724, bifogar en bild på notisen. Tyvärr kan jag inte tyda riktigt vad det står, felt...? eller filt...? enkan under g....? När jag satt och letade hittade jag ytterligare en för mig okänd medlem i Spilhammarsläkten. Hon hette Sara Spilhammar och står nämnd som gambla jungfrun i Örebro Nicolai F:1 bild 48, denna dam dog den 22 december 1721. Gambla jungfrun tolkar jag som att hon var ogift. Hittade även några notiser gällande räntmästaren i Örebro Lars Kåhres barn som några som delar min sida av Spilhammarsläkten har gemensamt med mig men dessa återkommer jag om imorgon.
 

 

 
Hoppas någon har nytta av uppgifterna. Själv har jag inte en aning om vem eller vilka dessa Spilhammardamer är släkt med?
 
Mvh
 
Birgitta

2011-09-22, 01:05
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
Felt står det definitivt i början, men sedan blir det svårare. Därefter enkan under guardiet. Och det måste syfta på Livgardet, vilket betyder att makens titel är en militär beteckning. Kan det ha någon koppling till Fältväbel? Och med tanke på att det finns militärer i släkten är uppgiften intressant. Att finna makens namn skulle därför ha ett värde. Jag har sökt i Nikolai andra hfl, 1707-1747, och funnit Elisabet på s. 247 år 1722, noterad död. (Antagligen den uppgift Jutefors hänvisar till). Men jag har inte hittat henne (och maken) dessförinnan. Så måhända är hon (och maken?) inflyttade.
 
Mvh
Leif

2011-09-22, 05:41
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Mitt första intryck är att det står Feltwäwer.
 
Stavningen Feltwäber För Fältväbel återfinns i  
Stockholms Borgargarde
www.hem.passagen.se/s-o.brattstrom/sbg/rull/sod1659.html
 
Feltweber finns som familjenamn i Holland.
 
Fältväbel var i svenska armén före 1833 en tjänstegrad för kompaniets äldste underofficer. Han var framförallt truppbefäl samt ansvarig för att underofficerarna och soldaterna skötte sin tjänst. Han skulle kunna leda exercisen och fungerade som kompanichefens adjutant och expeditionsunderofficer. Vid befälsreformen 1833-37 blev fältväblarna fanjunkare.
 
Fältväbel är alltjämt en underofficersgrad i Finland, Tyskland, Schweiz och Vatikanstaten. I Finland placerar han sig mellan sergeant och överfältväbel och har varit ansvarig för bespisning och materiel. Ifall fältväbelsgraden varit vakant på ett kompani har någon med en annan grad fungerat som fältväbel och kallats kompanifältväbel. Numera kallas denna syssla officiellt enhetsofficer, även om den i talspråk alltjämt går under namnet fältväbel.
 
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4ltv%C3%A4bel  
 
Se också Yrken: Fältväbel http://aforum.genealogi.se/discus/messages/205/22398.html?1223832008
 
----------------
 
Försök till läsning av texten:
 
(1724)
April.
(Död) Martij 31. (Begravd) 4. Feltwäwer enkan under gvardiet (=guardiet, avser sannolikt Livgardet till häst, enligt Anbytarforumdiskussionen, eller?) Hustru Elisabet Spilhammar Stora Klåckan Stora Kledet och Listerum (=Likerum)
 
Jag vet inte vem denna Elisabeth är, som för övrigt dör samma år som sin namne i Dörby! Kan det vara så att hon är änka efter en Spilhammar möjligen och därmed hette något annat egentligen?
 
-------------------------------------------------------------------------------- ---------------
 
Gambla Jungfrun Sara Spihlhammar som dog den 22 december 1721 i Örebro Nicolai, enligt F:1, bör väl vara Sara Persdotter Spilhammar född ca 1667, ev i Sköllersta?, dotter till Ryttmästaren Per Larsson Spilhammar, enligt Birgitta Olsson i här i Anbytarforum.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-09-22, 05:49
Svar #13

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Såg nu att Sara Spilhammar anges född och död 1667 i Sköllersta av 4 forskare i DISBYT.  
 
Någon som har källorna för de uppgifterna? De återfinns inte av mig i Sköllersta det året.
 
 
(Meddelandet ändrat av simson 2011-09-22 06:18)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-09-22, 18:07
Svar #14

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Kontrollerade Elisabet och Sara Spilhammar i mtl för Örebro aktuell tid. Och som jag kan utläsa är Sara Spilhammar (Spilhamars Sara) registrerad för 1 mantal Nordan Åhn första gången 1709. (Jag kan inte hitta henne i föregående längd, 1707). Källa: RA, Mantalslängder 1642-1820, Örebro län, 68, 1709, s 1899v.
 
Elisabet har jag inte funnit någon notering på. Och det beror sannolikt på att hon var änka efter en underofficer (fältväbel) och militärer undantogs ju vanligtvis från mantalsskrivningen.

2011-09-22, 18:16
Svar #15

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Kan också upplysa att Lars Kåhre förekommer bland de första namnen Nordan Åhn i mtl den tid jag kollat. Han uppbär också titeln Slottsvakt. Och eftersom det tydligen förekommer åtminstone två Spilhammar i Örebro 1709-1724, kan det vara lönsamt att studera domböckerna för stadsdomstolen (Kämnärsrätt + Rådhus och magistrat) aktuell period. Sedan kanske det finns bou bevarade efter dessa kvinnor Spilhammar?

2011-09-22, 19:06
Svar #16

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Leif och Stefan tack för hjälpen med tydningen och förklaringen om vad en fältväbel gjorde. Stefan, uppgiften gällande Sara Spilhammar hör troligtvis samman med att hon döps 1667-01-13, Sköllersta C:2 s. 6 och att det redan 1667-04-03, Sköllersta C:2 s. 8 finns en dödsnotis för Leutnanten Petter Spiljhammars barn i Bergh. Nu står det inget namn på barnet i dödsnotisen så helt säkert att det var Sara som dog då är det inte även om det är högst troligt. Paret fick ju ytterligare ett barn döpt 1673-07-27 vilket troligtvis är samma barn som dog 1673-08-10, Sköllersta C:2 s. 20. Detta barn var inte ens namngivet när det döptes. Denna släkt lär jag aldrig kunna reda ut fullt ut hur de olika personerna hänger ihop. Det saknas för många år i kyrkböckerna för att det skall gå. I Örebro där Per S med hustru bodde från 1653 - 1658 börjar födelseböckerna först 1693. I Sköllersta där paret nämns första gången 1659 saknas födelseböckerna av intresse fram till 1665.
 
 I en släktsammanställning som jag köpte för flera år sedan står det att det fanns ytterligare kända barn, Kristina, Susanna och Lars men jag vet inte var man fått uppgiften ifrån. En jungfru Cherstin nämns tillsammans med Per S vid ett dop 1666-10-28, Sköllersta C:2 sidan 5 högra sidan andra notisen. Jag har länge undrat vem denna Cherstin kan ha varit men såg nu här på Anbytarforum att Kerstin och Kristina är samma namn. Lars Spilhammar kan vara den som nämns som nämns i militärrullor där han ingick i livgardet till fots som mönsterskrivare.
 
Jag får se om det går knyta ihop dessa personer i vuxen ålder med varandra på något vis. När det gäller Elisabeth Spilhammar som jag skrev om igår tyder mycket på att hon inte bott i Örebro hela tiden. Jag sitter och tittar i födelseboken och har kommit till 1699 utan att hitta något spår av henne. Stämmer åldersuppgiften om att hon var 56 år när hon dog var hon endast runt 26 år när födelseböckerna börjar. Det kan ju tänkas att släkten inte var särkskilt kyrksam så det är därför hon hittills inte stått med som vittne men hon borde ju fått egna barn? Åter till böckerna...

2011-09-22, 19:11
Svar #17

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Leif
 
Tack för nya ledtrådar. Kollar domböckerna när jag är klar med kyrkböckerna. Har kollat Bou men efter Elisabeth finns ingen. Lars Kåhre nämns med lite olika titlar som räntmästare, slottsfogde och någon annan titel som jag såg idag men inte lade på minnet. Räknenisse vekar han varit i alla fall. Han var en bror till Daniel Kåhre som gifte sig med Anna Spilhammar om någon undrar över Kåhres relevans under ämnet.

2011-09-23, 18:51
Svar #18

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Kort lägesrapport. Har nu gått igenom Örebro födelsebok C:2 från 1693 - 1718. Endast vid ett tillfälle nämns jungfru Sara Spilhammar. Noteringen finns 18 november 1708 och föräldrarna till barnet som döptes bodde i Axberg om jag kunnat tyda notisen rätt. Örebro C:2 s. 125. Elisabeth Spilhammar har jag ännu inte sett. En fältväbel vid namn Lars Bäckström nämns som vittne december 1718 men att tro att detta var Elisabeths make är ännu för långsökt. Notisen finns i samma bok på bild 175, ArkivDigitals sidnumrering andvänder jag som vanligt.

2012-05-10, 23:26
Svar #19

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag fann en vigselnotis på en Olof Larsson Spilhammar i Örebro 1699-09-25:
 

ULA, Örebro Nikolai kyrkoarkiv, Lysnings- och vigselböcker, E I 1, 1693-1820, s 6.
 
Olof Larsson Spilhammar har omskrivits ett antal gånger under denna rubrik, bl a 1654 när han tillsammans med några andra ynglingar är instämd för tinget för en del huliganfasoner men det är ovisst om den här namnen är densamma. Han skulle då vara kanske omkring 70 år gammal vid giftemålet, vilket i och för sig är möjligt. Men ingen hustru är noterad, något som även gäller för andra brudpar vid tiden.

2012-05-10, 23:54
Svar #20

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag har också funnit notiser på bokhållaren Reinhold Spilhammar i Östra Bor, Lindesbergs landsförsamling (T) 1775-1784 och jungfru Juliana Gustava Spilhammar ibm. Reinhold är inflyttad från Delsbo 1782 och anges född i Börje 1761. Juliana anges född i Bälinge 1759. [Källa: ULA, Lindesbergs kyrkoarkiv, Flyttningslängder för Lindesbergs lfs, B I 1, 1769-1785; 1782 nr 16; Ibm, Husförhörslängder, A I a 14, 1775-1785, s 264f]. Jag har inte kontrollerat om de finns med i Stefan Simanders (och andra) utdrag ur databaser ovan.

2012-05-11, 10:05
Svar #21

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Här är en notis ur en antavla, som jag pysslat med:
 
Reinhold Svente Spilhammar, född 1761 31/8 på Ekeby i Börje /C/, son till kvartermästaren Goth. Reinh. Spilhammar ohh Elisabeth Juliana Hernod, (Börje C:4 (1729-1776) Bild 65 / sid 122)

2012-05-11, 10:26
Svar #22

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för dessa nya Spilhammaruppgifter Leif!  
 
Roligt att du tog upp detta Elisabeth, men jag blir nyfiken på hur de närmaste relationerna efter Reinhold Svante Spilhammar ser ut i den antavla du nämner!  
 
Du har kanske redan tagit del av mina och andras uppgifter om dina personer här i Spilhammardiskussionen, men jag länkar till dem ifall:
 
 
 
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=576&post=942251#POST94225 1
 
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-05-11, 14:29
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Stefan, Reinhold Svente Spilhammar ingår i ett projekt, som du förhoppningsvis får ta del av i Gävle i slutet av sommaren.  
 
Han gifte sig i alla fall med följande person: Margareta Christina Holm. Gift 1796 26/12 i Hamrånge (Hamrånge EI:1 (1779-1861) Bild 14)
Hon kom till Axmars bruk som hushållerska 1795 från Gävle (Hamrånge AI:6a (1794-1800) Bild 54 / sid 49). Det finns inga flyttlängder för Gävle denna tid. Kollade födelseboken som hastigast för november 1770, då hon ska vara född, men hittade inget
 
Sen dog hon 1807 5/11 i Hamrånge, och han gifte om sig med Ulrika Örn, f 1773 23/9, levde 1817.
 
I första giftet hade Reinhold en dotter Carolina Elisabeth Spilhammar, född 1799 23/8 i Hamrånge, död 1858 25/5 i Norbärke (W), gift 1814 med Per Örn, f 1793 8/3 på Gullgruva bruk i Skog, (X), bruksinpektor bl.a på Hagge Övre i Norrbärke, (W), där han dog 1862 19/4.

2012-05-12, 15:16
Svar #24

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Elisabeth varför kallar du honom Svente? Han hette väl rimligen Svante, eller?  
 
Har du sett detta?  
 
Jacob Hindric Örtengren (1782-1834)
1782-02-14--1834-02-01 (man)
 
HINDRIC eller HENRIK  
 
Född i Gästgivaregården (Hundsberg el. Örtenberg), Motala (E). Döpt 1782-02-17 i Motala, Gästgivaregård nr 39. Faddrar: Herr Häradshöfdingen Jacob Munthe tillika med hela Aska härads nämd, Ryttmästaren Johan Freijdenfeldt, HofRättsAskultanten Gustaf Somélius, Herr Commissarien Bersélius på Bispmotala, Adjuncten Hans Edström, Madame Spångberg i Spolegården, Mademoisellerne Lena Greta Harlingsson och Anna Greta Wahlerij. Död i Svartnäs Bruk, Svärdsjö (W) nära 52 år i täransjuka.  
 
Inspektor Mackmyra 1808- och Wahlboo Masugn 1809-, Valbo (X), Swabens Werk, Alfta (X) 1810- och Svartnäs, Svärdsjö (W) 1817-34.  
 
---
 
Gift 2:o 1826-06-00 med Spilhammar, Juliana* Kristina (Julia/Julie, äv. Scheli!), född 1797-01-30 Axmar bruk, Hamrånge (X). (Dotter till Svante Reinhold Spilhammar, bruksinspektor, född 1762-08-31, död 1817-03-27 Axmar bruk, i dennes 1:a gifte 1796-12-09 i Hamrånge med Margareta Kristina Holm, född 1770-11-00, död 1807-11-04 Axmar bruk.) Änka 1834; flyttade med barnen från Svartnäs Bruk, Svärdsjö (W) till Gävle (X).  
 
Barn:  
ÖRTENGREN  
. Edvard Jacob, född 1828-08-28 i Svartnäs, Svärdsjö (W); död 1829-04-29.  
. Ulrica Sophia Amanda, född 1830-09-12 i Svartnäs, Svärdsjö (W); död 1895-06-25. Gift med Ludvig Axel Nyström, 2 söner + 2 döttrar.  
. Anna Charlotta, född 1832-08-28? i Svartnäs, Svärdsjö (W). Frk på Ludvika 1850. Gift 1856-10-03 med Gustaf Borgman, komminister i Sala, 1821-1876. 3 söner.
 
Källa: http://www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=124982
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-05-12, 21:40
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Stefan, jag tyckte det stod Svente i födelseboken, och på något annat ställe står han som Sven Reinhold. Fast det är klart att Svante är vanligare, men det är inte helt klart i födelseboken.  
 
Jo, jag såg det du nämner om Örtengren, men de uppgifterna behöver jag inte för detta projekt som pågår, och som jag egentligen inte är inblandad i, utan bara har blivit ombedd att hjälpa till att fylla några luckor i.  
 
OBS! att Reinhold Svante är född 1761, inte 1762 (Börje C:4 (1729-1776) Bild 65 / sid 122)

2012-05-13, 00:28
Svar #26

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det står definitivt Svante i födelseboken.
Ulf Berggren

2012-11-24, 19:14
Svar #27

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 08:18
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd.  
 
Mons. Gabriel Johansson Fast och hustru Beata Pährsdotter Spilhammars son Johan döps 1688-02-07 i Hedvig Eleonora församling, Stockholm
Bland manfolksfaddrarna finns mönsterskrivare Lars Spilhammar
 
Hedvig Eleonora CI:1 1668-1689, opaginerad, bild 208 hos Arkiv Digital

2012-11-25, 12:49
Svar #28

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Elisabeth, presenterades ovannämnda projeket i Gävle?  
Är det klart och presenterat nu?
Hur kan man i så fall ta del av resultatet?
 
Tack Ulf för stöd av min lästolkning rörande Svante!
 
Stort TACK Karin! Du är otrolig på att finna forskarfyndspärlor som ingen annan upptäckt!!!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-11-25, 13:02
Svar #29

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Karin
 
Stort innerligt tack för ditt fynd. Beata kan vara en dotter till mina anor Per Spilhammar och Ingrid Bengtsdotter Kruse. Nu är jag inte alls bekant med trakten, vad skriver jag för ort? Känner heller inte till prästens handstil så jag vore tacksam om någon hade lust att hjälpa mig tyda dopnotisen.
 
Mvh
 
Birgitta

2012-11-25, 13:13
Svar #30

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Birgitta. Orten, som då visserligen inte var lika stor som idag, är rikshuvudstaden Stockholm!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-11-25, 13:16
Svar #31

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Stefan, Ok då har jag skrivit rätt. Sitter och letar om jag kan hitta någon vigselnotis för paret så jag börjar bekanta mig mer och mer med prästens sätt att skriva.

2012-11-25, 13:26
Svar #32

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Stefan, nix, jag vet inte om det hände något i Gävle, inte som jag hörde i alla fall, var fullt upptagen med SGS monter.

2012-12-05, 21:03
Svar #33

Niklas Kant

Hos häradshövdingen Svante Myrin i Charlotteberg, Delsbo sn finns en skrivare Reinh[old] Spilhammar, f. 1761? i Börje, kom från Uppsala 1779.
 
Delsbo AI:4 sid 176.

2015-01-02, 20:26
Svar #34

Utloggad Jan Axel Nordlander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 20:26
    • Visa profil
För det intresse det kan ha så fick Carolina Elisabeth Spilhammar och Pehr Öhrn en dotter, Maria Gustafva f. 1825 då fadern ännu var inspektor på Oslättfors bruk vid Gävle. Gustafva gifte sig med brukspatron Axel Nordlander på Hagge där hennes far sedan blev inspektor, och levde ända till 1908. Hon var en driftig och intelligent kvinna som enl. traditionen kallades Patron Gustafva. När Axel 1877 överlåtit driften av Hagge bruk och Smedjebackens valsverk på deras son Harald bodde Axel och Gustafva om somrarna på den Nordlanderska herrgården i Smedjebacken och på vintrarna i sin våning vid Berzelii park i Stockholm. Carolina Elisabeth och Pehr är begravda på Norrbärke kyrkogård invid den Nordlanderska familjegraven och jag skulle gärna vilja komma i kontakt med ättlingar till släkten Öhrn så jag kan avbörda mig uppdraget som provisorisk gravrättsinnehavare!

2018-05-08, 20:57
Svar #35

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
22 november 1743 hålls bouppteckning i Falun efter kanngjutaren Lars Hedmans hustru Katarina Zachrisdotter Palm.

Hon uppges vara född vid Dannemora gruva och att fadern varit Bokhållare på Sahlsta herrgård i Uppland.

Som närmaste arvtagare uppges i bou - Kyrkoherden i Vassunda, Uppland, Hr Pehr Spilhammar, notarien Sylvester Biugg i Uppsala stad samt deras syster och svägerska madam Catharina Spilhammar, fältväbel Ståhles efterleverska. De uppgav sig vara syskonbarn med tenngjutare Hedmans avlidna hustru Katarina Pallm.

Falu rådhusrätt och magistrat (W) F2:10 (1742-1743) Bild 5470 / sid 86 (AID: v150863a.b5470.s86, NAD: SE/ULA/10239)

Vet någon hur Palm och Spilhammar är släkt?

mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2018-05-18, 11:27
Svar #36

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 18:53
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
En hypotes om släktskapet enligt bouppteckningen (att jobba vidare på) är postad idag under släktnamnet Humble

2018-08-06, 15:27
Svar #37

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

En komplettering till Karin Urviks inlägg från 2012-11-24 som löd:


”Mons. Gabriel Johansson Fast och hustru Beata Pährsdotter Spilhammars son Johan döps 1688-02-07 i Hedvig Eleonora församling, Stockholm


I Stockholms domkapiel tas 1702 följande mål upp:
"den 10 Sept. Ordin. Consist. /.../
4. Hr Abraham Alinius giorde berättelse om een Båtsmans hustru be:d Beata Spijlhammar, hwilken nu för tijden skall sig uppehålla på Borkholm å Öland och genom honom begiära skillnad ifrån sin Man wid nampn Gabriel Fast, wijd hvilken hon Copulerad blifvit i Lenna Sochn A:o 1688, men han reest bort till siös Åhr 1691, och alt ifrån A:o 1694 platt ingen underrättelse henne ifrån sig gifwit, anseede till hvilket, hon åstundar begifwa sig i annat ächtenskap, eftersom hon öfwer 7 åhr har förbijdat han åtherkombst, och i medlertijd uppehållit sig mehrendels här i Staden, in till dess hon för 1/2 åhrs sedan måst resa till Borkholm. Wijd detta tillfälle instälte sig Kyrkoherden i Dandery H:r Nils Fast och Advocaten Johan Fast, berättandes sig intet hafwa det aldraringaste hört eller sport om deras kiötsliga broder Gabriel Fast sedan åhr 1694 och sålunda icke weta, om han är lefvande eller död. Uthaf detta bevilliades Extratum Protocolli, kunnandes hon söka tillstånd till giftermål, å den orth som hon nu wijstas."


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0065101_00075


Källa: Stockholms domkapitel, Protokoll, huvudserien, SE/SSA/0148/A I/56 (1702-1703)


2022-02-19, 09:43
Svar #38

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:36
    • Visa profil
Det fanns också en Annika Pedersdotter Spilhammar, anklagad för lönskaläger 1690. Det gör att hon skulle passa i tid som dotter till Peder Spilhammar i Sköllersta i Örebro län. Denne hade ju dottern Anna född ca. 1668 så det skulle väl passa med en syster Annika, om det inte rent av är samma person. Men vid denna tidpunkt är hon av någon anledning huspiga hos kyrkoherden i Bollebygds socken i Västergötland, inte långt från Göteborg. Vederparten Sven var son till gästgivaren på orten, Olof Andersson Smäling. Om det slutade med att de gifte sig vet jag inte.
(Bollebygds härads dombok, januari 1690, v190244.b3760)

Citera
Upsteg för Rätten Kiörkioherden h. Gabriel Barfodius, och antog sig att föra i Rätta ett förmeent lönskläger och mökränkning passerat under praetexerat ächtenskap lofwen emillan giästgifwarens son i Fläskiom och een kiörkioherdens huuspiga Anneka Pedersdotter Spilhammar; hwilka bägge framträdde i pärsoner, och blefwo en stund häröfwer examinerade; Bekännandes hon wara utaf honom befrijat och der under till kiötslig beblandelse bedrogen, som och een skrift inlades under be:te h. Barfodij 1689, att hann Swän skall för dem hafwa bekändt, och utlofwat hänne intet skola swika, utan om så är gudz willia, willia lefwa och döö med hänne; påståendes kiörkioherden, att han nu den samma må fullborda, efter såsom hann och samma skrift med egen hand öfwer ächtenskap lofwen underskrefwet hafwer; men han Swän nekar både häfden och påståår sig wara twungen af kiörkioherden och länsmannen den samma att underskrifwa. Och ehuruwäl häradzhöfdingen med nämdem war betäncht att widare fullföllia med saken, och efter föregången ransakning ändteligen den afdöma; men såsom han ihogkommer drängen Swän wara hans frälsebondes son, och kan fruchta för hwariehanda misstroende hoos kiörkioherden, som låter sig saken emot honom wara högst angelägen, att drifwa som och hoos den eena parten, hälst att h. Gabriel under action hafwer låtet utflyja ett och annat ordeliget hänsijttande deruppå, förutan det hann wille föreskrifwa Rätten, huru hann wille att med saken skulle procederas; fördenskull wille häradzhövd. häller upsäija sig öfwer detta målet något domare ämbetes kraft, än lämna öfwer sig något widrigt fast obefogat omdöme, hemställandes under hög. k. Rättens nådiga förordning, hwad som kann tiäna till sakens ändteliga afdömande :

2022-02-20, 13:17
Svar #39

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Intressant Kalle Birgersson!
Anna och Annika är ju bara olika namnformer för samma namn, så det talar för att det är samma person.  ;)
Om det inte finns två olika kvinnor med samma namn förstås!  :P
------
Länken till Leif Gsson Nygårds webalbum fungerar tyvärr inte längre!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2022-02-20, 13:30
Svar #40

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:36
    • Visa profil
Ja, om det nu inte blev något giftermål skulle det ju vara logiskt att släkten tog Annika så långt bort från trakten de kunde, eftersom de själva inte hade någon anknytning dit. Till exempel till Kalmar, där Anna gifte sig fyra år senare, om jag minns rätt. Så mycket tyder ju på att det är samma person. Några andra Spilhammar har jag aldrig sett i trakten, varken före eller efter.

2023-01-03, 08:11
Svar #41

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Stöter på några Spilhammar vid sökning efter en inflyttad person i Katarina, Sth 1865.


Det är gruvförvaltaren Svante Spilhammar, f. 1814-11-02 i Hamrånge, hh Charlotta Matilda Kingdahl, f. 1820-04-18 i Filmo och deras två döttrar (?), mamsellerna Elin Maria Spilhammar, f. 1850-03-28 och Hilda Matilda Spilhammar, f. 1845-11-15, båda i Häfverö. [Katarina kyrkoarkiv, Inflyttningslängder (tillflyttningslängder) och diarier över inkomna personakter, SE/SSA/0009/B I/17 (1865-1866), bildid: 00011888_00230, 1865 nr 136, 134 och 135, https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00011888_00230].


Sedan nämner Simson att mina länkar inte fungerar längre. Och det beror på förändringar jag gjort med weblagringen. Så är det något som ni skulle vilja att jag la upp igen - meddela mig så ska jag se vad jag kan göra.


God fortsättning på 2023!


/Leif G:son Nygård, leifbgnslakt@proton.me

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna