ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008  (läst 3434 gånger)

2008-03-04, 17:55
läst 3434 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag har nu kontrollerat efterföljande jordeböcker för Sköllersta hd, dito sn och kronohemmanet Berg. Den boken är upptecknad 1680 [CD 845] ger tyvärr ingenting nytt vad gäller ev. son till löjtnant Per Spilhammar. Där noteras då en Hr. Coyet på Berg. Det låg fortfarande under Cavalleri Staten. Militären ägde alltså fortfarande hemmanet, men rusthållaren och ryttarens namn ser man inte. Kanske var Hr. Coyet både brukare och rusthållare? Eller brukare och ryttare? Det kunde, som sagt, vara ganska komplicerade brukar- och ägoförhållanden inom kavalleriet.  
 
Sedan studerade jag Roterings- och utskrivningslängder Närke åren 1663, 1665 och 1667 [vol. 65:217A-219, 66:220 resp. 221-224]. Här anges Berg som ett Ryttarhemman och löjtnant Spilhammar antecknas 1663 och 1667. Finner ingenting om Berg år 1665. Nästa rot o utskrl är från 1674, men den har jag inte kontrollerat. Utifrån uppgifterna som framkommit kan iaf konstateras att löjtnant Per Spilhammar måste ha avlidit någon gång mellan 1667-1670, förmodligen i strid eller på garnisonplatsen.  
 
Genom att följa det kompani han tillhörde i Rullor, troligtvis Gyllenpatrons kompani, kan man sannolikt få fram närmare dödsdatum och -ort. Jag har gjort sådana sökningar om knektar och funnit personuppgifter som varit helt okända.

2008-03-04, 18:06
Svar #1

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
1671 Peter Spilhammar, löjtnant wid Upp? Saknas resten av underskriften.
1672 Peter Spilhammar, löjtnant wid Gustaf Gyllenpatrons comp.
1674 Petter Spilhammar, löjtnant wid Närikes ? Saknas resten av underskriften.
1675 1/7 P. Spilhammar, står inget mer. Han blev ryttmästare på hösten 1676.
Dessutom har jag ett respass underskrivet att Gustaf Banér daterat den 19 januari 1658 då står han nämnd som Per Spilhammar och var löjtnant vid Upplands regemente till häst. Bängt Posses comp.
I brevet från 1675 står bland annat att P S vill har ut 120 Daler (tror jag det är) från 1661 års löjtnantslön som han ännu inte fått men blivit lovad samt ett ”confirmationsbrev uppå det cronohemmanet Berg osv. Jag har skannat av brevet och mailat det till dig eftersom du läser denna gamla text mycket bättre än jag. Det verkar i alla fall stå en hel del om hemmanet i Berg. När det gäller vad han egentligen hette så har jag endast 2 källor till att han står nämnd som Per LARSSON Spilhammar. Den första gången var i en sammanställning av personer som genom tiderna burit namnet Spilhammar, den andra gången är Här
MEN Jag vet ju inte 100 % om detta rör ”min” Per S eftersom han i alla de notiser jag sett honom nämnas alltid står med en militär grad. Han blev ju löjtnant 1657 då borde han ju haft någon slags militär titel eller grad 3 år tidigare. Jag har sett massor av notiser där det står ryttare si och så eller andra militära beteckningar framför namnet på personen, titlar verkade väldigt viktigt vid denna tid. Vad man också märkt är att denna släkts medlemmar är väldigt svåra att hålla isär, inte minst med tanke på att man döpte personer till samma namn genom generationerna. Dina nya fynd är jätteintressanta även om de krånglar till saken än mer men det är ju bara kul att försöka bena ut. Mina uppgifter ser ut som följer:
Ryttmästare Per Spilhammar stupade i slaget vid Lund den 4/12 1676.  
Öfwersten af Lijf Rägementet Nils Bielkes breef
till Rijks Skattmestaren Steen Bielke.
Lägret wedh Swänsstorp d 8 Decemb. 1676.
” oh min Rijttmestare Spijlhammer mitt igenom Skutten,”  
Hans hustru Ingrid Bengsdotter Kruse den 10/ 6 1677, Sköllersta C:2 s. 27 sahl Ryttmästaren i Bergs h. Ingrid (precis som du skrev). De fick vad jag sett 5 barn mellan åren 1667-1673. Har även sett uppgifter på att de även fick barnen Lars, Susanna och Kristina men har aldrig sett några spår av dessa, i alla fall inte av döttrarna. I mantalslängderna har jag hittat följande uppgifter:  
 
1677 s. 32 högra sidan.
Ryttmästaren.
1676 s. 15 vänstra sidan
Finns ingen noterad för Berg
1675 s. 19 högra sidan
Pehr Spilhammar
1674 s. 44 högra sidan
Leutnanten Pehr Spilhammar
1673 s. 45 högra sidan
Leut. Petter Spijlhammar
1672 s. 47 högra sidan högst upp
Leut Pehr Spijlhammar
1671 s. 41 vänstra sidan
Leut Per Spijlhammar1
1670 s. 33 högra sidan
Leut Per Spijlhammar. Han var inte själv hemma.
1669 s. 37 vänstra sidan
Leut hustru Ingri
1668 s. 39 högra sidan
Leut:nt hustru Ingri
1667 s. 10 vänstra sidan, högra kolumnen
Leutnantens folck
1666 finns inte Sköllersta med på
1665 s. 18 högra sidan, högra kolumnen
hustru Ingri
hustru ?
1664 s. 28 vänstra sidan, vänstra kolumnen
Leutenamptens. h. Ingri
1663 s. 43 högra sidan, vänstra kolumnen.
Löjtnantens hustru
Drängen Swen
Pigan Karin
Hustru Ingri.
1662 s. 24 högra sidan, högra kolumnen
Ser inte riktigt vad som står.
1661 s. 33  
Hustru Kerstin
Drängen Nils
Hustru Sigrid
Pigan Karin
1660 endast kvarntullsbetalning
1659 s. 18 vänstra sidan
Hustru Ingri
Drängen Hans
Pigan Maret
Nils Jonsson
1658 s. 61 vänstra sidan
Enk. H. Segredh  
Nils Jonson  
Pigan Mareta.  
1657 s. 48 högra sidan  
h Segredh
h Kerstin
d Nils Jonsson
pig  d Mareta
1656 s. 26 högra sidan
Helt svart, går inte att läsa något
1655 s. 16 vänstra sidan
Jättesvårt att läsa
1654 s. 43 högra sidan längst ned
samma som 1655
1653 s. 22 högra sidan
Engelbrekts
h. Kerstin
Jöns ?
 
Tidigare än detta är det Engelbrekt som står som boendes på Berg.
 
Har nu läst ditt senaste inlägg under Spilhammar och kan konstatera. Det måste röra sig om 2 st Per Spilhammar pga de skäl jag anger ovan.
Till sist vill jag bara säga:
Du har ju hjälpt mig väldigt mycket genom åren när de gäller Spilhammar vilket jag är hemskt tacksam för. En bekant sa till mig att mina inlägg där jag frågade om mönsterskrivaren lät tjuriga när han läste dem. Detta var absolut inte min tanke och har aldrig varit när jag skriver inlägg på anbytarforum till någon, vill bara ha detta sagt så att vi förstår varandra.
 
Mvh
Birgitta
 
Fick inte till länken först men nu funkar det
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus den 04 mars, 2008)

2008-03-04, 19:43
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ja du Birgitta, det här var väldigt intressant, även om det kompicerar bilden ytterligare!  
 
Och det som försvårar personsökningen är de olika slag av rusthåll som fanns. Berndt Fredriksson ger exempel på fem (5) relationer mellan hushåll, rusthåll och rytteri som i teorin kunde förekomma. Dessutom sker i Sköllersta mellan 1631 och 1655 omfattande Avsöndringar, där adeln genom förvärv och donationer ökar mantalsinnehavet i socknen. Under perioden ökar innehavet från 1 ½ mantal till 24 1/4 mantal. Eller en ökning från 2 till 43 %. Men andelens ökning i hela Närke 1655 var ännu större: 57%. Som om inte detta skulle vara nog fanns också, som i övriga landet, olika jordenatur; skatte-, krono- och frälsejord.  
 
Tack för att jag fick ta del av samlade uppgifter. Då går det att få bättre grepp om iaf Per Spilhammar och hans familj. Har blivit en del rundgång med uppgifter.
 
Ja, det mesta tyder på att det rör sig om två Per Spilhammar på Berg. Den Petter som skrivs som brukare 1670 kan alltså vara son till löjtnant Spilhammar, vars änka skrivs för rusthållet? Eller tillkommer en annan Per efter 1670 som tar sig efternamnet Spilhammar och som dessutom är löjtnant? Dina uppgifter visar också att Per Spilhammar II var vid Upplands ryttare 1671 (och inte Närke-Värmlands regemente), vilket kan tyda på att han härstammar och hämtades just från Uppland.
 
Det här gör källforskningen än mer nödvändig. Man måste alltså följa det kompani han tillhörde varje år för att se vad som finns skrivet om löjtnant Per Spilhammar II. Och det kan man bara göra genom Rullor. På Stadsarkivet upptäckte jag nu ett register till rullorna. Det visar regemente, kompani, år, månad, placeringsort och sida. Så med registret som utgångspunkt underlättas sökningen betydligt.

2008-03-04, 21:26
Svar #3

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Att jag inte tänkte på denna text:
 
Ur Braunerhielm Lifregementet Biografiska anteckningar:  
N:r 195. Spilhammar, Peder Larsson, blef från gemen 1657 löjtnant på Bengt Posses (n:r 193) och 1659 på Claes Stensson Bölljas (n:r 122) ökningskompani af Upplands ryttare. Han deltog till 1659 i striderna inom landet och åtföljde sistnämnda år Bölljas kompani till Köpenhamn och därifrån till R?gen, där han befann sig vid mönstringen 1660 8/2. Då kompaniet följande år upplöstes, blef Spilhammar löjtnant på Närkeskompaniet, i hvilken befattning han kvarstod till 1674, då han blef löjtnant på Johan Gyllenpistols (n:r 243) nyuppsatta kompani. Med detta kompani utgick han i danska kriget. På hösten 1676 blev han ryttmästare för detsamma och stupade i spetsen för kompaniet s.å. 4/12 i slaget vid Lund.  
 
Där står ju allt om vilka kompanier han var vid och vid vilka år. Kan ju lösa upp några knutar i alla fall.
 
Mvh
Birgitta

2008-03-05, 02:31
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Bra att du kom på att du hade dessa uppgifter!  Det löser många knutar. Detta öppnar då för möjligheten, vilket jag snuddat vid, att Spilhammar inte bara inledde militära banan i Uppland utan också har sin härstamning där. Men det kan vi inte säkert veta utan forskning i primärkällorna, dvs. rot o utskrl och rullor samt andra dokument från tiden. Kanske visar det sig då att Lars Spilhammar d.ä. faktiskt är far till Per Larsson Spilhammar i Berg? Men här stoppar jag! Det får bli någon annans uppgift. Mikrofilmer och -kort för Upplands ryttar finns inte på Örebro Stadsarkiv.
 
När jag sedan har sammanvägt vad som hittills kommit fram, måste jag säga att jag inte längre tror att det finns två Per Spilhammar. En löjtnant Per Spilhammar med hustru Ingrid som i rätt tid efterträder en avliden person med samma titel, namn och hustru verkar osannolikt. Jag tror helt enkelt att det är en felaktig uppgift i jordeboken. Under löjtnantens tidvis längre bortovaro kan rykten kommit i svang att han stupat. Det är inte alls omöjligt.
 
Jag har fått brevet (3 sidor) och ska titta på det. Återkommer!
 
Med vänlig hälsning
Leif

2008-03-07, 20:20
Svar #5

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Ja det löste ju en del problem så ner ibland rullorna igen. Visst kan det vara en möjlighet att Lars Larsson dä var far till Per. Det jag vet om honom är att han första gången (som jag sett) dyker upp i mantalslängderna 1658 och att han dog senast 1684. Jag får hålla med om att jag också tror att det var en löjtnant Per Spilhammar att det skulle varit 2 är som du skriver ganska osannolikt. Ja vi får se vad framtiden kan ge när det gäller vidare forskning. Tack så mycket för all hjälp det hade jag inte klarat själv.
Trevlig helg
Birgitta

2008-03-09, 04:10
Svar #6

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Birgitta,
 
Jag har nu läst brevet som Per Spilhammar skrev 1675. Och flera gånger, för att förstå sammanhanget. Det är ju väldigt svårläst.  
 
Vad jag främst kan utläsa är att han:
 
-   begär att få resterande delen av 1661-års löjtnantsfördel (förmån) på 120 daler silvermynt och konfirmationsbrev på kronohemmanet Berg, som han åbor. Han ser ut att behöva detta för att kunna köpa en ny häst.  
-   visar missnöje mot förhållandet att åborna i bergslagssocknarna - han nämner Lindesås och Kvistbro – undantas från mönstring (pga. bergsbrukets drift, min anm.) och därmed får han och andra rytterihemman bära en större (ekonomisk) börda för krigsmaktens upprätthållande.  
-   begär att få rusta för ett annat kronohemman, Östansjö i Snavlunda socken, där ”…jagh wille helst boo den Gudh lifztiden förlänandes worder och jagh intet mehr förmåtte H:s Kongl. Maj:ts och Cronans plicht skyldegaste tiänst förrätta…”. Hemmanet hade tydligen antecknats för kornetten Nythof.  
-   anser att det också bör hållas en aktion och rättegångsprocess mot hammarpatronen Antonius Boj, som genom sin hammare i Östansjö orsakat översvämning på den bästa ängen där.  
 
Av de uppgifter som framkommit, tycks familjen skrivas för Berg omkr. 1659. Hustrun skänker pengar till kyrkan detta år. Han är löjtnant 1657 av Bengt Posses kompani och 1959 under Clas Stensson Böljas kompani av Upplands Ryttare. Så paret är sannolikt gifta när de slår sig ned på Berg. Var kommer de då ifrån? Jag har hittat några intressanta uppgifter på nätet, Proband Hilma Matilda Hurtig, som kanske kan vara en öppning.  
 
Där anges ryttmästare Per Larsson Spilhammar och Anders Larsson(?) Spilhammar vid Risby, Viksta socken (C). Har du kontrollerat dessa uppgifter? Det är annars en viktig utgångspunkt för forskning i Uppsala. Kan också vara tidsbesparande. För du har både ort och socken, vilket givetvis är en bra ingång i både kyrkoböcker och militaria. Jag uppskattar att Per föds omkring 1630. (Utan att ha vetat detta på förhand, överensstämmer mitt antagande med Bengt Nilssons uppskattning i diskussionen Åldersbegrepp på 1600-talet). Och eftersom han gick från gemen (menig) till löjtnant (officer), och inte har adligt påbrå, har han sannolikt uttagits som knekt från början för att därefter avancera i graderna. (Ang. detta har f ö Lars Lilja och Bengt Nilsson förnuftiga resonemang om i länkade diskussionen. Har du kolla på alla diskussioner du startat maa Spilhammar? Är det inte bättre att samla alla under samma rubrik? Du har en annan med rubriken Totalstopp!!!). Per Larsson och (måhända brodern) Anders Larsson (Spilhammar) första mönstring lär då ha skett någon gång 1645-1650.  
 
Så prioritet 1 skulle vara att undersöka när första utskrivningen ägt rum, genom att excerpera roterings- och utskrivningslängderna för Viksta socken i Uppsala län. Hittar du vare sig Per eller Anders där eller i någon annan av kompanichefernas socknar, får du överväga nästa steg. Lars Lilja skrev att Per Spilhammar kan ha värvats och därmed varit löjtnant redan när han kom till Upplands Ryttare. Kan han då följt med kompanichefen Bengt Posse? Var stationerades i så fall Bengt Posse innan han kom till Upplands Ryttare?  
 
Sedan upptäcker jag att domböckerna för Sköllersta härad börjar så sent som 1741. Tidigare får man söka mål med åbor från Sköllersta i Örebro läns gemensamma domböcker. De har du säkert gått igenom. Men jag vill nog påstå, utan att ha kontrollerat detta, att du också kan finna mål rörande personer från Sköllersta i Kumla härads domböcker. Berg (och Pålsboda) ligger ju inte särskilt långt från Kumla. De börjar redan 1648. Så har du inte excerperat dessa domböcker, finns säkert möjligheter att här hitta uppgifter om Berg och Spilhammar under 1660- och 1670-talet. Om t ex förmyndare utsågs till Spilhammars efterlevande barn, bör detta först ha behandlats i denna  närliggande häradsrätt.  
 
Slutligen infogar jag några urklipp över Berg i Sköllersta socken. De först två är ur Lantmäteristyrelsens arkiv [Lantmäteriet, Historiska kartor, http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/search.html]:
 


 
Örebro län, Sköllersta socken, Sköllersta sn, blad 4:4; Karta med beskrivning. 1704.
 


 
Örebro län, Sköllersta socken, 25, Berg nr 1-2; Gränsbestämning omkring. 1793.
 
Och från Eniro:
 


 
 
Vänligen,
Leif

2008-03-09, 19:05
Svar #7

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Leif
Tack för kommentarer och förklaringar till brevet från 1675. Jag har nu tittat på sidan du länkar till med uppgifter som gör gällande att Spilhammar härstammar från Risby, Viksta socken. Jag har kontrollerat mantalslängderna och kunde konstatera att första gången någon med namnet Spilhammar nämns är 1677 s. 203. Som vanligt när det gäller källor, (och denna släkt höll jag på att skriva) från denna tid saknas en del år, bland annat 1675 och 1676 och alla år mellan 1667 och 1673. Risby var ju ett skattehemman så efter 1696 när Anders Spilhammar har dött bor hans änka kvar fram till 1715. 1720 som är nästa år bor dottern Catharina Spilhammar där. Tidigare har jag fått uppgifter om Anders Spilhammar, av Lennart Johansson i Jönköping som lyder som följer:  
” Anders Spilhammar var bosatt i Risby i Viksta socken (enligt militärrullor bosatt i Uvlunge i Viksta). Anders påträffas i 1672 års rulla för Kungliga Livregementet till häst, Upplands kavalleri, under överste Otto Vilhelm von Königsmark. Han är kvartermästare i Otto Vilhelm von Königsmarks kompani. I 1674 års rulla är Kungliga Livregementet till häst under Nils Bielkes ledning. Anders påträffas i Nils Bielkes kompani som kvartermästare. Anders reste 1675 från Viksta till Skåne. Dessförinnan skänkte han till kyrkan 6 daler kopparmynt. Anders deltog i hela Skånska kriget. Han och hans bror Petter kan alltså ha deltagit i slaget vid Fyllebro (Halmstad) N. I slaget vid Lund den 4 december 1676 deltog icke Anders men väl hans bror Petter, som ingick i förtruppen och som stupade ca 8.30 vid förtruppernas första strid. Anders var kvartermästare och ryttmästare uppå Kungl Maj:ts Livregemente Upplands kavalleri och översten högvälborne Nils Bielkes kompani (hämtat ur militärrullor 29/1 1676). Anders deltog i slaget vid Landskrona den 14 juli 1677, i vilket han blev sårad. I 1678 års rulla har han avancerat och blivit kompanichef för Ryttmästare Anders Spilhammars kompani under Nils Bielkes ledning Sedan freden slutits 1679 återvände Anders från Skåne till Viksta där han skänkte kyrkan 12 daler kopparmynt vid sin lyckeliga hemkomst. År 1686 skänkte Anders en mässingsljuskrona värd 150 daler kopparmynt till Viksta kyrka. Det är den största i kyrkan och han lär ligga begravd under golvet mitt under kronan. Kronan är försedd med följande inskrift: Kongl Maj:ts av Sverige trotjänare och f d Ryttmästare under högst bemälde Hans Kongl Maj:ts Lifregemente Anders Spilhammar samt dess kära Husfru Sara Bergh 1688”. Nu vet jag inte källan till uppgifterna på sidan som du länkar till men med tanke på att jag inte hittat några fler S i Viksta men väl i Örebro så står min övertygelse fast att jag tror att släkten kan ha sitt ursprung i Örebrotrakten. Jag skall göra en sammanställning av alla tips jag fått och beta av dem en i taget. Återkommer när och om jag har något av värde att meddela.  
Mvh
Birgitta

2008-03-10, 02:59
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Birgitta,
 
Du gör, som sagt, vad du vill med de tips jag levererat. Men att låsa fast sig vid att släkten har sitt ursprung i Örebrotrakten, och undvika att följa upp tipset om Viksta socken, är tveklöst ett misstag.  
 
Du kan inte heller säkert utgå ifrån namnet Spilhammar vid sökning i primärkällorna. För om Per var bondson, vilket tillgängliga uppgifter pekar på, är namnet sannolikhet taget vid något tillfälle under den militära karriären. De som blev uttagna till knektar tilldelades ett lämpligt namn av befälet vid första mönstringen. Varför skulle inte detta ha skett även med Spilhammar? För att få svaret på den frågan, kan du inte förbigå roterings- och utskrivningslängder samt rullor 1645-1660.  
 
Nu visar ändå probanden till Hurtig (ovan), att fadern heter Lars Spilhammar. Om uppgifterna stämmer, och denne Lars kan kopplas till din Per Spilhammar, har Per troligtvis uttagits till knekt under det namnet vid första mönstringen.  
 
Per Spilhammar skrivs för Berg i Sköllersta socken (T) omkr. 1659, så det är inte så konstigt att du inte hittar honom i mantalslängderna för Viksta socken (C). (Sedan kanske du måste söka honom i Dannemora socken - se nedan!). Men uppgifterna om Ander Spilhammar ger ytterligare sökingångar till militaria. Du har både en annan by, vilket år han noteras i rullan och under vilken kompanichef. Utifrån detta kan man söka sig bakåt för att se när Anders antogs till soldat. Samma förfarande gäller förståss också Per. Vid utskrivningen brukar anges hemort, yrke/titel och ev. ålder.  
 
Även Pers fru, Ingrid Bengtsdotter Kruse, kan mycket väl ha tagit sig tillnamnet parallellt med att maken stigit i graderna. Hon satt ju som officershustru på Berg, när maken var i fält. Hennes ana är f ö, enl. probanden, fogden Bengt Eriksson Berg vid Dammemora guvor, Södernäs, Dannemora (C). Och kanske har Per och Ingrid gift sig just i Södernäs, Dannemora? Vad vet jag?  
 
Ja, nu har du lite att kontrollera!  Men nu lämnar jag den här släkten. Hittar jag något framöver så lägger jag ut uppgifterna här.
 
Vänlig hälsning
/Leif

2008-03-10, 16:20
Svar #9

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Ibland har jag tydligen svårt att göra mig förstådd. Att jag är övertygad om att släkten Spilhammar har sitt ursprung i Örebro innebär inte att jag uteslutande kommer leta efter dem där. Jag trodde att en av de sista meningarna i mitt sista inlägg klargjorde detta.”Jag skall göra en sammanställning av alla tips jag fått och beta av dem en i taget”. Det står inte något på sidan nu länkar till vem som lagt ut uppgifterna men om du tittar efter så står det att Per Spilhammar var född 1640 och Anders på 1660-talet, vilket jag antar att 166 betyder. Det kan väl inte stämma på någon av dem? Jag har lånat hem en drös kort som rör militaria men det lär ta ett tag innan jag fått dem och ännu längre tid innan jag hunnit gå igenom dem. Att jag inte hittat Per S i Viksta de år jag tittat förstår jag men att jag inte hittar någon annan med det namnet tycker jag är konstigt. Nu har jag förvisso endast kollat i just Viksta socken så de kan ju bort någon annanstans i Uppland det får jag kolla upp. När det gäller Ingrid Bengtsdotter Kruse så var det inte hennes far som hette Bengt Eriksson Berg utan det var Anders S hustrus (som hette Sara Bengtsdotter Berg) far. Jaha nu ser jag, du tänker på den Ingrid Bengtsdotter som föddes i Bengt Eriksson Bergs första äktenskap? Tog man verkligen som kvinna på denna tid ett eget släktnamn? Jag trodde i så fall att hon borde hetat Ingrid Bengtsdotter Berg eller är jag helt ute och cyklar?  
Mvh
Birgitta

2008-03-10, 19:32
Svar #10

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Bra, jag var rädd att du skulle avfärda tipset!  För även om vi nu inte vet vem som lagt ut uppgifterna, vill jag betrakta det som ett mycket hett tips. Att personen i fråga anger födelseåren till 1640 resp. 166? kan på intet sätt göra en kontroll mindre angelägen. Vem vet vilka uppgifter som ligger till grund för dessa? Kanske är det bara en uppskattning? Och då kan, som bekant, årtalet skilja mot det faktiska högst väsentligt. Min uppskattning av Pers födelseår är, precis som Bengt Nilsson anger, omkr. 1630. Men just för att komma närmare sanningen är det viktigt att själva kontrollera primärkällorna. Det har iaf alltid varit min inställning.  
 
Särskild tyngd har sedan tipset för att det står att Per var ryttmästare vid just Livregementet till häst, bosatt i Berg, Sköllersta och död i slaget vid Lund 4/12 1676. Men det kanske inte du tycker?  
 
Ingrid Bengtdotter Berg verkar sedan vara första barnet medan Anders hustru, Sara är sjätte barnet, född 1648. Det innebära att Ingrid kan vara född 6-10 år tidigare, dvs. omkr. 1638-1642. Och det verkar rimligt. Om detta är dina anor kan du inte, utifrån källäget, veta om/när Ingrid Bengtsdotter tog tillnamnet Kruse. Kanske fanns det någon i hennes släkt som burit namnet Kruse? Fadern verkar vara gruvfodge vid Dannemora gruvor. Fanns det någon Kruse där? Och även om hon sedan burit tillnamnet Berg från början ser jag inget skäl till att hon inte senare, som officershustru, kunde byta till det måhända mera högstående Kruse. (Observera att det handlar om ett tillnamn och inte ett efternamn!).  
 
Och till sist en fundering: Kanske även Lars Spilhammar var knuten till gruvnäringen?
 
Forskningen går vidare!  
 
Mvh
/Leif
 
(Meddelandet ändrat av legony den 10 mars, 2008)

2008-03-11, 00:21
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det ser ut som mina mycket osäkra uppskattningar av deras ålder utifrån vad jag visste då jag skrev in personerna i mitt släktforskningsprogram och kan därmed bortses ifrån helt och hållet!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-03-11, 19:48
Svar #12

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Med tanke på Stefans inlägg blev ju det heta tipset bra mycket svalare men det är inget att göra något åt, ändå bra att få källan till uppgifterna.  Att kontrollera primärkällorna är viktigt det vet jag men om jag inte minns helt fel så börjar exempelvis inte födelseböckerna förrän 1700 eller något sådant. Jag vet inte om jag hänger med när du skriver att tipset har särskild tyngd för att det står at Per var ryttmästare osv? En sak som jag funderat över är varför du tror att den ene ryttmästare Spilhammars hustru skulle nöja sig med namnet Berg men inte den andra? Jag vet faktiskt inte om Lars Spilhammar var knuten till gruvnäringen men det kan man kanske undersöka
Mvh
Birgitta

2008-03-11, 21:07
Svar #13

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Instämmer att det var bra vi fick personen bakom källan!  Men varför skulle tipset ha svalnat? Så du uppfattar att Stefan menar att ALLA uppgifter han lagt ut kan bortses från helt och hållet? Det kan väl bara Stefan svara på. Men så uppfattar inte jag det. Det är väl åldersuppgifterna  som kan bortses från, att det varit mer av en gissning än en uppskattning?  
 
Med primärkällor menar jag i detta fall, att man måste kontrollera tillgängliga källor från tiden de levde i Viksta socken - rot- o utskrl, rullor, mtl, jordeböcker, kyrkoräkenskaper (jo, det finns faktiskt kyrä för Viksta socken!) - och inte förlitas sig på andrahandsuppgifter som någon annan forskare har tagit fram eller som förekommer i någon hembygdsskrift.
 
Hela resonemnaget om tipset med Viksta socken bygger ju på antagandet att det är samma familj som finns där och senare i Sköllersta. Så jag har följaktligen utgått ifrån att det finns EN person Ingrid Bengtsdotter, inte två! Alltså en hypotes om ett möjligt släktsamband. Eller rättare: att personerna i Viksta och Sköllersta är identiska. Är det så svårt att förstå?
 
Jag tittade idag som hastigast i en hembygdsbok om Sköllersta, Sköllerstabygden 2. Och där fann jag, mycket riktigt, uppgifterna om att Spilhammar skulla ha adlats och att han och hustrun ligger begravd i Sköllersta kyrka och gravstenen med inskriptionen om Ingrids död 15 maj 1662 samt en vapensköld. Nu var det väl lite si och så med källhänvisningar i boken. För i förordet anges också något i stil med att den inte är en uttömmande sockenbeskrivning och inte gör anspråk på fullständighet, i likhet med många lokalhistoriska verk. Så på vad de grundar resonemanget vet vi inte särskilt mycket.  
 
Men otvetydigt finns där gravhällen, den går inte att borse ifrån. Den är dessutom avbildad i boken. Men hur de kan skriva att Ingrid Bengtdotter Kruse avled 1662 förstår jag inte. Vi har ju helt andra uppgifter om hennes dödsdatum. Vapenskölden är dock intressant. Vet inte hur mycket du forskat i detta, t ex hos Riddarhuset. För den visar bl a ett städ och två spikar. Det skulle kunna peka på Spilhammars koppling till hammare och smide. I namnet ingår ju hammar. Kanske var fadern spiksmed? Måhända vallon? Och vid något bruk i Uppland? Delar av vapenskölden skulle då kunna ge visst fog för kopplingen till Simanders uppgifter, t ex att Ingrids far var fogde vid Dannemora gruvor (om uppgifterna fortfarande är relevanta?). Jag vet inte huruvida det fanns en hammare där. Eller var vallonerna fanns i Uppland. Det kanske Stefan kan svara på.
 
Så har du då fått ytterligare ett tips! Kanske kan det ge någon öppning?

2008-03-12, 16:45
Svar #14

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Ja, jag uppfattar det faktiskt så att man kan bortse från alla uppgifter, i alla fall när det gäller Per S. Jag har förut varit i kontakt med Stefan Simander och frågat om han har några uppgifter om Per S men fick svaret att han inte hade det eftersom han inte var släkt med Per S. Nu vet jag inte om Stefan har omvärderat sitt svar men jag tror inte det. Det bästa vore om Stefan själv berättade vilken källan till uppgifterna är. Jag har tittat i mantalslängderna för Viksta från 1642 och framåt, den förste med namnet Spilhammar är Anders S som nämns 1677 på s. 203. Året innan som finns är 1674 och då nämns Sigfrid Olsson, Erik Larsson och Anders Persson. Enligt militärrullor skulle Anders varit bosatt i Uvlunge i Viksta men det finns ingen Anders S där heller de år jag tittat. Nu saknas åren 1670-1673 så han kan ju ha bott där tidigare. Nej jag vet att man inte skall förlita sig på andrahandsuppgifter och det är därför jag är skeptisk mot uppgifter som finns på en hemsida utan några som helst källangivelser.  
 
Detta stycke måste jag kommentera hela därför klistrar jag in det som jag gör: ” Hela resonemnaget om tipset med Viksta socken bygger ju på antagandet att det är samma familj som finns där och senare i Sköllersta. Så jag har följaktligen utgått ifrån att det finns EN person Ingrid Bengtsdotter, inte två! Alltså en hypotes om ett möjligt släktsamband. Eller rättare: att personerna i Viksta och Sköllersta är identiska. Är det så svårt att förstå?”  
 
Det finns ju faktiskt inget på sidan som antyder att Per S och Ingrid Bengtsdotter Berg har någonting med varandra att göra. I notisen från domboken från 1653 står det att Per Spilhammars hustrus far heter Bengt Jonsson och hennes mor heter Nilsdotter. Ingrid Bengtsdotter Bergs far heter Bengt Eriksson Berg, enligt nämnda hemsida, och hennes mor heter Margareta Påvelsdotter Humble.  
 
När det gäller gravstenen har jag fått förklarat för mig att datumet som står på stenen är det datum som stenen blev färdig och har inget med vare sig Per S eller Ingrid Kruses dödsdatum att göra. Att Per S blev adlad är också fel, på Gröna Stubben skriver Magnus Bäckmark följande:  
 
Jag skulle beskriva vapnet enl följande:  
Sköld: Ett stolpvis ställt bergjärn på vardera sidan åtföljt av en stolpvis ställd kil. Hjälmprydnad: En uppskjutande klädd arm svingande ett svärd mellan två glavenstakar med i knut innanför dukarnas ytterkant slagna standar.  
Sköldemärket visar verktyg som anknyter till berghantering och hjälmprydnaden är typisk militär. Bergjärnet är det verktyg som man håller mot berget och slår på bredsidan av med en slägga.  
Hjälmen är sluten, dvs det är en högst korrekt framställning av ett ofrälse släktvapen .
 
Första gången, hittills hittat, namnet Spilhammar (Andreas/Anders) finns belagt i källor i Viksta är 1675 i kyrkoräkenskaperna och 1677 i mantalslängden (saknas 1675-76).
 
Första gången, hittills hittat, namnet Spilhammar (Per) finns belagt i källor i Örebrotraken är 1653 i Örebro dombok, och då är han gift med en kvinna vars mor kommer från Örebro och har sin släkt kvar i Örebro.  
 
Av Ulf Persson har jag även fått notisen från 1653 6/6 nämns Lars Andersson eller Spijlhammar
 
Per Spilhammar nämns i Sköllerstas (och Svennevads) kyrkoböcker från 1659 till 1677 (lucka 1652-58).
Dessutom finns flera Spilhammar i Örebro; Olof Larsson Spilhammar i domboken 1654, Lars Spilhammar i mantalslängden 1663, och Anna Spilhammar i domboken 1676.  
 
Mvh
Birgitta

2008-03-12, 19:20
Svar #15

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag är lika skeptisk som du till andrahandsuppgifter från div. hemsidor utan några som helst källhänvisningar, Birgitta!
 
Har man kört fast i forskningen kan dock varje upptänkligt tips vara värt att kontollera för att komma vidare. Men tipset eller idén kan inte vara annat än just en hypotes, som måste bekräftas eller förkastas, efter att man kontollerat sanningshalten i uppgifterna. Ofta är det så det går till i forskningen.
 
Nu visar det sig dock att du har uppgifter som jag inte känt till. Att en (Per) Spilhammar är gift redan 1653 och Ingrids föräldrar anges i ett domb. ptk. detta år, har hög tillförlitlighet. Det förändrar källäget och öppnar för andra möjliga lösningar. Handlar uppgifterna om din Spilhammar? Finns det trots allt TVÅ Per Spilhammar? Uppgiften indikerar iaf att hustrun kommer från Örebrotrakten. Och för den fortsatta forskningen är der viktigt att ha Ingrids föräldrarnas namn i åtanke.
 
Oaktat detta, anser jag ändå det är viktigt att undersöka framför allt Pers, men även Ingrids, eventuella  anknytning till Uppsala och när Per antog namnet Spilhammar (om det nu är ett taget namn?).  
 
Jag kan hjälpa dig med detta. Ska till KrA den 31 mars. Då kan jag kontollera rot- o utskrl för att försöka ta reda på när han utskrevs till soldat och namnet första gången dyker upp i rullorna.  
 
Vänligen,
Leif

2008-03-13, 18:55
Svar #16

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Visst är det bra med tips när man kört fast och jag tänker fortsätta söka brett. Jag tror jag skall återvända till domböckerna för att se om jag möjligen kan hitta fler uppgifter som rör notisen från 1653. Notisen det gäller är denna från den 5/12 1653  
 
”Olof Nilsson Rynning uppvisar ett lagligt arvsskifte som skett mellan S(alig) Nils Svensson och hans barn, anno 1641 den 23 juni. Viljandes nu söka fasta på gården.
Pär Spilhammar, som haver Olofs systerdotter, inkastar jäv, viljandes bevisa sig ännu hava något att fordra, gavs Pär Spilhammar colation till nästkommande 1 mars att han tíll det dato förskaffar sig av sin svärfader Bengt Jonsson om sakens beskaffenhet lagligt bevis till sakens utförande, eljest haver, der han till det dato ej besked skaffar, ingen vidare prentention eller klander”.
 
Det vore snällt av dig om du hade lust att till i roterings- och utskrivningslängderna åt mig, tack för det.
 
Mvh
 
Birgitta

2008-03-13, 20:41
Svar #17

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag uttryckte mig kanske väl hårt eller oklart om mina egen födelseuppgifter. Låt mig försöka förklara igen. När jag matar in mina personer i mitt släktforskningsprogram, så brukar jag alltid ange ett uppskattat årtionde som kan vara rimligt att personen kan vara född, det anges i DISGEN för Mac som 166. för 1660-talet till exempel. Detta gör jag för att ha lite vägledning när jag söker efter personen i min efterforskningar och oftast stämmer ju mina antaganden hyfsat, dock inte alltid förstås. Men det är ju extra viktigt att ha någon uppskattning att gå på om det finns flera personer med samma namn, som levde under olika tidsepoker.
 
Dessutom lägger jag också ofta in uppgifter från olika håll där personer med släktnamn som Spilhammar nämns, från Svenska antavlor, Svenska släktkalender, DISBYT, Genealogiska förening, internet, osv. Då anger jag i mitt dataprogram varifrån uppgiften kommer. Men det absoluta värdet av uppgiften har man ju inte förrän man helst sett dokumentet själv eller möjligen har noga dokumenterad källuppgift åtminstone.
 
Det betyder ju inte att allt jag skrivit om en viss person eller om alla personer är helt värdelösa. Särskilt inte det jag forskat om själv!
 
Ingrid Bengtsdotter Bergs far heter Bengt Eriksson Berg, enligt nämnda hemsida, och hennes mor heter Margareta Påvelsdotter Humble. Detta verkar komma från mig och detta är helt säkert belagt, vilket visats genom bland annat Nina Lundgrens domboksforskningar i Viksta socken (Norunda härad?).
 
Jag ska försöka återfinna mina (för mig perifera) uppgifter om Spilhammar vid tillfälle som bland annat består av handskrivna brev från Nina Lundgren med hennes fynd ur domböckerna, men även annat som jag samlat på mig i ladorna.....
 
Mitt intresse har ju som jag skrivit tidigare i första hand handlat om släkten Humble, och tar gärna emot eventuella tips om den släkten och dess ättlingar i denna diskussion genom Anders Spilhammars efterkommande i första hand.  
 
Men jag tycker förstås också det är intressant och spännande att följa de entusiastiska och skickliga släktforskarkollegor som är på spaning efter de Spilhammarskopplingar som flytt!  
 
I notisen från domboken från 1653 står det att Per Spilhammars hustrus far heter Bengt Jonsson och hennes mor heter Nilsdotter Rynning kan vara en tråd att följa när det gäller henne efter som brodern bar det namnet, även om han förstås kan ha tagit det senare också!
 
(Meddelandet ändrat av simson den 13 mars, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-03-14, 19:34
Svar #18

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Jag tror inte alls att dina uppgifter är värdelösa. Jag har ju varit i kontakt med dig förut mailledes och visste att du (då i alla fall) inte hade forskat på Per S och hans ursprung. Det var dessa uppgifter som jag menade att man kunde borste ifrån ingenting annat. De flesta som jag varit i kontakt med har varit släkt med Anders S och liksom du mer riktat in sin forskning på Anders S hustrur än på släkten Spilhammar. Det säger jag inget om för vi forskar ju på det vi själva tycker är intressant. Det vore roligt om du ville meddela mig, men även andra eventuellt intresserade om du hittar de handskrivna breven och vad Nina Lundgren har hittat om släkten Spilhammar så lovar jag lägga ut det jag hittar.
 
Mvh
Birgitta

2008-03-15, 21:13
Svar #19

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Har fösökt släppa taget om släkten två gånger senaste veckorna, men det går inte! Det är för kul helt enkelt! Och varför sluta när det är som roligast?

 
 
Nu har jag läst på lite mer om Närkes militärhistoria. Det visar sig då att upptagningsområdet var lite annorlunda än jag trodde:
 
...I regeringsformen 1634 bestämdes hur
rikets militärmakt skulle organiseras. I
samband med detta upplöstes Söderman-
lands ryttare - Södermanlandskompa-
nierna lades under Östgöta regemente
medan Närke-Värmlands och Västgöta-
kompanierna kom till Upplands ryttare.
Den andra landsöversten till häst skall
vara över Upplands, Västmanlands, När-
ke och Värmlands ryttare. Från 1638
kom även södermanlandsryttarna att pla-
ceras in i Upplands rytteriregemente. Av
regementets 8 kompanier rekryterades
nu ett från Askers, Sköllersta, Kumla,
Hardemo, Edsbergs och Glanshammars
härader, medan ett annat fick ryttare från
Örebro, Kumla, Askers, Glanshammars
och Fellingsbro härader förutom från de-
lar av Värmland.
Källa: Lars Otto Berg: Närkeförband, organisation och härstamning, s. 88; Närkingar i krig och fred. Närkes militärhistoria I. 1989.
 
Så även om Upplandsregementet huvudsakligen består av soldater från Uppland, finns det 8 kompanier med manskap från Närkesocknar, bl a Sköllersta. Detta indikerar att Per Spilhammar härstammar från Sköllersta sn. Hur det är med Anders Spilhammar i Viksta sn är en annan fråga. Det måste då undersökas närmare. Jag har dock hittat en intressant notis, som jag återkommer till.  
 
Med regementsorganisationen som utgångspunkt har jag som arbetshypotes utgått ifrån att åtminstonde Per är bosatt i Sköllersta. I går kollade jag rot o utskrl för Sköllersta 1645 [Roteringslängd till utskrivningen i Närke Anno 1645, vol. 1643 45:212-213, s. 15] på Stadsarkivet. Och där hittar jag faktiskt en Peder Larsson som blir uttagen till knekt, under rote 72, detta år. Han bor i Bengtboda, en granngård till Berg.
 


 
Källa: Historiska kartor, Lantmäteriet, http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/search.html  
 
Han, tillsammans med en Per Olofsson i Sörby, är de enda som blir uttagan till knektar från Sköllersta detta år. Far till Peder/Per Larsson är Lars Håkansson i Bengtsbo (enligt rulla 1648 216-217). Det finns också ett register till rullorna. Jag kollade detta för att utröna vilka kompanier som kunde ha varit aktuella för Peder. Och jag skulle vilja säga att det finns gott hopp att kunna följa honom från utskrivningen och åren framöver. Kanske kan vi knyta honom till Per Spilhammar i Berg? Saken är ju klar om jag kan spåra honom och det visar sig att han tagit soldatnamnet Spilhammar! Men innan dess är bäst att inte dra några slutsatser. Vi får se vad jag hittar. Kan ändå säga att om den här Peder/Per Larsson är identisk med Spilhammar i Berg, Sköllersta har jag en intressant teori om varifrån han tagit namnet.
 
Ja Birgitta, du gör rätt i att dyka ner i domböckerna. Nu har jag gått igenom lagmansrättens domböcker, men inte hittat något mer om Spilhammar. (Mina excerpter stannar vid vol. 13). Upptäckte att det finns lappkataloger (register) till dessa böcker också. Kan vara klokt att titta i dessa innan du betäller. Du kanske bara behöver beställa/köpa  några kort som innehåller protokollen med Närkes domsaga? Funderar också på om lagmansdomböckerna för Närke knöts till Göta hovrätt under 1670- och 1680-talet, för jag hittar dem inte i senare volymer. Härom dagen gjorde jag också nedslag i Kumla härads domböcker. Några år i mitten av 1650-talet, i slutet av 1660-talet och 1670-talet. Hittade då framför allt dessa noteringar:
 


 


 
Källa: Kumla häradsrätts dombok, 13-14/11 1668 [vol 2, mikrofilm OP 3692]


 
Källa: Kumla häradsrätts dombok, 13-14/11 1668 [vol. 2, mikrofilm OP 3692]
 
Den första notisen är mest intressant. För den ger oss genealogiska uppgifter. Frågan är bara om den inte ger mer frågor än svar! . Den andra handlar om en rågångstvist som tydligen varit uppe i lagmansrätten. Min avskrift bli den här:
 
Leutnanten Peder Spilhammar opwiser en fulmacht
honom gifwen aff Anders Spilhammar men som uthrest
A:o 1665 att han skall hafwa macht och tilståndh Disponera och
handla till hans bästa emedan han borto ähr och uthi fall
der han uthan uthaft Bröstarfwingar dödde då H: Leut-
nanten all hans qvarlefde egendom oqwald niuta och behålla
emedan han förmäler att inga aff Hans Syskon eller
Slächt större beswer eller omkostnad på honom haft
ähn Leutnanten.  
 
Jag tyder den som att:
 
1. Ander Spilhammar har utrest 1665 och utfärdade då en fullmakt för Per med tillstånd att disponera hans egendom på bästa sätt under bortovaron.
2. Anders inte har några bröstarvingar.
3. Fullmakten garanterade Per att disponera all egendom oqvald (ung. vars inne­hav icke är föremål för invändningar från andra) i fall Anders omkom.
3. Anders utser Per till arvtagare eftersom han anser att Per har haft större omsorg om honom än syskon och släkten.
 
Fullmakten visar en nära relation. Kanske är de bröder? Vilken relation de med säkerhet har haft och vad omsorgen bestod av, kan vi ännu så länge bara spekulera. Kanske hade Anders skadats i strid? Varit sjuk? Eller haft ekonomiska beskymmer? Och var fanns Anders egendom? I alla fall visar fullmakten att Per har gått före (övriga?) syskon och släkten. Jag är lite fundersam på ordet uthaft. Kan det stå utsett? Det vill säga: Anders har inte utsett bröstarvingarna innan han for, men att han ändå har barn. En markering alltså, att utse sin ev. broder till arvtagare. Hur tolkar ni det?
 
En annan fråga är varför han uppvisar fullmakten 3 år efter Anders utresa? Kan det beror på att han avlidit och Per vill visa att han är legitim arvtagare? Det skulle då tyda på att Anders faktiskt inte har några barn.  
 
Huruvida han har barn eller inte har ju avgörande betydelse för om vi ev. kan koppla honom till namnen i Viksta sn, Uppsala.  
 
 
 
(Meddelandet ändrat av legony den 15 mars, 2008)

2008-03-15, 23:34
Svar #20

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej allihop.
 
Har följt eran diskussion om Spilhammar och blev nyfiken på släkten. Sökte på nätet och hittade en hel del. Leif, man kan tro som du att Anders inte har några arvvingar, men enligt någon hemsida hade han 6-7 st barn och Per och Anders står som bröder och söner till Lars Spilhammar. Men många datum för födelse och sådant verkar inte stämma ute på nätet, utan i verkligheten är de nog födda tidigare. En hemsida angav inga källor alls och det är synd, men man kan ju få en del tips och kolla upp själv. Har ni inte hittat några arvingar till Anders i dom dokument ni har tittat i ?  
 
 
LARS Spilhammar.  
Född 162. i Risby, Viksta (C).  
 
Gift  
 
Barn:
 
Per (Peter) Larsson Spilhammar. Ryttmästare vid Livreg till häst i Berg, Sköllersta (T).
Född 1640 i Risby, Viksta (C).  
Död i slaget 1676-12-04 i Lund (M).  
 
Har hittat detta på nätet, men uppgifterna när Anders är född måste ju vara helt uppåt väggarna, sedan visar denna hemsida att han har många barn.  
 
ANDERS Larsson? Spilhammar.  
Född 166. i Risby, Viksta (C).  
Död 1696 i Viksta (C).  
 
Gift 1:o med  SARA Bengtsdotter Berg.  
Född 1648-12-29 i Södernäs, Dannemora (C).  
Död 1682-06-12 i Risby, Viksta (C).  
 
Barn:
 
Margareta Andersdotter Spilhammar.  
Född i Risby, Viksta (C).  
 
Petter Andersson Spilhammar.  
Född i Risby, Viksta (C).  
 
Catharina Andersdotter Spilhammar.  
Född i Risby, Viksta (C).  
 
ANNA Andersdotter Spilhammar.  
Född 1667 i Risby, Viksta (C).  
Död i Risby, Viksta (C). (Se VII:60).  
 
Gift 2:o 168(9) i Viksta (C) med Anna Ersdotter Wik.  
Död 1730-02-10 i Viksta (C).  
 
Barn:
 
Sara Andersdotter Spilhammar.  
Född 1688 i Viksta (C).  
Död 1760 i Vassunda (C).  
 
Pehr (Peter) Andersson Spilhammar. Kyrkoherde.
Född 1693 i Risby, Viksta (C).  
Död 1752-04-09 i Prästgården, Vassunda (C)
 
 
Här är en källa och hemsida, fint ordnad, men jag hittat inga källor angivna:  
http://ellven.se/slakt/barslakt/farmor1.htm  
 
 
mvh
Carina

2008-03-15, 23:44
Svar #21

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Detta har ingen betydelse, bara något jag hittade ur domböcker.
 
Anno 1662 den 23 octobris höllz laga ting med almogen aff Sköllersta häradh uti Attersta By närwarandes cornans Befalningzman med häradsnemd
 
Leutnanten Spilhammar beswärar sig öffwer Mons Jöransson dän han stadt till (som)tienare och han genom sådan ( ) loffwat honom 30 mark i lön, ( ) kan her till intet neka, hwarföre resolverat at han skall betala till Leutnanten the utfäste penningarna anseendes dät 15 cap Bygninga B
 
Källa: http://web.telia.com/~u67801750/skollersta/1662_okt.htm

2008-03-16, 00:03
Svar #22

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Carina!
 
Om du följt diskussionen ordentligt kan du ju se ovan att vi har diskuterat de här uppgifterna alldeles nyligen!  Så det blir lite kaka på kaka.
 
Uppgiften visar att Mons (Måns?) Göransson förmodligen är brukare av löjtnant (Per?) Spilhammars ryttarhemman 1662, men att löjtnanten som trolig rustmästare uppbär en del av räntorna på hemmanet.  
 
Men jag har inte sett någon Måns som brukare på Berg. Det kan då röra ett annat rusthåll i Sköllersta.  
 
Mvh
/Leif

2008-03-16, 01:49
Svar #23

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Nej, det kan inte stå utsett i övre bilden.
Däremot verkar det stå uthaff, eftersom ff ser precis likadant
ut i övriga texten.
 
Betydelsen skulle då vara utav, och uthan uthaff bröstarvingar
bara ett omständligt sätt att skriva utan att ha bröstarvingar
Ulf Berggren

2008-03-16, 02:15
Svar #24

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Bra Ulf, tack!  
 
Och anledningen till att Per Spilhammar vill ha stadsfästelse av fullmakten 3 år efter den skrevs bör då betyda att Anders Spilhammar har avlidit.
 
Ska söka honom i rullorna 1665-1668 i fall jag kan hitta någon notering om detta.

2008-03-16, 10:00
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Leif och Ulf!  
Bra jobbat Leif med framtagning av ännu fler spännande uppgifter om släkten!
Jag tänkte precis som Ulf, men eftersom det inte ändrade innehållets betydelse så lät jag det bero.  Liksom det faktum att namnet faktiskt stavades Spijlhammar i bilderna ovan.
 
Däremot funderar jag på om det är så säkert att Anders dör. Visst kan det finnas en Anders som dör, men vi kanske inte ska utesluta att det kan vara samma Anders som i Viksta ändå.  
1) Man kan ju ha trott att han avlidit?
2) Eller också har det möjligen någonting att göra med att Anders i Viksta faktiskt gift sig och, enligt en DISBYT-uppgift, fått barnet Anna född 1667 i Viksta?
 
Det var ju fritt att klättra i DISBYT-trädet igår under Släktforskningens dag och jag sökte på Spilhammar och fann 167 träffar, varav flera var dubbletter med skiftande uppgifter om samma personers förhållanden när det gäller dödsår barn och vigslar. Det behöver kollas upp. Källorna och datum, inte bara årtal, borde redovisas i DISBYT!
 
Det verkar inte finnas någon som bär namnet Spilhammar i Sverige idag, men den sista som föddes med namnet kan fortfarande leva om jag inte missförstått det hela. Nils* Gustaf Spilhammar avled enligt DISBYT 1968.
 
När det gäller Carinas insats, vill jag ändå tacka och uppmuntra, för vi vill hellre se att fler bidrar med uppslag, än att de inte bidrar alls förstås, även om det ibland innebär att sådant som redan diskuterats kommer upp igen.  
 
Den här gången fick i alla fall jag ett tips om att Göran Ekberg hade varit vänlig nog att lägga ut avskrifter ur domböckerna! Då är de dessutom sökbara på internet!  
 
(Meddelandet ändrat av simson den 16 mars, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-03-16, 18:37
Svar #26

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Mycket intressanta uppgifter minst sagt. Skall bli spännande att se om du kan följa Per Larsson i Bengtboda för att se om det är han som senare tar sig namnet Spilhammar. Eftersom fullmakten togs upp i Kumla häradsrätt borde väl Anders S bott i Kumlatrakten, eller? Tänkte kolla upp om han finns nämnd i mantalslängderna. Är det Kumla, Hallsberg och Lerbäck som gäller då? OM detta är samma Anders S som senare bodde i Viksta är detta den hittills tidigaste noteringen där hans namn nämns, det tidigaste innan är ju från kyrkräkenskaperna 1675. Med tanke på att Per S uppvisar fullmakten 3 år efter Anders S har rest så verkar det ju som om Anders S är död men borde det inte stått i så fall? Kanske det finns fler notiser som rör samma ärende? Synd att inte ArkivDigital hunnit filma av dessa domböcker för då kunde man börjat rota direkt. Jag har köpt lappkatalogerna både för häradsrätten och lagmansrätten så det är bara att beställa. Jag beställde förra veckan köp av kort som berör Örebro rådhusrätt och magistrat åren 1638-1656. Jag tänkte se om jag kan hitta ytterligare information om exempelvis arvskiftet efter Nils Svensson 1641. Massor att gå igenom men som sagt kul är det.
 
På återhörande
Birgitta

2008-03-21, 14:39
Svar #27

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag kan tillägga att det i samma text står innan han uthrest sist på raden och inte
men som uthrest.
 
Och jag håller med Stefan om att Anders fortfarande kan leva 1668. Man citerade ju
helt enkelt fullmakten i sin helhet, även om allt i den inte var aktuellt nu.
Ulf Berggren

2008-03-27, 18:11
Svar #28

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jo, det är fullt möjligt att han lever. Jag funderar dock på varför Per vill ha stadsfästelse på fullmakten om Anders har återkommit/lever? Kan det bero på Anders och Pers gemensamma angelägenheter, t ex fädernegården? Eller vill Per bara ha någonting som visar att han stått närmast (sin bror?) Anders av alla syskon och andra släktingar i fall det i framtiden skulle upptså tvister om arvet efter Anders? Under krigstid levde de ju båda under ett mer eller mindre ständigt dödshot. Och just för att Anders återkom, efter att ha mer eller mindre ansetts försvunnen/tillfångatagen/död, insåg måhända Per hur angeläget det var att ordna detta?  
 
Jag hittade sedan en intressant länk med digital återgivning av Kriget mot Danmark 1675-1679 af Gustaf Björlin.  
 
Återkommer i nästa vecka efter att jag varit på Krigsarkivet!

2008-04-02, 20:58
Svar #29

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Så har jag då besökt det arkiv som jag tycker om att besöka, nämligen Krigsarkivet!
 
Men jag måste direkt säga att 1/ vi kan glömma Peder Laasson i Berg, Sköllersta sn och 2/ jag har inte fått några nya uppgifter om Pers far eller fädernehemman. Tyvärr!  
 
Började med räkenskaperna (Krigskollegium, Militiekontoret). De är mikrofilmade tom 1630. Därefter måste sökningen ske i en box med gamla registerkort. Och det var inte upplagt riktigt som jag tänkte. Man måste nämligen veta regementets och kompaniets aktiviteter under åren för att veta vad man ska beställa. Det betyder att man först måste gå igenom rullor för att se var Per Spilhammar befann sig mellan 1657-1676. Därefter finns underlag att gå igenom räkenskaperna systematiskt. Men jag tror förutsättningarna är goda att hitta flera uppgifter om Per Spilhammar i denna källserie. Blev själv glatt överraskad över resultatet när jag sökte igenom räkenskaperna tidigare för Österbottens regemente. Men detta rörde förvisso aktiviteter knappt 100 år senare.
 
Så jag gick lite grann på en mina direkt vid ankomst. Upplägget i räkenskaperna var alltså inte (som för Österbottens regemente) på regemente och år. Började istället genomgång av rullorna och därefter andra källserier. Fann då några handlingar som kanske kan vara intressanta att återge. Det gäller dels rullor för Upplands kavalleriregemente [KrA, Rullor, vol. 1657:1, s. 111, kort 2:7 resp. 1657:8, s. ?, kort 1/3], dels några avlöningslistor [Krigskollegium, Militiekontoret, serie GIvb]:
 
 
 
 
Här ser vi att Per Spilhammar första gången mönstrade på som löjtnant i Halmstad den 28.8.1657 för Jakob Nymans kompani. Och han hade tre (3) understödshemman i Sköllersta: Vallby i Längbro sn, Mark i dito sn, Valtorp i Asker sn och Rånsta i Vintrosa sn. De sista två med hälften var av kostnaden för utrustning av en häst.
 
Sedan har vi här exempel på löningslistor för kompanierna i regementet 1658 och 1659:
 
 
 
 
Det visar sig att Per fick rycka in vid fler kompanier dessa år. Ersatt sannolikt stupade, skadade eller avgångna. Men även om det iof sig är intressant ger det inget nytt om hans härstamning.
 
Per har således värvats. Varifrån är den stora frågan? Men av den snabba karriären att döma har han nog inte rötterna i något enkelt bondehemman. Jag har varit i kontakt med Björn Asker, lektor och fil. doktor vid Uppsala universitet, som skrivit ett kapitel i Närkes militärhistoria. (Även Hur riket styrdes, ISBN 978-91-88366-77-1). Han har forskat en del på Spilhammar och är inne på samma linje. (Jag mejlar brevet och vår mejlkontakt till Barbro och Stefan. Är det flera som är intresserad - hör av er!). Namnet -hammar antyder, som vi varit inte på, anknytning till bergsbruk. Och eftersom alla tre understödshemmanen låg i Närke finns det väl anledning att tro att även fädernehemmanet låg där. Kanske i Hammars sn? Och måhända var fadern knuten till Gevärsfaktoriet i Närke och Örebro? (Sören Klingnéus har forskat i detta och har skrivit en intressant artikel; Från Närkes faktori till Bofors Krigsindustri i Örebro län. Eldhandvapen och blanka vapen [Från bergslag och bondebygd 1997 s. 387-432]). Symbolerna i vapenskölden indikerar något inom manufaktursmide. Jag passade på att digitalfotografera några mycket intressanta mantalsängder över faktoriets personal 1633 (vol. 202), 1640 (vol. 208) och 1647 (vol. 214). Kommer att lägga ut uppgifterna i Leifs space så småningom. De finns på mikrokort av rot- och utskrivningslängder Närke. Detsamma gäller Mantaledt uppå Bårgeskapett och Stadz Inevånnare uti Örebro medh deras drännger 1640 (vol. 208) här:
 
 
 
 
För att få uppgifter varifrån han värvades behöver rullorna studeras mera noggrant. Nu visar uppgifterna i Askers registerkort att han var värvad ryttare redan 1655 vid Upplands ryttare under Gyllenpatrons kompani. Utifrån detta får man söka sig igenom kompanierna och se ifall någon uppgift kan ge en öppning. Annars återstår inget annat än sökning i räkenskaperna 1655-1676. Och det kräver säkerligen någon veckas vistelse på KrA. Vi får inte heller glömma Länstyrelsen och lantkontoret! Av Kurt Ågrens noter - har berört detta ovan - framgår att ffa ryttare och deras änkor ofta framförde klagomål till landshövdingen.  
 
Jag ska till Uppsala den 22 april och kan ägna lite tid åt detta. Med betoning på lite. För i ö måste jag faktiskt ägna mig åt mina anor framöver, även om sökningen efter Spilhammar har gett väldigt mycket!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna