ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stapelmohr  (läst 749 gånger)

2005-03-29, 23:13
läst 749 gånger

Klas Bergenstråhle

Söker födelse och dödsuppgifter för Anna Dorothea Stapelmohr gm borgmästaren i Norrköping, kommerserådet Anders Fredrik Iggeström (1728-1794). Hon var dotter till stads- och regementsfältskären i Linköping Herman Rudolf Stapelmohr och Anna Klingenberg (båda av tyskt ursprung)och syster till överdirektören vid Stora sjötullen C L Stapelmohr, adlad von Stapelmohr och därigenom faster till Anna Charlotta von Stapelmohr gm Elis Schröderheim.

2005-06-06, 14:36
Svar #1

Klas Bergenstråhle

Fel av mig. Enligt uppgift är hon dotter till arkiatern, stads- och regementsfältskären i Linköping Martin Stapelmohr och Ottiliana von Friesen. De av mig ovan nämnda är hennes farföräldrar.

2005-12-18, 12:12
Svar #2

Hjalmar Emillon

Till Klas Bergenstråhle.
Ramlade över din fråga av en slump. Jag tror jag kanske har de uppgifter du behöver. Är själv släkt med de personer du efterfrågar. Skall försöka återkommer under julhelgen. M v h Hjalmar Emillon, Sthlm

2006-02-07, 11:02
Svar #3

Hjalmar Emillon

Ett par slutsatser av det mtrl jag funnit:
 
1) Anna Dorotea står inte angiven som dotter till Martin och Ottiliana Stapelmohr, utan till Martins lillebror tullförvaltaren Herman Wilhelm, 1718 -?, med tyvärr icke angiven hustru.
 
Hennes egna årtal är ?-1794 ?, kan det stämma ungefärligen med dina uppgifter ? Vidare stämmer uppg om hennes man, A F Iggström.
 
2) Martin och Ottiliana anges med två barn, däribland en dotter utan namn, så där finns onekligen utrymme för ytterligare en Anna Dorotea, det skall tilläggas för fullständighets skull. Kvinnan enl. 1) har dock rätt man, så sannolikheten talar väl för att hon är rätt Anna Dorotea.
M v h   Hjalmar Emillon

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna