ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Steinholtz  (läst 4834 gånger)

2002-12-29, 17:40
läst 4834 gånger

Utloggad Sol-Britt Hellsved

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2016-05-07, 10:42
    • Visa profil
Kengis bruk, Svanstein grundat av Abraham Steinholtz. Ca 1750.
 
Jag är intresserad av Abraham Steinholtz.
Kan han möjligen vara släkt med Steinholtz från
Vika utanför Falun.  
T.ex Jakob Eliason Steinholtz
Född 18/3 1768, Nygård,Vika.

2005-04-10, 15:45
Svar #1

Utloggad Kenneth Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2023-09-20, 11:57
    • Visa profil
Jakob Eliasson Steinholtz var troligen son till Johan Zacharias Steinholtz f1733 d 1766 i Stockholm. Han var gift två gånger sist med Margareta Mellin. Första med Sara Helena Lundwall i Bjursås. (Västerås stift herdaminne)
 
Mvh/Kenneth

2005-04-10, 19:14
Svar #2

Christina Norén-Svensson

Fadern till Jacob Eliasson Steinholtz hette sannolikt inte Johan Zacharias utan Elias, eftersom Eliasson är hans patronymikon.

2005-04-11, 18:11
Svar #3

Utloggad Kenneth Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2023-09-20, 11:57
    • Visa profil
Dessa Steinholtz förbryllar mig. Så vitt jag fått fram har de haft en påverkan av teknik och gruvsamhällen i Sverige på 1600-1700 talet. Men några data om denna tysk-svenska familj synes svårt att få tag i?
En dotter Helena Steinholtz var gift med Johannes Mattiea Aeselius (kyrkoherde i Lima) enligt Västerås stift herdaminne.
En bror Johan Zacharias d 1777-01-05 hade problem med Vetenskapliga akademien och utveckling av ett mikroskåp (enl. Fataburen nr 1915 sid 74). Abraham Steinholtz, brukspatron, gift med Sara Svanberg. Barn:Maria född 1746, 15/9, var med och utvecklade malmhanteringen i Norrbotten och ägde bl.a. Kengis bruk Med sin måg Daniel Christernin (som inte går att lokalisera?).
En Anna Margareta Steinholtz f1752-1799, gifte sig med Joh. Magn. Schenström på Ramnäs bruk och sörjdes djup av Brukspatron och 7 barn vid sin bortgång.
 
Den vi tror är far till dessa är Lars Steinholtz som är omnämd i Salas jubielumsbok Historia om en stad som Bergsrådsman och arkitekt för Sala kyrktorn.
 
Men var finns hans ätt?
 
Det är kul och spännande med släktforskning!
 
Mvh/Kenneth

2005-04-11, 19:36
Svar #4

Utloggad Janne Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2014-07-21, 18:14
    • Visa profil
Lars Steinholtz får du nog leta efter i Dannemora (C) där ju fadern före honom varit konststigare liksom brodern Zacharias.  
 
Lars ärvde konstmästartiteln efter sin svärfar Olof Trygg.
 
Titeln Bergsrådsman har veterligen mig inte funnits. Bergskollegiets medlemmar kallades Bergsråd.
 
Steinholz-familjen är vad jag kan se en byggmästaresläkt vid Dannemora, Sala och Avesta.
 
Mvh, Janne

2005-04-12, 08:50
Svar #5

Utloggad Kenneth Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2023-09-20, 11:57
    • Visa profil
I  LIBRIS-id 2438342 står omnänd Anna Steinholtz som gift med krono-gruf-fogden wid  
Dannemora grufwor ... Andreas Kalmeter vid deras 50 åriga bröllopsdag 1764.
 
I LIBRIS-id 2423356 (sorgebrev) står Anna Margareta Steinholtz (1752-1799)omnämd som hustru till bruks-patronens högädle herr Joh. Magn. Schenströms älskade maka
 
I Tarendo bibliotek har de funnit:
Jag har hittat Abraham Steinholtz, brukspatron, gift med Sara Svanberg.
Barn:Maria född 1746, 15/9.
Övriga: Sofia Laestadia(Löfstadia?), jungfru
        Kerstin, piga, född 1741
        Malin, piga född 1743
Detta är familj 68 i Familjereg.för Pajala socken, Kengis bruk och Torne lappmarks nybyggen del.II sammanställt av Erik Johansson Kuoksu.  
Det finns 77 familjer i Kengis, men jag hittade bara detta om Steinholtz.
 
Jag hittade i boken Sällsamheter i Tornedalen Åsa Nordén, där det står om Kengis bruks historia på sid 147-173. På en sida stod det bl.a. att den tyskfödde patronen Abraham Steinholtz tog hand om företaget på 1730-talet.
Hälsningar Ann-Britt/Biblioteket, Tärendö
 
Jag är ännu inte klar med varifrån och vem denna Steinholtz familj ättar från och var?
 
Men kanske fler är nyfikna som jag?
 
Mvh/Kenneth

2005-04-13, 01:37
Svar #6

Christina Norén-Svensson

Kenneth!
Ta fasta på Janne Lundells tips att leta efter Lars Steinholtz i Dannemora, Östhammars kommun (C).  Enligt Hülphers Genealogier 4:140 kom släkten Steinholtz till Sverige genom Gustaf II Adolf. En av de första var Lars verksam i Dannemora och hans söner Lars (jr.) och Zacharias samt dottern Anna g. Kahlmeter. (Hülphers 5:100)
 
Lars (jr.) hade enl. Hülphers 7 barn bl.a. de av Dig ovan nämnda Helena g.m. kh i Lima och Johan Zakris. medan Lars? bror Zacharias var far till Abraham g.m. Sara Svanberg, vars dotter Maria äktade Erik Daniel Christiernin. Denne går att lokalisera! Han var brukspatron och son till Johan Adolfsson Christiernin, som ägde såväl de fyra Ljusneverken Ljusne, Sunnäs, Gullgruva och Maråker som Matsbo i Hälsingland och Riksätra i Uppland. Hans ff ff startade Ramnäs bruk i Västmanland.
 
Anna Marg. Steinholtz g. Schenström är inte syster till någon av de ovan nämnda. Hon är syster till Maria Elisabeth g. Fabritius och tillhör en annan gren av släkten Steinholtz. Deras ff far hette f.ö. Elias Steinholtz
 
Fotokopia av Hülphers 4:140 kan Du mot mindre kostnad beställa via bibliotek. Originalhandlingarna Ättelängd Af  Westmanske Slägten ifrån Westerås, ett handskrivet arbete från 1700-t. populärt kallat Hülpherska samlingen genealogica, finns på Västerås Stadsbibliotek. Abraham Hülphers var handelsman i Västerås samt skriftställare, känd ortskildare och släktforskare.  Släkten Steinholtz finns upptagen i volym 4, sidan 140.

2005-04-13, 19:25
Svar #7

Utloggad Kenneth Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2023-09-20, 11:57
    • Visa profil
Har beställt kopia. Tack för informationen Christina. Men det låter som du vet mer om Steinholtz?
 
Har du nån aning om Gustaf II Adolf?s rekvisitioner för folk finns dokumenterade någonstans?
 
Och vad kan Lars Steinholtz fru heta? Och var ifrån kommer de?
 
Har tittat i de böcker som finns genom Genline men dä hittar jag inte informationen inom Östhammar. Men jag kanske måste se över micrifisch underlagen.
 
Mvh/Kenneth

2005-04-14, 01:38
Svar #8

Christina Norén-Svensson

Hej Kenneth!
Jag känner inte närmare till släkten Steinholtz. Det jag känner till har jag fått veta ffa. från Hülphers Genealogier. Släkten S. finns mycket perifiert i mina släktled. Min koppling till släkten går via Maria g. Christiernin. Min anfader, som var Eric Daniel Christiernins ff far, byggde upp Ljusneverken, Gullåkra, Sunnäs och Maråkers bruk i Hälsingland.
 
Hülphers? handskrivna släktuppställning är inte helt lätt att läsa. Förstoringsglas och läsvana vid 1700-talsskrift underlättar textläsningen. Sammanställningen är till god hjälp när man letar efter persondatauppgifter, för den ger ofta en fingervisning om på vilken ort o.i vilka kyrkböcker man kan finna personerna i fråga. 
 
Jag har ingen aning om varifrån släkten Steinholtz härstammar, geografiskt. Av Hülphers genealogier att döma blev den förste Lars konstmästare i Dannemora (C). Hans son Lars [1680-1744] blev konstmästare i Sala 1714 och gifte sig 1715 med Maria Trygg , medan sonen Zacharias blev konstmästare i Dannemora. Allt enligt Hülphers 4:140. Vem Lars S. (sr) var gift med framgår inte.
 
På de gamla bruken brukade man ha ordentlig bokföring och som regel ordning på sina papper. Jag vet inte var Dannemoras handlingar är arkiverade, om det är på Lövsta eller på något annat bruk. Sannolikt kan Du få besked via denhär adressen: 
Vallonbruk i Uppland
Dannemora Gruvkontor
748 30  Österbybruk
Tfn: 0295-202 20
E-post: kansli.vallonbruk@swipnet.se   
 
Sen har jag funnit på ”nätet“(sökt via Google) att Dannemora har behandlats i ett flertal skrifter av Carl Sahlin. Utförligast skildras gruvan i Dannemora grufvor a J Wahlund, 1879. Andra verk av intresse är bl a: 
B Boethius, Gruvornas, hyttornas och hamnarnas folk, 1951. 
J 0 Carlberg, Historiskt sammandrag om svenska bergverkens uppkomst och utveckling, 1879. 
E W Dahlgren, De uppländska bruken Österby, Forsmark, Leufsta och Gimo under äldsta tider (Med Hammare och Fackla 1), 1928. 
Gösta A Eriksson, Dannemora och Öregrundsjämet, 1960.
 
Kanske kan Du hitta något om släkten och om Dannemora bruk under 16-1700-talet där.
Mvh Christina

2005-04-15, 11:31
Svar #9

Utloggad Kenneth Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2023-09-20, 11:57
    • Visa profil
Jag förstår vad du menar Christina, om svårt att läsa. Har fått en kopia på Hulpers utredning som jag scannat för att kunna läsa. Men, är inte van.
 
Kan nån hjälpa mig?
Bilden är i JPEG.

2005-04-16, 00:43
Svar #10

Christina Norén-S:son

Hej Kenneth!
 
Jag tror att Du har störst chans få hjälp med texttydningen om Du lägger in en fråga under ämnet Läshjälp: Övrigt och t.ex som rubrik skriver Hülphers Genealogi. Försök sedan precisera vad Du vill ha hjälp att läsa i textmassan. Jag gissar att Du har en ana och vill placera in honom/henne i släktkartan. Försök formulera så exakt Du kan vad Du har och vad det är Du söker. 
 
Kan Du sen kopiera in texten under rubriken så är det en stor fördel. Då kan flera med lätthet försöka hjälpas åt att tyda det Hülphers skriver.
 
Ett tips: pröva att kopiera texten under den förnämliga rubriken Anbytarforum: Prova Anbytarforum (ej för riktiga inlägg). Kan Du kopiera in texten har Du mycket att vinna.
Lycka till!
önskar
Christina

2005-04-16, 09:39
Svar #11

Utloggad Kenneth Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2023-09-20, 11:57
    • Visa profil
Tack för tipset ligger under Uppland: Gustaf II Adolf-Steinholtz.
 
Mvh/Kenneth

2005-07-02, 11:11
Svar #12

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Kenneth Gustafsson mfl.
 
Vid tinget i Stora Kopparbergs gruvstuga 3 november 1686 (KLHA Serie III AI:27 f 273v) kan man läsa följande Måns Hansson [på Gamla Berget i Falun] opwyste twenne kiöpeskriffter, den ena af Mickel Erickssons [även han på Gamla Berget]Sohn Lars Mickelssons Steenhollt konstmestare widh dahnmohra Grufwa uthi Roslagen ...
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2005-07-03, 19:57
Svar #13

Christina Norén-S:son

Se svar om Steinholtz under Vika socken, Dalarna.

2006-01-26, 16:40
Svar #14

Åsa Johansson

hej!
Läste Måns Ols - från dammvaktarboställe till utvärdshus av Mats G Beckman och där ägnas ett stycke åt att reda ut Lars Larsson Steinholtz-trädet. Ett tips till er som har intresse för detta.
Hälsningar Åsa Johansson, Sala

2006-07-19, 19:31
Svar #15

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
På Gamla berget återfinns en möjlig fader till Mickel Eriksson och det är bergsmannen Erik Mickelsson, denna har jag påträffat första gången i älvsborgs lösen 1615 (1:a terminen) sista gången jag träffar på honom i materialet är i domboken 17 juli 1649 (Faluns rr och mag AIA:3).  
 
Vid tinget i Sundborn 23 april 1673 (KLHA Serie III AI:16 f 13r-14v släkttavla) framgår det att denne Erik Mickelsson är son till Mickel Jonsson i Spadarvet, Sundborn sn. Vid tinget i Sundborn 25 sept 1673 (KLHA Serie III AI:16 f 113r) framkommer det att Mickel Jonsson i Spadarvet den 3 nov 1586 köpt nämnda gård av Axel Nilsson och dennes syskon. Omöjligt är väl inte att den Mickel utan patronymikon i Spadarvet som äger 1/4 fjärding i 33 paret i Falu gruva (ÄLII 1:a terminen 1614) är identisk med denna Mickel Jonsson.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2007-01-27, 15:14
Svar #16

Utloggad Heikki Jokipii

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2013-10-21, 18:28
    • Visa profil
    • jokiheik.tripod.com/id5.html
Kenneth Gustafsson (ovan): [...] Johan Zacharias Steinholtz f1733 d 1766 i Stockholm. Han var gift två gånger sist med Margareta Mellin. Första med Sara Helena Lundwall i Bjursås. (Västerås stift herdaminne)  
 
Denna Johan Zacharias Steinholtz, gift och skilt med Margareta Mellin, är sannolikt inte den samma som den Johan Steinholtz, som gifte sig med Sara Lundwall. Enligt mina upgifter Johan - som var hovauditör (jag vet tyvärr inte mera om honom) - och Sara fick 1773 en dotter, Anna Sofia, som gifte sig med Carl Gustaf Tavaststjerna, f. 1774, som senare blev lantmäteriverkets generaldirektör i Finland.  
 
Johan Zacharias Steinholtz kan för övrigt inte vara avliden år 1766 om han år 1767 sökte boskillnad med Mellin. Se
 
http://runeberg.org/fataburen/1915/0078.html

2007-01-27, 23:59
Svar #17

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Följande uppgifter finns i Stockholms bouppteckningsregister:
 
Johan Zacharias Steinholtz, instrumentmakare, d 1777 30/1
änka: Brita Bonge
4 syskon, därav:
1/ Steinholtz, ?, rådman, Sala
2/ syster, g m Pihl, ?, kamrer, Sala
3/ syster, g m Wiman, ?, konstmästare, Sala
 
Inga barn alltså.  
 
Bouppteckningen efter hovförgyllare Fredrik Gedeur, d 1782, omnämner systern Margareta Brita Gedeur som var gift med Per Steinholtz, rådman i Falun.
 
Sara Svanberg, d 1790 3/4 i Klara fs, 64 år och 11 mån. gammal. Änka efter brukspatron Abraham Steinholtz. Dottern avl. Maria Steinholtz (d 1783) omnämns, samt hennes änkling Erik Daniel Christiernin, brukspatron.
 
Källa bouppteckningsregister för Sthlms RR och magistrat

2008-11-23, 23:10
Svar #18

Björn Eriksson

Hur många barn fick Anna Margareta Steinholtz i sitt äktenskap med Brukspatronen Johan Magnus Schenström i Ramnäs i slutet på 1700-talet och vad hette barnen. Hon dog den 16 april 1799 och föddes 1752.

2008-12-30, 17:26
Svar #19

Björn Eriksson

Hej!
Jag undrar om Borgmästaren i Köpng Jonas Petter Schenström f. 1774-06-07 är son till Brukspatronen Johan Magnus Schenström, f.1747-08-03, och verksam på Ramnäs fram till sin död 1828?
 
Han fick sex barn med två fruar, den första Anna Margareta Steinholtz som dog 1799-04-16 i Ramnäs och den andra Christina Graan överlevde honom i fyra år.
Björn

2016-03-02, 07:31
Svar #20

Utloggad Mats Romlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2022-08-17, 11:36
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna