ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stenholm  (läst 761 gånger)

2004-02-17, 10:58
läst 761 gånger

Birgitta Stenholm Samuelsson

Hej! Finns det någon som har något om mitt släktnamn? Kommer från svenskbygden på Ormsö i Estland.

2007-02-12, 22:52
Svar #1

Rosie Selmer

Hej
Jag vet inte om det kan finnas något samband men jag har en morfars far vid namn Emanuel Stenholm som kom till Sverige från Estland. Enligt någon gammal historia ska han ha simmat till en ö för att komm undan militärtjänst men mer än så vet jag inte. Han var möbelsnickare och bodde i Sundsvall och Stockholm. Jag vet inget om honom mer än detta. Min morfar hette Erik Stenholm och han var konstnär.  
hälsningar Rosie Selmer

2012-05-20, 14:16
Svar #2

Utloggad Robert Cronholt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2016-02-02, 11:49
    • Visa profil
Hej!
 
Jag jagar en Pet(t)er Stenholm. Han gifte sig i Lofta den 17 sep 1781 med änkan Ingrid Nilsdotter. De fick minst två barn: Erik Johan (f 19 okt 1781, d 25 dec 1794) och Gustaf (f 30 jan 1785).
 
Paret bodde på glasbruket Kasimirborg i Lofta minst fram till omkring 1794. Jag hittar dem inte i Loftas husförhörslängd för 1806-10. Jag har sökt i PLF:s databas, och varken Peter eller hustrun Ingrid tycks ha dött i Lofta. Sökning bakåt från barnen har inte heller givit något resultat. Någon som stött på dessa två eller kan hjälpa mig hitta dem?
 
mvh
 
Robert

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna