ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stenland  (läst 783 gånger)

2009-10-18, 10:38
läst 783 gånger

Utloggad Juhani Lundén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-10-22, 16:59
    • Visa profil
    • www.saunalahti.fi/lunden
Stenland, okänd i Sverige?
 
Hej!
 
Jag undrar om en släktnamn Stenland, som dyker up i Finland Österbotten Töysä, Kuortane, Alavus och Lapua.
 
Det finns inte denna släkt i Sverige heller? Åtminstone i denna forum har ingen frågat efter..
 
Den personen som jag hittar efter heter Påhl Stenland(Steenland) som har fött 25.1.1698 och dött 23.5.1774. Hans senare namn är Katajamäki efter en gård på samma namn.
Han har mögligen varit en soldat eller soldats son. Det finns några andra på samma efternamn och (nästan) alla är soldater? På denna tid, so som jag har förstått, har det kommit soldater från Sverige till Finland på grund av Rysslands sk. Stora hotet.  Finns det någon möglihet att forska dessa personer på Internet? Några lister om soldater, som kommit till Finland denna tid?
 
Jag läste en artikel om de sk. soldatnamn, men -land slutande tvådelade namn nämdes där inte. (-man, -berg, -felf, etc.) Och i början av 1700 -talet flesta finnska soldater fick en finsk namn. Senare blev namnen nästan alla svenska och i slutet av 1700 -talet blev de mycket korta.
 
(Meddelandet ändrat av Juhanilunden 2009-10-18 10:41)

2009-10-18, 22:38
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Juhani,
 
Du har helt rätt, Stenland är ett ovanligt namn i Sverige. Det finns någon familj i Växjö idag med namnet, men det är troligen nytaget. På folkräknings-skivorna 1890 och 1900 finns överhuvudtaget ingen med namnen Stenland eller Steenland i hela landet.
 
-land som andra led i efternamn är av någon anledning också ovanligt. Jag tror det är vanligare i Norge.

2009-10-19, 08:20
Svar #2

Utloggad Juhani Lundén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-10-22, 16:59
    • Visa profil
    • www.saunalahti.fi/lunden
Hej Anders,
 
Tack för svaret! De andra leder i tvådelade namn hade hus finska soldater det samma utsträkning som hus svenskar(i Sverige) i allmenhet, endast led -felt var vanligare i soldatnamnen.
Var där soldater också från Norge i Sveriges armen på dessa tider?

2009-10-19, 09:20
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag är inte så insatt i det. Norge-Danmark var ju oftast på motsatt sida mot Sverige på 1700-talet och tidigare, men soldater kunde nog dyka upp ändå genom deserteringar. Rent allmänt tror jag att det var ganska stora kontakter och flyttningar mellan norra Sverige och Norge, men det kan andra mer om.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna