ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Struch / Struck  (läst 878 gånger)

2012-05-19, 18:46
läst 878 gånger

Utloggad Morten Stryhn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2016-06-08, 14:47
    • Visa profil
Min ane nr. 1616 er Rådmand i Svendborg (Fyn, DK): Johan Pedersen Struch (Dec 1627 - 10.03.1693).  
Er hans far Peder Struch i Asarum? Hvor skal jeg søge information om Peders børn (og kone)?
 
Sognepræst i Asarum Peder Struch er søn af Rådmand i Ribe (Jylland, DK): Berthel Struch (Kilde: Ribe Bys historie (udgave fra 1849)).  
Berthel Struch er født i Lund (Skåne, Se), og dennes ældste søn Peder Struch bliver sognepræst i Asarum (Blekinge, Se).
 
Blandt mine aner optræder også familienavnet Kock på Ærø og på Fyn. Sognepræst Peder Struch er i 1651 mellemmand i en ejendomshandel (i Blekinge) med blandt andet Mads Jørgensen Kock.
 
Tese: Hvis Mads Jørgensen Kock tænkes at være fra Fyn, så betaler han måske med ejendom i Svendborg som videregives til præstens søn Johan Pedersen Struch? Dette kan være en årsag til at Johan flytter til Svendborg.
 
Der er langt fra Asarum til Svendborg, men ad søvejen ikke tidsmæssigt længere end mellem Svendborg og Ribe. Familien har tradition for at spredes over ganske store afstande, men ses alligevel at besøge hinanden ved barnedåb og lignende. En anden gren af familien (Iver Lauritsen) Struch bor i øvrigt allerede på daværende tidspunkt på sydlige Fyn.
 
Tese2: Berthel og Laurits Struch, der rejser til Ribe fra Lund, er efterkommere af Finvid Struch (Nydala Kloster ved Rusken). Finvid Struch er søn af udsending fra Citeaux i Frankrig?
 
Overlevering i min familie går på at familien Struch kom fra Catalonien, og at de mestrede håndværket at skrive bøger fra tidligste tider. Denne heberianske familie er oprindeligt fra Provence i Frankrig.  
 
Nå, men for at binde alt dette sammen, da må jeg starte med at finde Peder Struchs familie ??
 
Med venlig hilsen
Morten Stryhn

2012-05-20, 00:35
Svar #1

Utloggad Morten Stryhn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2016-06-08, 14:47
    • Visa profil
Hejsan !
 
Nu har jag hittat Landebog 1570 - Asarom Sognn; säga att han var pastor från 1624 till 1655. Peder Bertelsen Struch var gift med Birgitta Nielsdotter (dotter till tidigare präst). Men vem var barn?
 
Är hjortar bouppteckning i Sverige för tid?
 
Morten

2012-05-22, 10:06
Svar #2

Utloggad Morten Stryhn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2016-06-08, 14:47
    • Visa profil
Svensk sammanfattning:
 
Peder Bertelsen Struch, född 1594 i Ribe (Danmark) var pastor i Asarum (Blekinge) från 1624 till 1655.
 
Han var gift med den tidigare socknen prästdottern Birgitta Nielsdotter. Vilka var deras barn? Vilken källa kan bidra till att lösa denna fråga?
 
Hans far Bertel Struch föddes i eller i närheten av Lund (Skåne) i 1565.
 
Finvid Struch nämnde år 1196 tillsammans med 3 munkarna cisterciense Nydala Kloster i samband med fördelningen av intäkter på fisket i Rusken sjön.
 
Min familj historia för mig därför också i detta sammanhang till Sverige.
Om det finns 3 generationer på 100 år måste jag hitta 10 personer och deras familjer.
 
För denna kartläggning familj Struch vill jag be om remiss till alla källmaterial om Struch / Struck / Strug / Struchis / Strych / Stryck / Stryg du möter på vägen.
 
Vänliga hälsningar och tack på förhand!
 
Morten Stryhn
Danmark
 
Källa: Ribe Bys historie av J. Kinch (från 1849), och Landebog i 1570, och Scandinaviens tidlige historie.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna