ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strålund  (läst 751 gånger)

2012-04-16, 06:56
läst 751 gånger

Utloggad Magnus Fernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2017-03-23, 03:28
    • Visa profil
I min släkt finns en outredd ana vid namn Anna Strålund född 25/3 1780, enligt uppgifter i Säfsnäs (W). I födelseboken finns ingen Anna detta datum dock. Hon gifter sig med smeden Per Sundell född 22/1 1785 i Garpenberg (W). Han var av ett flertal smed- och vallonsläkter varför jag har en känsla av att även Strålund är en smedsläkt. Namnet Strålund verkar dock vara rätt ovanligt. Söker man exempelvis i Sveriges Befolkning 1880 finns det inte en enda person med namnet, varför jag heller inte kunnat utreda andra personer med namnet födda i samma område för att den vägen finna Anna Strålunds anor.  
 
Är det någon som har någon aning om vem denna kvinna är?

2016-04-01, 19:54
Svar #1

Utloggad Cecilia Wisén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2021-01-12, 18:34
    • Visa profil
Du är inte den enda som söker efter Anna Strålund, Magnus! Även jag är på jakt efter henne då hon är mor till en av mina anor (Anna Gustafva Sundell). Jag har tyvärr inga nyheter i fallet, utan vill mest bara skriva att det är fler som undrar över Anna Strålund, som alltså anges vara född 25 mars 1780 i Säfsnäs (vilket inte stämmer enl födelseboken).


Om någon kan sprida lite ljus över denna gåta, får du gärna skriva här i tråden så jag (och kanske även Magnus) kan komma vidare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna