ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stub  (läst 1590 gånger)

2001-06-21, 14:20
läst 1590 gånger

björn bryde

En av mine linjer, den som også inneholder den kjente norske prest- og militærslekten Colbjørnsen i Fredrikshald (Halden)og Norderhov, stanser med denne sognepresten i Halland, Lauritz Kieldsen Stub, gift med Margrethe Hansdatter. Deres sønn Kield Lauritzen Stub f. 1607 (gift med Karen Nielsdatter Glostrup, Anna Andersdatter Wencke og Maren Michelsdatter Aalborg)var en kjent prest og militær befalingsmann i Norge, aktiv under det som i Norge kalles Hannibalfeiden. Det hadde vært interessant om noen kunne hjelpe meg bakover fra sognepresten i Halland?

2009-10-27, 19:37
Svar #1

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som har information om Regementsskrivaren vid Norra Skånska Kavalleriregementet Johan Stubb eller hans dotter Ingeborg Eleonora Stubb?
 
Här är det jag vet om Johan Stubb:
1721 avancerar Johan Stubb från kommissarie till Regementsskrivare vid Norra Skånska Kavalleriregementet. Han gifte sig 29/11 1723 i Äspinge (M) med Christina Siöholm (f. 22/3 1705 på Toppeladugård i Genarp (M)). 16/6 1725 föds parets enda barn Ingeborg Eleonora Stubb i Äspinge (M). 1725 avviker Johan Stubb till Danmark, han återkom och dog i arrest i Kristianstad (L) samma år (enligt gmr). Den 29/5 1726 begravs Johan i Äspinge (M).  
 
Hustrun, Christina, var 1737 skriven hos sin syster Ingeborgs man Befallningsmanen Printzler i Oderup, Östraby (M). Hon förekommer som Fru Stubb i några av sina syskons barns dopnotiser och det sista jag känner till är att hon var närvarande vid ett dop 20 mars 1741. Därefter vet jag inte vart hon tagit vägen.
 
Dottern Ingeborg Eleonora verkar förbli ogift, i sin kusin Justiana Appelmark´s (f. Printzler) bouppteckning  
1775 nämns det att Mademoiselle Eleonora Stubb via ett gåvobrev testamenterat till Justiana Appelmark´s son Sven Christian.

2010-10-05, 22:33
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en ganska fantasirik teori som jag skulle vilja testa, och som någon kanske har funderingar kring, eller kanske t.o.m. fakta.
 
1. Snickaren Christen Nilsson (nämnd ca 1696-1720) i Lund gifte sig 1696 i Lund med Anna Maria Sörensdotter (kallas Stubb i bouppteckningen). När deras barn döps i Lund är ofta medlemmar ur familjen Ehrenborg faddrar, bl.a. professor Richard E. och hans syster, båda barn till herrskapet Ehrenborg på Hofdala i Brönnestad. Ett av familjens barn döps till Richardus (professor Richard är dock inte fadder åt detta barn), och en dotter till Sophia.
 
2. Klockaren Lars Hansson Billing (1669-1712) i Finja gifter sig 1690 i Brönnestad med Catharina Sörensdotter Stubb (ca 1667-1719). När deras yngsta barn döps 1710 i Finja är flera medlemmar ur familjen Ehrenborg på Hofdala i Brönnestad faddrar. En dotter döps till Anna Sophia, och som fadder närvarare ofta monsieur Christian Stub, som tycks ha varit snickare under 1690-talet.
 
3. Enligt uppgift ska en Sören Stub ha varit klockare i Höör på 1660-talet. Han avsätts av församlingsprästen 1664 sedan han misshandlat denne blodig i prästgården, men återinsätts 1667 med hjälp av fru Anna Gjedde (1629-1709) till Hofdala, gift med kommissarien Jöns Ehrenborg (1621-), och fru Anna säger sig vara släkt med klockaren Sören Stub. Stub verkar avlida strax därefter, och 1675 finns där ingen klockare i Höör.
 
4. Fru Anna Gjedde ska ha varit född i Helsingborg som dotter till handelsmannen Richard(us) Gjedde, och ska ha haft åtminstone två syskon, brodern David som bodde i Helsingborg, och en syster Sophia utan känt öde.
 
Utifrån dessa konstateranden har jag funderat ut en intressant hypotes, som jag - även om den såklart är väldigt bräcklig - inte riktigt lyckas ta hål på: Handelsmannen Richardus Gjeddes dotter Sophia Gjedde gifte sig med klockaren Sören Stub i Höör, och på så vis blev Anna Gjedde ingift släkt med Sören (alltså svägerska). De fick barnen Christian, Catharina och Anna Maria. Eftersom fadern avled när barnen var små hamnade de hos släktingar - Catharina hos mostern Anna Gjedde-Ehrenborg på Hofdala i Brönnestad, och Anna Maria hos kusinerna professor Ehrenborg och professorskan Nordeman-Erenborg. Catharina gifte sig så småningom i Brönnestad och döpte ett barn till Anna Sophia efter barnets moster och mormor, medan Anna Maria gifte sig i Lund och döpte ett barn till Sophia efter barnets mormor, och ett till Richardus efter barnets mors kusin samt mormors far.
 
Låter detta som en hållbar arbetshypotes? Jag saknar dock originalkällan till uppgiften om Anna Gjeddes släktskap med Sören Stub 1667, samt även information om vad som egentligen hände med Sophia Gjedde, men annars verkar det hålla.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-10-06, 11:18
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Markus!
 
Jag har en uppgift från Margit Rooth i Helsingborgs Historia att Sofia Gjedde, systern till Ehrenborgs hustru Anna, skall ha varit gift med en handelsman Olof Bertilsson i Helsingborg, och vara mor till Birgitta Olofsdotter, gift 1:o med handelsmannen Sören Mickelsson (d före 1679) och 2:o med rådmannen Fredrik Hansson (d 1701), alla i Helsingborg.
 
Dåligt med årtal, men eftersom Birgitta Olofsdotter får barn på 1670-talet bör hon senast vara född ca 1650. Tänkbart är kanske att Birgittas mor Sofia Gjedde gift om sig med Sören Stubb i Höör? Frågan är när Olof Bertilsson i Helsingborg dog.

2012-04-03, 21:57
Svar #4

Niklas Kant

Kanske fel rubrik.
 
Anders, enligt Sjöström - Skånska nationen i Lund, skall handelsmannen Sören Michaelsson haft minst en dotter:
 
*Anna Sörendotter, ? 1749 i Ystad. Gift 1702 [1] i Helsingborg med rådmannen i Malmö Michael Hansson Cronholm.
 
I Malmö stad rådhusrätt och magistrat 1 F2A:55, 1745:351-512, nämns tygvaktaren Anders Schougs änka Catharina Fredriksdotters systrar:
 
*Avlidne rådmannen Cronholms änka Anna Sörendotter.  
*Avlidne inspektor Johan Falkmans änka Sofia Sörensdotter. [2]
 
Catharina Fredriksdotter var född ca 1682, ? 1740 2/7 i Malmö (S:t Petri).
 
Av detta tillsammans med ditt inlägg borde man kunna dra slutsatsen att Catharina Fredriksdotter var född ca 1682 i Helsingborg, dotter till rådmannen där Fredrik Hansson och Birgitta Olofsdotter.
 
Vet du något mer om detta?
 
[1]. Vigseln skedde 1701 4/7 i Helsingborg, Helsingborgs stadsförsamling EI:1 sid 12.  
[2]. Vigseln skedde 1696 25/11 i Helsingborg, Helsingborgs stadsförsamling EI:1 sid 9. Hon dog 1743 27/2, Malmö stad rådhusrätt och magistrat 1 F2A:59 sid 113, det framgår också av Malmö stad rådhusrätt och magistrat 1 F2A:55 sid 355, att den ena systern överlevt den andra.
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2012-04-03 23:22)

2012-04-08, 10:57
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Niklas, jag har inte något direkt ytterligare om detta, men konstaterar att man rimligen kan dra den slutsats som du gör. Följer för övrigt med spänning din utredning om Schoug!

2012-04-08, 12:16
Svar #6

Niklas Kant

Hej Anders!
 
Jag hittade vigseln sedan i Helsingborg. Roligt att höra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna