ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stång  (läst 1836 gånger)

2000-10-14, 00:29
läst 1836 gånger

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Hej! I forskandet bland mina anor har jag stött på regementsskrivaren Olof Olofsson Rosvall i Vimmerby, död 1695. Enligt uppgift i Sevede hd dbk 1685 HT framgår att Olofs mormor skall ha varit en syster till Alitza Stång, gift med kyrkoherde Johannes Benedicti Phoenix. I litteraturen begåvas Alitza med patronymikon Hansdotter och enligt uppgift var hon född 1599 ca och begravd 1667 8/3. Vad vet vi om denna släkt Stång? Har förgäves försökt hitta passande Stångar i litteraturen, dock utan att lyckas. Tacksam för all information!

2000-10-14, 23:58
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
Vem Alitza Hansdotter Stång och hennes till namnet ej kända syster (gifta med bröderna Johannes och Magnus Phoenix) var döttrar till har inte kunnat klarläggas. Ett förslag går ut på att de var döttrar till ryttmästaren Hans Strang (död 1609), i tjänst vid hovfanan 1581-1583 och i Uppland 1584-1598, men i brist på bärande bevis är det blott en spekulation.
 
Vad gäller Alitzas död, är den angiven till fel år i Linköpings stifts herdaminne. Hon begravdes 8 mars 1668 i Målilla: Hstr Alitza Hanssdotter Stång i Prästegården 68 [år]. Namnformen Stång är klar och tydlig, och det är dessutom hennes son, Johannes Johannis Phoenix, som skrivit notisen.

2002-02-15, 10:21
Svar #2

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Alitzas syster, Magnus Phoenix hustru, är inte 'längre' okänd till namnet. Av Berit Sjögren har jag precis fått veta att hon nämns i en begravningsvers över kollegan i Söderköping Benedictus Magni Phoenix född 1626 8/2 död 1662 12/1 i Kuddby. I denna vers nämns hans föräldrar kollegan Magnus Benedicti Phoenix och modern CATARINA JOHANNIS. Vi kan alltså identifiera systern som en Catarina (Karin) Hansdotter Stång och eftersom Hans Strang redan har en dotter Karin, gift med assessorn Lindorm Stråle av Ekna, känns denna teori rätt så avlägsen. Kanske kan denna information dock öppna andra dörrar? Mvh Martin

2007-05-05, 21:28
Svar #3

criminal lawyer phoenix

 phoenix criminal lawyer

2013-04-09, 21:40
Svar #4

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil
Finns det någon ytterligare information om denna Hans ( Johannis ) Stång.  
 
Hans

2024-03-10, 14:57
Svar #5

Utloggad Josef Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:06
    • Visa profil
Hej, här kommer en gammal skärmdump jag hittade.
Saknar tyvärr ursprungslänken men kan nog hitta den någonstans.
Jag har inte hittat denna info någon annanstans, dvs att Karin och Alitras far hette Laurentii Stång och var förmodligen en kyrkans man. Att den ena dottern M Alitras namn
är viktigt att notera. Har nog blivit Alicia med tiden.
Frågan är, vem är Laurentii Sång?
Hälsar!
Josef


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna