ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stücken / Stücken, von  (läst 1663 gånger)

2001-04-23, 13:50
läst 1663 gånger

Utloggad Knut Bryn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2008-03-31, 22:00
    • Visa profil
Har noen kjennskap til artistfamilien Stücken eller von Stücken som holdt til i Sverige mellom 1850 og 1900? Et kvinnelig familiemedlem het Wilhelmine (også kalt Mina) og skal ha vært født i 1849. Hun var linedanser og slo seg ned i Norge. En mann som trolig er av samme familie, men som jeg ikke kjenner fornavnet på, bodde i Trondheim rundt 1900. Han oppgir ved folketellingen dette året at han var født i Sverige 1862. Hans kone het Clara (f.1868) og skal ha vært fra Tyskland. De hadde sønnen Gerhard som var født i Sverige 1886. I 1900 turnerte de i Finnmark, trolig som en selvstendig liten artist-trupp. Som yrke oppgis komediant for alle tre.

2001-08-20, 15:57
Svar #1

Utloggad Knut Bryn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2008-03-31, 22:00
    • Visa profil
Jeg har nå kommet over flere medlemmer av denne familien. Bernhard Wilhelm Stucken, født ca. 1861 i Oulu (Uleåborg) og senere bosatt i Harstad, Troms, oppholdt seg i Skellefteå i 1887. Der fikk han datteren Laura Matilda Vilhelmina Katarina som ble døpt 14. mars. Moren het Mette Cathrine Schmidt. Hun var født ca. 1863 i Tislund, Sønderjylland og var troliog i slekt med to av fadderne: Fröken Pauline Wilhelmine Schmidt og Hr. Lauritz Martinus Schmidt. Alle disse har trolig vært sirkusfolk.

2004-09-01, 14:57
Svar #2

Gry Axelsen

Disse menneskene bor hos min mormors fars onkel Johan E Strand, i Alta under folketellingen 1900: !!! Stykken Trondhjem Komediant 1862 født i Sverige Clara Stykken Trondhjem Komediant 1868 Født i Tyskland Gerhard Stykken Trondhjem Komediant 1886 Født i Sverige Johan E. Strand født 1853, var fisker og overtok i 1901 som oppsitter på Gargia Fjellstue i Alta etter faren Johannes Jonassen Strand som var født ca 1824-30. Johannes Jonassen Strand kom fra Trøndelag opp til Kåfjord Gruve og jobbet som smed står det i Alta historie. På han står det hverken hvor han er født eller hvem hans foreldre er. Han er gift med Gertrud Haldorsdatter, Folldal, men hun er ikke mor til Johan E. Strand og Peder Johannesen Strand(min mormors morfar) født 1850 tror jeg. Disse to finner jeg ikke født i Alta. Johannes Strand får også døtrene Anne Bertine, Olina og Josefina med Gertrud. Kan han ha kommet over Røros fra Sverige, og jobbet som smed ved Foldal verk og så dratt opp til Kautokeino / Bidjovagge gruve, truffet Gertrud, hvor Anne Bertine er født og så flyttet til Kåfjord? Når Gertrud dør gifter Johannes seg med enken etter Oppsitter på Gargia Fjellstue svensken Carl Isakson. Enken het Elise Grete Raamba. Finnes det en Johannes Jonassen Strand eller Jonas Strand i Sverige? Laritz og Laura er navn brukt i Strandfamilien.

2006-05-26, 16:08
Svar #3

Veronica Iversen

Har en farmors farmor Som hette Mina (Wilhelimine Stucken och som det finns en bok där hon omtalas som heter  Per och båsmo-gjengen och utspelar sig i Mo i Rana där jag själv kommer från. Enligt vad som sägs var hon lindansös. Familjen kallades i Rana för familjen komedikus. De kom efter vad jag hört från Österiket. Är det någon som vet mer om familjen Stucken?

2007-02-12, 05:03
Svar #4

torill

hei veronica jeg vil gjerne ha kontakt med deg! vi er i slekt. hilsen torill

2007-08-16, 09:31
Svar #5

Joakim Laine

Pauline Wilhelmine Schmidt var min mormors farmor. Hon var syster till Mette Cathrine Schmidt og Hr. Lauritz Martinus Schmidt. Mer information går att finna i en bok om Pauline Rasmussen f. Schmidt. Boken är skriven av Ulla Sirén, den utkom år 2002

2009-07-25, 11:15
Svar #6

Utloggad Frank Romsdal

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-08-01, 20:06
    • Visa profil
Har noen opplysninger om Strand familien i Alta. Johan Erik Strand ble født 24. februar 1853. Hans foreldre var Johannes Jonasen og Gjertrud Haldosen. De giftet seg 17. Juli 1852 og var da bosatt i Raipas i Alta. På denne tiden var det ikke kirke i Alta men i Kåfjord og Talvik. For folk i Alta var det vanlig å bruke kirken i Talvik, ikke i Kåfjord. Det ble også ført felles kirkebok for Kåfjord og Talvik en tid etter at Kåfjord kirke ble bygd. Av denne grunn finnes endel av opplysningene i Talviks kirkebøker. Johannes Jonasen ble født 7. Februar 1830 og hans foreldre var Jonas Rasmusen og Marthe Johansdatter. Jeg har så langt ikke funnet noen dåp for Gjertrud Haldosen men hennes far er oppgitt å være Haldo Haldosen bosatt i Eiby. Johannes Jonasen var oppsitter på fjellstuen i 1895 da det skjedde en tragedie der 2 menn frøs ihjel i Juli på Beskades. Dette er beskrevet i Altabøkene. Ved folketellingen 1900 var Johannes enda oppsitter men bodde da i Gargia med sin andre kone Elise Grete Raamba. Jenny Karoline Strand er Johan Eriks datter og min oldemor. Frank Romsdal

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna