ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Suchteln  (läst 727 gånger)

2005-02-10, 15:19
läst 727 gånger

Malin Pihl

Jag hittade ett namn i min släkt som gjorde mig fundersam. Suchteln. Det var bara en man med detta namnet och sedan hittade jag inte längre bort. Han hette Nils Suchteln, föddes 1801 i Trelleborg (M) och dog 18631210 i Fuglie. Jag skulle gärna vilja ha mer information om denna person. Om någon sedan saknar information mer framåt i tiden så hjälper jag gärna om jag kan.

2007-12-20, 22:22
Svar #1

Utloggad Lars Edvard Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2020-10-27, 00:00
    • Visa profil
    • www.landberga.se
Även jag har anknytning till Nils Suchteln via en av hans söner Truls Nilsson född i Fuglie 18290531. Har också funderat över detta ovanliga efternamn. Av en slump läste jag att den ryske ambassadören i Stockholm i början av 1800-talet hette Suchtelen. Kanske gav det Nils inspirationen till valet av efternamn?

2007-12-22, 21:46
Svar #2

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ifall Nils var soldat är det högst troligt. Vid denna tid var det nämligen
vanligt att soldater fick namn efter kända militärer. Och Jan Peter van
Suchtelen var just militär innan han blev rysk minister i Stockholm.
Dessutom med stor erfarenhet av krig mot Sverige.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna