ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sunnercrantz  (läst 1312 gånger)

2000-10-07, 09:50
läst 1312 gånger

Göran Fredriksson

Erik Sunnercrantz var handlande i Döderhultsvik, född cirka 1704 och död 1748 9/7 i Döderhults socken. Han gifte sig 1732 4/6 i Döderhult med Annika Heller f. 1698 27/3 i Döderhultsvik d. 1745 14/3 i Döderhultsvik.
Innan Erik kom till Döderhults socken bodde han en tid på Öland i Räpplinge socken, där han fick en oäkta son Erik f. 1732 21/5 med Brita Perdotter.
Är det någon som vet var Erik Sunnercrantz var född och vilka som var hans föräldrar?
 
Mvh
Göran Fredriksson

2000-10-07, 12:13
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:54
    • Visa profil
Här följer en antavla för Erik Sunnercrantz. Marika Lagervall i Göteborg, som själv härstammar från honom, har ägnat sig åt forskning kring släkten, varom fler uppgifter finns här.
 
1. Erik Nannesson Sunnercrantz, född (döpt 1704 11/9) i Sönnerhult, Vena sn, död 1748 9/7 i Döderhultsvik, Döderhults sn. Handelsman i Döderhultsvik. Uppbudsprot. vid VT med Sevede härad 1721: Samuel Nillsson i Sönnerhullt oppwiste en attest af för detta Nembdemannen Lars Emundsson i Brunswijk, Åke Jönsson i Wijsböhle och Erich Pärsson i Blaxhullt, [om] 1/4 Skattejord i sönnerhullt, Med dess mundering, at sahl. hustru Jngebor grelsdåtter, som ägdt Skattegården, med sin man Erich Pärsson, opplåtit Samuel Nillsson i Sönnerhullt, att 1709 oppsättia Munderingen derföre, som de därtill woro oförmögne, med dett accord, att Munderingen skulle tillhöra Samuel Nillsson [men] Skattejorden drängen Erich Nanne[sson] som är hustru Jngebors SohneSohn med Samuells nuwarande hustru Maria Jönsdåtter, och effter Begiäran inprotocolleras (vol E VII AAC:31, fol. 356r-v, GHA). Se även uppbudsprot. vid ST med Sevede härad 1721 (samma vol., fol. 363r-v). - Tingsprot. med Sevede härad HT 1729, ?? 13 och 22: Nils Olofsson i Skinnarp, Jon Jonsson i Fågelkullen och Brita Nilsdotter i Orrenäs har stämt köpmansdrängen i Kalmar Erik Nannesson Sunnercrantz ang. arv efter deras svåger Samuel Nilsson och dess hustru Maria Jonsdotter i Sönnerhult. Erik är Marias son i ett tidigare gifte. Jon Jonssons måg är Johan Olofsson i Alsarp.  
 
*** I ***

2. Nanne Göransson, född 1671?, död (begravd 1707 27/1) i Sönnerhult, Vena sn. Bonde i Sönnerhult. Gift 1703 8/11 i Vena sn med  
 
3. Maria Jonsdotter, född 1681? i Vederhult, Vena sn, död (begravd 1729 11/5) i Sönnerhult, Vena sn. Trol. = Joens barn i Vederhult (inget namn angivet), f 1681 dp 19/6.  
 
*** II ***

4. Göran NN. Gift med  
 
5. Ingeborg Grelsdotter, född 1647? i Sönnerhult eller Järnudda, Vena sn, död (begravd 1720 28/8) i Blaxhult, Vena sn. Dömd till böter för lägersmål med drängen Håkan Jacobsson i Sönnerhult vid VT med Sevede härad 1667.  
 
6. Jon NN, död (begravd 1701 24/11) i Vederhult, Vena sn. Bonde i Vederhult. Tpgr.
 
*** III ***

10. Grels Larsson, död (begravd 1704 21/3) i Sönnerhult, Vena sn. Skattebonde i Sönnerhult. Sannolikt son till Lars Nannesson från Faggemåla, Lönneberga sn.  
 
*** IV ***

20. Lars Nannesson. Skänkte tillsammans med brodern Joen en tysk daler till Lönneberga kyrka 1613 (Lönneberga L I:1 s. 87). Gift med  
 
21. NN, död (begravd 1658 16/7) i Vena sn. Tpgr (4 dal.): Vena C I:1 s.132.
 
*** V ***

40. Nanne Bengtsson, död omkr. 1609 i Faggemåla, Lönneberga sn. Häradsfogde, bonde i Faggemåla. Tpgr, trol. 1609. Häradsfogde i Sevede och Aspeland 1594-1597 (avsatt).

2000-10-07, 15:55
Svar #2

Göran Fredriksson

Bo, ett stort tack för Dina uppgifter. Jag har länge undrat över var någonstans Erik Sunnercrantz var född och vilka anor han har haft. Nu fick jag äntligen reda på det.  
 
Erik var första gången gift 1732 4/6 i Döderhult med änkan Annika Nilsdotter Heller f. 1698 27/3 i Döderhultsvik. Hon hade tidigare varit gift med Petter Hwenström, handlande i Döderhultsvik.
 
Vad jag fått fram så var Annikas föräldrar Nils Svensson, handelsman i Döderhultsvik, f. c:a 1661 d. 1708 14/6 i Döderhultsvik och gift med Maria Jonsdotter Skarp.
Nu undrar jag om Du möjligen också vet något om Annika Nilsdotter Hellers anor.
 
Mvh
Göran Fredriksson

2003-12-01, 20:02
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Ovan nämnda Erik Sunnercrantz son Erik född 1732-05-21 är det någon som känner till något om honom som tex vem han gifte sig med och eventuella barn till detta par?
 
Mvh
 
Birgitta

2024-01-23, 23:03
Svar #4

Utloggad Marika Lagervall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 23:03
    • Visa profil
    • www.nojesdans.se/marika/
Hej!


Det var längesen den här tråden var aktiv, men ifall någon ser detta tänkte jag bara tipsa om att jag har lagt upp en webbsida för släkten Sunnercrantz där jag kort går igenom alla med namnet som inte lever längre. Titta gärna in och hör av dig om något ser fel ut eller något viktigt verkar saknas! https://lagervall.se/marika/genealogi/sunnercrantz/index.html
Jag kan nås på marika.lagervall@gmail.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna