ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sursill  (läst 3051 gånger)

2003-09-07, 15:34
läst 3051 gånger

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Petrus Michaelis Arctophilacius, kyrkoherde i Kalajoki fs (Öb), död 1647, var gift med Magdalena Sursill, av en gammal finsk, vitt utbredd släkt.
 
Referens: EÄ IV, s 89.
 
Vad är känt om Magdalena Sursills anor?
 
Petrus och Magdalenas sonson Peter adlades Kalling.

2003-09-13, 22:54
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Enligt ”Genealogia Sursilliana”, tryckt 1850, är Magdalena Östensdotter Sursill dotter till Östen Ericsson. Han beskrivs på p 24 som ”Fogde i Umeå och hade sju döttrar; hvadan närvarande genealogi äfven blifvit kallad: Sju systrar Sursills Slägt-register”.
 
Östens fader, Erik Ångerman, är stamfader för hela Sursillsläkten. Om honom står följande; ”kallad Sursill, var en förnämlig bonde uti Umeå, den där hade många barn, af hvilka flera utspriddes i Finland, nemligen; Catharina, Magdalena, Östen, Carl. Margareta.
 
Granskar man primärkällorna så ger de visst stöd till Sursillgenealogin.
 
I byn Västteg i Umeå socken finns från den första bevarade längden 1539 och till 1552 en Erik Ångerman noterad. Åren 1546-1547 noteras en son. Från 1553-1582 står Östen Eriksson för hemmanet. En bror till honom noteras spridda år 1559-1567. Östen är riksdagsman 1571.  
 
Östen efterträds på hemmanet av Erik Östensson, som återfinns i längderna 1583-1625.

2003-09-15, 18:36
Svar #2

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Men Erik Ångerman kallas inte Sursill i primärkällorna?

2003-09-25, 20:42
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Nej, men om du tittar under Västerbotten/Efterlysningar/Erik Ångerman Sursill 2/6 2002 så finns det en historia om hur han fick tillnamnet Sursill.

2005-11-27, 13:15
Svar #4

Mia Löwgren (Mis)

Hej! Snälla! Hjälp!
Jag hittar sursillar i min farmors bakgrund och det är ju roligt med ett så vansinnigt namn och att man tycks veta lite om varför det kom till osv.  
 
Vad som är mindre roligt är att jag inte får någon ordning på huruvida Henrik Lithovious' och Katarina Östensdotter Sursills son (?) Johan Lithovius faktiskt är gift med sin moster eller inte... det känns lite ruggigt och om någon vet ALLT om det här så vill jag gärna ha lite hjälp på traven. Jag har än så länge inte grävt i några första handskällor utan gått på olika utsagor lite varstans i från. Jag kommer dock att haverera mina studier om jag tar mig den tiden att forska på riktigt just nu.  
 
Alltså: Av flera DISBYTkällor, och ett antal hemsidor på internet verkar det som att Henrik Larsson Lithovius, f.1537 d 1615 i Åbo, Finland  var gift med Katarina Östensdotter Sursill f. i Teg 1538 och död 1615 i Åbo, Finland.
 
Henrik har en son, Johan, född 1563 - som Katarina enligt vissa källor är mor till.  
 
Han är i sin tur git med Kristina Östensdotter Sursill. Som tycks vara syster med Katarina, de är båda döttrar till Östen vars far är urfadern Erik Ångerman Sursill.  
 
Stämmer det??? Eller är Henrik och Johan i själva verket bröder och söner till Lauri Littonen, båda två? KAN man verkligen vara gift med sin moster???? ( börjar oroligt räkna mina näsor...)
 
Vart skall jag gå för att få ordentliga svar, om några sådana finns? (Jag är ledsen om jag ställer dumma frågor om saker som jag enkelt borde kunna ta reda på svaren till, själv, men jag är fortfarande lite ovan vid utomlandsforskning. Av rädsla för att halka snett och klanta till faktahanteringen ännu mer, så  behöver jag en mentor här, tror jag! )
 
Kram / generad Mia

2005-11-27, 19:52
Svar #5

Leif Persson

Hej Mia!
Jag kan inte allt om detta (långt därifrån) men jag också dessa personer i mitt träd. Men det är rätt snårigt att forksa i detta och de äldsta uppgifterna är ju i många detaljer felaktiga.  
 
Jag uppgiften att Henrik Larsson Lithovius (ca 1537-1615) var gift tidigare och att hans söner Johan och Josef bör då vara födda i det äktenskapet. (Får be att få återkomma med vilka källor detta kommer från, just nu har jag också bara angett en hemsida). Katarina Östensdotter var iaf gift med Henrik i sitt tredje gifte varav de två sista rätt nära varandra omkr 1614 och det blev ju kort.
 
Johan Lithovius sägs ju också vara född 1563 och Katarina Östensdotter år 1562 (fadern Östen Eriksson född ca 1525 i Teg, Umeå) vilket isåfall skulle göra det rätt omöjligt att hon var mor till honom... Det kanske är hennes faster Catharina Eriksdotter som du har förväxlat som Johans mor?  
 
Det borde alltså vara att han var gift med sin styvmors syster Kristina Östensdotter.

2005-11-27, 20:44
Svar #6

Kirsti Ervola

Hej Mia och Leif,
såsom Leif skrev, var kyrkoherden i Liminka, Henrik Lithovius (d. 1615) änklig när han gifte sig med Catharina Östensdotter Sursill, som i sin tur hade redan varit gift två gånger.
 
Henrik Lithovius' son, kykoherden i Ii, Johan Limingius (d. 1634) som var gift med Christina Östensdotter Sursill (d. ca. 1632), var inte son till Catharina Sursill, och då var Christina Sursill alltså inte hans moster.
 
Källa: Eero Kojonen: Sursillin suku - Genealogia Sursilliana, Helsinki 1971, personnumren 2343 och 5956.
 
Mvh KE

2005-11-27, 21:05
Svar #7

Leif Persson

Vad bra att du hoppade in här Kirsti, med detta.  
 
Och är det inte så att Johan och Kristina troligen var gifta redan innan hans far gifte sig med hennes syster? Kanske redan på 1580-talet? Jag har inga årtal på deras barn, men de har ju åtminstone barnbarn som är födda på 1620-talet (bl.a i familjen Houru/Hoffrenius, via dottern Magdalena)?  
 
Jag härstammar från både från nämnda dottern Magdalena samt hennes syster Dorde (?) gift med kyrkoherden i Paldamo Samuel Thomae Paldanius (d. 1651). Men även på en tredje (mer osäker väg tror jag) via Katarina Östensdotter och hennes dotter Anna Larsdotter Sinia.

2005-11-28, 09:03
Svar #8

Kirsti Ervola

Hej Leif,
i Genealogia Sursillina finns det ingen tidangivelse för deras äktenskap, så jag kan tyvärr inte bekräfta Din hypotes. Men visst kan man dra slutsatser av de senare ledens åldrar. - Också jag har Catharina Östensdotter bland mina anor, likaså hennes farbror Carl och faster Catharina. Släktträff, alltså. . .  Mvh KE

2005-11-30, 10:32
Svar #9

Mia Löwgren (Mis)

Hej Kirsti och Leif!
*puh* Tack så mycket för informationen! Det är inte lätt det här. *ler* Som jag sa: Den info jag har är inte på något sätt att räkna för tillförlitlig, utan utgörs hittills av itbaserade källor, såväl DISBYT som ju är i högsta grad osäker och tolkningsbar, men även privata hemsidor. Ungefär hälften anger Katarina som mor till Johan, medan resten inte har henne med utan benämner modern okänd. Det här med flera äktenskap var nytt för mig.
 
Tack så mycket!
 
Förresten - jag har läst att Genealogica Sursilliana anses halv-osäker som källa men att det finns ett kompletterande material som skall vara sammanställt ganska nyligen. Stämmer det? Och isåfall - vad heter detta forskningsverk och finns det på svenska?
 
Kram och tack så jättemycket för all hjälp!

2005-11-30, 10:42
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Mia, DISBYT är ju ett forskningsutbyte, du kan och bör alltid kontakta den som lagt in uppgifterna.  
 
Hälsningar,
Eva

2005-11-30, 11:36
Svar #11

Leif Persson

Jag tror att det är det som Kirsti nämnde, att den nyare upplagan av Genealogia Sursilliana är den från 1971. Det finns ju annars en hel del info i tidskriften Genos om rättelser och så (sökbart på nätet), men de är ju oftast på det rätt svårhanterliga finska språket tyvärr...  
 
Det finns även lite info det verket här på Rötter också, i bokkatalogen och litteratur-sök.

2005-11-30, 13:35
Svar #12

Mia Löwgren (Mis)

Sant, Eva -  det är dock inte alltid man får några svar. Jag har INTE kontaktat varenda en som har redovisat uppgifter om de här personerna i DiSBYT, men jag har inte heller gått djupare in på vad de har redovisat där. Menar du alltså man bör göra söka kontakt med alla som finns där först, INNAN man över huvud taget tar upp tråden på Rötters anbytarforum? Det visste jag inte.
 
Det känns som att man får snabbare kontakt med folk här, även om man skall vara medveten om att man fortfarande befinner sig på en källmässigt löst grundad diskuterande nivå.    
 
Det är inte alla disbytare som svarar heller.
Bästa hälsningar / misatösen

2005-11-30, 13:54
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Nej, det menar jag inte - däremot så diskuterar du trovärdigheten i de olika DISBYT-bidragen och att en del har den ena uppgiften och andra den andra. Anledningen till detta och källorna de har kan du ju bara få genom att fråga dem... Det är ju långt ifrån alla som deltar i Anbytarforum.
 
Det kan finnas olika anledningar - bortsett från att man använt dåliga källor och andra kopierat dessa utan kontrollera dem i sin tur (den uppgift med flest bidrag vinner inte per automatik) - till att uppgifter i DISBYT presenteras på ett visst sätt (se t.ex. artikel i Diskulogen nr 63, december 2003, sidan 20-23).
 
Hälsningar,
Eva

2006-11-05, 23:33
Svar #14

Utloggad Kjell Sandström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 14:53
    • Visa profil
Hej
Som byålderman i Västertegs-, Östertegs- och Öns bysamfällighet kan jag informera om att byakistan numera finns deponera hos Folkrörelsearkivet i Uemå. Där finns originalhandlingar från 1600 talet. Knske Erik Ångerman finns omnämnd. Hemmansnummret borde gå att spåra för den som är intresserad.
 
Här får du en länk:
http://edrumcache.vk.se/Article.jsp?article=81748
Kjell

2011-08-26, 13:31
Svar #15

Utloggad Laila Lindqvist Forgbert

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2018-09-26, 15:04
    • Visa profil
Hejsan,
 
Jag har Erik Ångerman Sursill och hans fru Dordi(Bure)som stamfäder. Jag undrar om det går att få tag på någon vigeselbok som kan avslöja om Dordi verklgen är från Buresläkten?
mvh
laila

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna