ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svanerud  (läst 1426 gånger)

2014-12-18, 10:35
läst 1426 gånger

Utloggad Barbro Norlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2015-05-04, 08:50
    • Visa profil
Namnet Svanerud togs i början på 1920-talet av en Karl Erik Eriksson f. 1874. Han bodde i Stockholm och var gift med Hanna Lindqvist. Vet någon när namnet togs?
Det borde finnas dokumenterat någonstans. Man fick väl inte ta ett namn hur som helst?
Var hittar man i så fall denna dokumentation?
 
Mvh
Barbro N.

2014-12-18, 11:58
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-12-18, 16:33
Svar #2

Utloggad Barbro Norlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2015-05-04, 08:50
    • Visa profil
Tack Lars för din upplysning om Tore. Där står det att far hans tog namnet enl K. Majts ...... den 30/7 1927. Men det är något lurt där för
Tores brorsa Erik Vilhelm hade tillnamnet Svanerud redan 1925 (när han gifte sig) enl Bromma kyrkoarkiv. Namnet måste ha använts tidigare,
men kanske inte blivit stadfäst förrän 1927. Vet du om man kan söka på Kungl. Majt?
 
Mvh
Barbro N.

2014-12-19, 16:58
Svar #3

Utloggad Barbro Norlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2015-05-04, 08:50
    • Visa profil
Tack än en gång Lars för upplysningar om Karl Erik Eriksson Svanerud. Jag ber om ursäkt för mitt slarv med Bromma Kyrkoarkiv. Det var inte vid vigseln utan vid
första barnets (Ingegärd Margareta 27/6 1923) födsel som det stod antecknat om faderns namnbyte. Sedan måste jag till min skam erkänna att jag tydligen söker
fel för jag har sökt både i Ancestry, RA och Rotemansarkivet och jag hittar dem inte. Karl Erik Eriksson och h.h. Hanna Lindqvist hittar jag på flera ställen innan
de gifter sig, men sedan tycks de försvinna ur arkiven för mig. Eric Vilhelm och h.h. Greta Ottilia Charlotta Olsén likaså. Efter giftermålet är de som uppslukade
av jorden. Hur bär du dig åt för att hitta dem?
Tack även till Claes-Göran för svar. Vad jag förstår ska man leta i Överståthållarämbetets annaler, men hur kommer man dit?
 
Mvh
Barbro N.

2014-12-19, 23:04
Svar #4

Utloggad Barbro Norlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2015-05-04, 08:50
    • Visa profil
Ja, naturligtvis kan det tolkas så Lars. Det verkar rimligt. Det köper jag.
Återstår nu hur du bär dig åt för att få tag i de olika familjerna. Bröderna Carl Gilbert, Ingvar Markus, Eric Vilhelm och Tore Elis Samuel.
Samt deras föräldrar Karl Erik och Hanna. Om jag hittar koden till dem så ger det mig möjligheter att hitta andra grenar också.
 
Mvh
Barbro N.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna