ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svedelius  (läst 2117 gånger)

2000-05-05, 11:22
läst 2117 gånger

Nina Möller Nordby

Jeg stammer fra Svedeliusätten gjennom Anna-Margareta Svedelius (Malung?). Kan noen fortelle meg mer om denne ätten og dens opphav? Det skal også finnes en bok som er skrevet av Josef Sjögren som heter Anna-Margareta Svedelius'barn, släkt och efterkommande (1965). Denne boken skulle jeg gjerne hatt tak i dersom noen er villig til å selge meg denne.

2000-06-16, 10:11
Svar #1

Utloggad Anders Anerud

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2011-08-24, 20:46
    • Visa profil
Hej igen Nina Möller Nordby
Ätten Svedelius härstammar från Nils Andersson bonde i Hjortnäs by  i Leksands socken i Dalarna.
Hans son Anders Dalecarlus död 1614 var kyrkoherde i Rättvik. Hans son Daniel Dalecarlus f 1580 var kappelan i Rättvik. Han uppodlade ett till prästgården hörande område som kallades Sveden. Daniels barnbarn kallar sig Svedelius.
 
Anna Margaretha Svedelius är dotter till Maria Margaretha Godenius gift 14 febr 1776 med magister Daniel Svedelius, kyrkoherde i Malung son till domprosten i Västerås Jacob Svedelius.
 
Maria Margaretha är dotter till kyrkoherden i Malung Daniel Godenius 1702-1768 och hans hustru Brita Elisabeth Barchea 1708-1770.
 
En annan släktkjedja knyter samman Daniel Godenius med Nils Andersson i Hjortnäs.
Daniels  mamma Anna Lindberger gift med Andreas Godenius
Hennes pappa Danieli Danielus Lindbergius gift med Margaretha Columba
Hans mamma Anna gift med Daniel Johannis Glanshammariensis
Hennes pappa Andreas Nicolai Lixandensis gift med Christina Pedersdotter Hedmoriensis
Hans pappa Nils Andersson i Hjortnäs.
 
Jag härstammar från Daniel Godenius f 1702 och Brita Elisabeth Barcheus dotter till prosten Andreas Barcheus och Sophia Paqualin från Finland.
 
Anna Margaretha Svedelius sydde 1796 en märkestavla med hennes och moderns initialer. Den har gått i arv till mig. Kanske fick hennes mors bror Daniel Godenius f 1741 som efterträdde Daniel Svedelius som kyrkoherde i Malung, märkesduken från början.  
 
Vilka är dina anor till Anna Margaretha Svedelius.
 
Hälsningar Anders Anerud

2000-08-28, 21:38
Svar #2

Stig Olofsson

Hej Nina Möller Nordby  
Jag heter Stig Olofsson och jag härstammar från
Anna-Margareta Svedelius om du sänder mig  
din E-post adress så kan jag sända över en
massa om denna släkten som jag har i min dator
det är skannat från boken Anna-Margareta Svedelius och hennes ättlingar som blev skriven
i början av 50-talet.
Hälsningar Stig Olofsson.

2000-08-30, 11:54
Svar #3

Nina Mölelr Nordby

Takk, men jeg ser at du allerede har funnet min adresse! Jeg har forresten akkurat lyktes i å finne ut hvem Güthraeus, prosten i Store Tuna var. Han var en av Anna-Margareta Svedelius forfedre og kom fra Skotland. Hans fulle navn var James Walter Guthrie. Paqualin-navnet har jeg også flere ledd av. Disse leddene står ikke nevnt i boken du omtaler.

2009-03-04, 11:10
Svar #4

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Vet någon vem Sigrid Svedelius var? Antagligen boende i eller omkring Ljusnarsberg.

2009-03-04, 13:43
Svar #5

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Maj-Britt!
 
Är det följande person du söker? (Från Rotemansarkivet, Stockholm):
 
Namn: Sigrid Matilda Svedelius
Titel: Kontorsbiträde
Födelseuppgifter: 30/3 1881 i Maria fs, Stockholms stad  
 
Dotter till Sjökapten Carl Wilhelm Svedelius, född 30/5 1854 i Norrköping, Östergötlands län och h.h Maria Josefina Nygren, född 25/2 1855 i Finland.
 
Den 22/8 1911 utflyttar Sigrid Matilda Svedelius från Hedvig Eleonora fs i Stockholm till Ljusnarsberg.
 
mvh Helene
 
(Meddelandet ändrat av hjor den 04 mars, 2009)

2009-03-06, 21:05
Svar #6

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Hej och Tack!
Med största säkerhet är det denna person.
Det verkar som om haft med sig 3 anonyma små barn till Ljusnarsberg där de antecknats i födelseboken med förnamn och födelsedatum och därutöver endast en anteckning: Anmälda av Sigrid Svedelius. Väldigt konstigt alltihopa.
Vet ngn ev. något annat om denna typ av småbarnstransport?
Mvh
Maj-Britt

2018-01-16, 00:12
Svar #7

Utloggad Christer Roosmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-01-17, 00:49
    • Visa profil
Hej
Råkade hitta denna tråd som nu är några år gammal, men jag söker själv information om Sigrid Matilda Svedelius som var min farmors syster. Just denna syster varken träffade jag eller hörde talas om varför jag är är väldigt intresserad av att få mer information kring hennes utflyttning till Ljusnarsberg och vad som hände sedan. Har precis börjat släktforska och tar gärna emot tips.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna