ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenonius  (läst 3222 gånger)

2002-03-14, 13:06
läst 3222 gånger

Anne Sundberg

Searching for family Svenonius in USA
 
My grandmother emigrated from Kalix Norrbotten Sweden 1928. She was born in Karl Gustav 1874. She lived in Chicago 1928-1938. She is burried in Kalix. I am searching for my relatives.

2004-01-10, 18:10
Svar #1

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
My name is Gunhild Svenonius and I am a relative of your grandmother- but not at all close. I now wonder if you are searching for relatives in USA as is told in the headline of your letter - or if you search relatives in Sweden. I am living in Båstad, Sweden.

2004-01-11, 12:56
Svar #2

Irene Lundquist Svenonius

Hi Anne,
 
If you are looking for ancestors on your Svenonius side in Sweden, there's an excellent book from 1966 or so which traces the Svenoniuses way back in time. There are also some information about family members who emigrated to the USA.
 
If you want to find relatives in the US, I recommend a search in the US phone book. There are a few Svenonius to find there.
 
If you tell us your grandmothers name, I can look her up in my father-in-law's copy of the family book and see where she is in the family tree.
 
Sincerely
Irene Lundquist Svenonius
(Married to Jan Svenonius)

2004-03-08, 19:36
Svar #3

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Får ofta frågan om jag är släkt med den TOVE SVENONIUS som talar i Dagenbs Eko i Sveriges Radio. Det är jag - alla Svenonius är släkt - men hur?
Vore roligt om någon äldre släkting till henne, som finns med i vår släktbok, kunde ge sig till känna

2006-07-04, 16:32
Svar #4

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
efterlyser en kvinna som skrev brev till mig angående selma svenonius, telegrafist eller postexpeditör, vilket det var, i Byske, född 1846.
 
Jag har tapat bort namnet ochadressen till brevskrivaren!  
 
Var snälloch skicka nytt brev!!
 
Jag har eventuellt uppgifter!!
 
Inlägget har flyttats hit 2011 22/10 från Yrken T-Ö » Telegrafist, telefonist. /Moderator Yrken

2007-01-18, 19:57
Svar #5

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Har fått en förfrågan om en Margareta Svenonius, född i Östergötland omkring 1750 och gift med Carl Hägg, född 1753.
 
Letat i släktboken den skånsk-norrländska släkten Svenonius där hon inte finns med och där det berättas att många personer som kallat sig svenonius har funnits genom tiderna. Hon hör troligen inte till min släkt.
 
Tacksam för tips.
 
gunhild

2008-06-02, 04:39
Svar #6

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Anne och Gunhild! Porträtt av några medlemmar av släkten Svenonius, varav en eller två utvandrare, finns nu på www.kalixbilder.se
GS

2008-06-04, 14:00
Svar #7

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
F ö sägs det att kyrkogårdsförvaltningen i Nederkalix efterlyser gravrättsinnehavare till Fredrik Svenonius' och Anna Svenonius', f Stjernberg, familjegrav på Älvkyrkogården, tidigare Nya kyrkogården, i Kalix. Alltså verkar denna grav vara i fara.
GS

2015-08-21, 13:29
Svar #8

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Birger Svenonius, son till Frans och född 1870 i Stockholms storkyrkoförsamling.Han var advokat. Han dog i Resarö 10 juli 1952. Eventuellt är Svenonius väg där uppkallad efter honom (det är min egen hypotes).  
Behöver få mer kött på benen och helst en bild på denne konstsamlare Birger Svenonius, han ska ha varit verksam på 20-talet? Enligt en bekant till mig som är konstvetare finns Birgers samling dokumenterad i en katalog (Mattisson & Moselius): Birger Svenonius samling, Äldre mästares tavlor (Sveriges allmänna konstförenings utställningar av privata samlingar), Stockholm 1929.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna