ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svensk  (läst 1374 gånger)

2002-10-28, 22:03
läst 1374 gånger

Göran Svensk

Hej Släktforskare!  
Är det ngn. som kan hjälpa mig med en fråga?  
Var kommer namnet Svensk ifrån?

2002-10-29, 11:03
Svar #1

Utloggad Lilian Frelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 14:09
    • Visa profil
Hej
I södra Östergötland känner jag till två personer med namnet Svensk (här knektnamn). Livgrenadjär Carl Fredric Sundgren Svensk, Ydre kompani, först rote 132:16 fr.o.m. 2/8 1868 Rote 12 Yxmedshult, V Eneby.
Född 1844-02-10 Kohagen, Graby, Sund (Uppgifterna från Olov Mattssons matr.)
 
Gift med Kristina Karolina Månsdotter, f 1844-03-22 i Fagerhult Kisa sn. Deras dotter Anna Lovisa Svensk utbildade sig till sjuksköterska och tjänstgjorde i början av 1900-talet på Kisa lasarett.
 
1901 omtalas hon som 'räddare' av 'Svinhults-flickorna', två små barn som gick vilse i skogen och räddades till livet efter 21 dygn i vinterkyla. (Uppg. M Södergren)
 
Mvh/Lilian

2002-10-29, 14:18
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran Svensk,
Om Du går till Rötter och går in i på DIS hemsida (se annonsen). Gå därefter till Disbyt och sök på Svensk. Du kommer att se att namnet är spritt över hela Sverige. De jag känner till har fått namnet som soldatnamn.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-07-21, 10:01
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Namnet kan ha sitt ursprung utanför Sverige, dvs. i de sydvästra landskapen när de tillhört Danmark, eller i Finland.
Svensk och den förfinskade formen Vänskä är ganska vanliga i Finland. Dock är det möjligt, att namnet i några fall har uppkommit s.a.s. omotiverat i svenskt territorium.
 
Mvh
 
Heikki Särkkä

2005-09-13, 09:34
Svar #4

Emma Ingelsson Alkbring (Emmaia)

Hej!
 
Jag har samiska anor med släktnamnet Svensk. Närmaste exempel min fmmmmf Paulus Larsson Svensk f 1802
som var nybyggare vid Rödingsträsk i Överluleå socken.
 
Mvh Emma

2006-08-26, 20:02
Svar #5

Margaretha Alfredsson

Min fff var soldat och  hette Johan Fredrik Svensk. Han drunknade tillsammans med sin hustru utanför Taxinge Slott 27 / 12 1879. De efterlämnade 4 små barn.Den äldste hette David och var född 1871. Jag vet att David fick jordbruksutbildning och arbetade , som rättare och arrendator.Jag vet också att han hade många barn. Den sista adress jag känner till är Björkvik på Värmdö.Är det någon som känner till ättlingar till David.
Hoppas hitta släkten.Margaretha Alfredsson.

2009-08-24, 10:41
Svar #6

Britt Svensson

Jag har en ana Jonas Sunenpoika Svensk född 1757-02-19 han står som soldat i Finland, men jag hittar inte födelseort eller föräldrar. Kanske kan han eller föräldrarna kommer från Sverige?
Nån som vet något om detta? Britt

2011-10-30, 10:19
Svar #7

Lea Ahopalo

Hej,
min mamma's släktnamn var Svensk innan hon gifte sig. Under svensk regim i Finland användades det här namnet som soldat's nanm. Finska namn var svåra att uttala för svenska befäl och därför fick rotesoldater enkla och korta svenska släktnamn (Tapper, Svensk, Ståhlhandske osv).  
 
Först var de bara soldatnamn, men senare gick namnet från far till son. Så vet jag, att min mor's förfar har varit soldat i rotearmen.
 
mvh,
Lea Ahopalo

2022-08-14, 20:08
Svar #8

Utloggad Ann-Christin Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2022-08-14, 21:16
    • Visa profil
Jag har en ana Jonas Sunenpoika Svensk född 1757-02-19 han står som soldat i Finland, men jag hittar inte födelseort eller föräldrar. Kanske kan han eller föräldrarna kommer från Sverige?
Nån som vet något om detta? Britt


Hej Britt
Har du kommit vidare här och fått något svar kring Jonas?


Jag har nämligen en Jonas Sunesson Svensk, född 1757-02-19. Dock är jag osäker på var han föddes. På ett ställe stod Södermanland (där stod hela födelsedatumet utskrivet)
På ett annat födelse Merikarvia, där han senare avled 1806-12-27.


Är det samma Jonas?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna