ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sylvan  (läst 2584 gånger)

2005-01-04, 10:43
läst 2584 gånger

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Jag har anor med detta namn från Ystad, som jag gärna delar med mig av. Just nu vill jag dock å en forskarväns vägnar fråga om någon känner till den stadsfiskal i Malmö omkring 1840 som bar detta namn.  
(Han lär ha varit gift m ngn ur släkten Santesson-Krumlinde.)  
mvh
Dag

2007-07-11, 18:20
Svar #1

Utloggad Lasse Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Min morfar hette Sylvan. Finns det någon som vet var namnet kommer från? Det klingar inte svenskt i mina öron. Kan det vara ett vallonnamn??

2007-07-11, 20:32
Svar #2

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hejsan, Lasse!
Sylvan har jag också i släkten...vem är du.
Sylvan kommer bl.a som Lifgrenadier.
Efternamnet ärvs då man övertar torpet som ny soldat.
Detta efternamn förekom i 2:a Lifgrenadier Regementet Östergötland (ligger i Linköping vad jag förstår).
Redan i slutet på 1700 kan jag se att det finns i Sverige. Var det kommit ifrån första ggn vet jag inte...men någon har talat om för mej att det var brukligt att kompanichefen eller någon annan chef (inom arm?n) letade efter dugliga soldatnamn då de var ute på sina resor.

2007-07-11, 20:35
Svar #3

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Glömde säga vilka Sylvan jag har:
Erik Jönsson-Sylvan 1785-1845 med alla hans barn & den skara Sylvanare det blivit sedan i generation---Vilka endel behållit namnet.

2007-07-12, 00:15
Svar #4

Utloggad Lasse Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Elisabeth! Trevligt att Du svarade.  
Jag är en 70 år ung man, som numera bor i Eldsberga i södra Halland.  
Min morfar hette Ivan Sylvan och levde större delen av sitt liv i Öxabäcks socken i södra Västergötland.  
Jag tror att morfars föräldrar kom från Småland, men vet ej var.  
Vet Du när lifgrenadiären Sylvan levde?

2007-07-12, 12:27
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Lasse!
 
Jag undersökte saken, och kom fram till följande:
 
Din morfar, Carl Ivan Antonius Sylvan (född 1880 31/3, död 1952 16/3 i Öxabäcks socken) var född i Dalhem, Kalmar län. Hans far var handlanden Johan Anton Edward Sylvan, född 1855 29/8 på Öfverums bruk i Lofta socken, Kalmar län.
 
Hans föräldrar i sin tur var filaren Nils Svensson Sylvan (född 1825 23/4 i Saxtorps socken, f.d. Malmöhus län, inflyttad till Lofta från Malmö 1851) och Catharina Lovisa Andersdotter (född 1832 9/9 i Gamleby socken, Kalmar län, inflyttad till Lofta från Gamleby 1853) på Öfverums bruk [Lofta AI:21 1855-1860, s 304]. Nils blev senare hemmansägare och handlande i Möcklamo Söregård i Norra Sandsjö socken, Jönköpings län.
 
När jag slog upp Nils Svensson Sylvan i Saxtorps födelse- och dopbok 1801-1845, så hittade jag ingen med det namnet som född 1825 23/4, men däremot 1825 23/3. Det var en oäkta gosse, Nils, vars mor var pigan Sissa Nilsdotter på Saxtorp Nr 29. Angående fadern, så stämmer åtminstone förnamnet - i födelseboken är det noterat att modern utpekade som Barnafader dr. Sven Larsson i W. Karaby.
 
Jag kan tänka mig att Nils Svensson tog släktnamnet Sylvan när han gjorde sin vandring som filaregesäll - både i Ystad och Malmö finns släkter med namnet Sylvan.
 
Mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2007-07-12, 16:11
Svar #6

Utloggad Lasse Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Markus och tack för dina upplysningar!!
 
Är Du kanske också besläktad med gamle Karl Ivan Atonius? Jag är son till hans dotter Anna, som föddes 070605 och dog 1980.  
Ivan Sylvan hade fem syskon. Ett av dessa (Ester tror jag) hade en oäkting som hette Georg Sylvan och senare blev en känd boxare under namnet Joe Sylvan.  
Denne Georg eller Joe växte, i alla fall delvis, upp i Öxabäck hos min morfar och tillsammans med hans barn. Men, detta visste Du kanske redan.
Det skulle vara intressant att veta vad Nils Svensson Sylvans farmor eller mormor har hetat som ogift. Det måste ju finnas någon anledning till att denne Nisse tar namnet Sylvan. Man får väl inte knycka namn hur som helst?
MVH Lasse.
Ps/ Den som vill kan även mejla eller ringa mej.
lalap10497@hotmail.com  
eller tel 035-42835/Ds.

2007-07-12, 20:58
Svar #7

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hejsan Lasse!
Jag uttryckte mej inte klart.
Min Lifgrenadier var Erik Jönsson-Sylvan (f 1785-d 1845) blev senare Corparal & Kyrkväktare.
Han levde i Slaka & Skede sn i Östergötland.
Det står som biinformation att min Sylvan övertog namnet Sylvan efter den soldat som hade bott i (soldat)torpet innan.
Knycka namn...mmmm,... blir man soldat så får man sig ett tilldelat efternamn, dessutom bestämmer chefen på kompaniet vilket rekorderligt fruntimmer hans män ska gifta med sig ...ofta några år äldre än soldaten själv....
Det var andra bullar på den tiden.
Med andra ord andra rutiner  
Själv 40+ & livet leker ännu

2007-07-15, 18:34
Svar #8

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Min tidigaste Sylvan är Nils (1665-1726), präst i Håslöv.  
Oklart varifrån han fick efternamnet, som sedan tas upp av systerdottern Agneta Holms man och barn i Ystad.
Den fråga jag själv ställde här inledningvis 205 bör jag också besvara:
Malmöfiskalen hette Fredrik 1781-1848), sonson t nämnda Agneta Holm. Gm kusinen Agneta Fredrika Krumlinde, en son: Gustaf 1812.

2007-07-16, 12:18
Svar #9

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Jag kan tänka mej att det var tradition i flera yrken att man övertog sin mästers efternamn då man var klar med den praktiska utbildningen...
Är det fler som har den tanke då det gäller äldre tider (inte bara soldater, båtsmän, smeder osv)?

2020-08-30, 18:15
Svar #10

Utloggad Magnus Lindgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-08-30, 18:17
    • Visa profil
Hejsan Lasse!
Jag uttryckte mej inte klart.
Min Lifgrenadier var Erik Jönsson-Sylvan (f 1785-d 1845) blev senare Corparal & Kyrkväktare.
Han levde i Slaka & Skede sn i Östergötland.
Det står som biinformation att min Sylvan övertog namnet Sylvan efter den soldat som hade bott i (soldat)torpet innan.
Knycka namn...mmmm,... blir man soldat så får man sig ett tilldelat efternamn, dessutom bestämmer chefen på kompaniet vilket rekorderligt fruntimmer hans män ska gifta med sig ...ofta några år äldre än soldaten själv....
Det var andra bullar på den tiden.
Med andra ord andra rutiner   
Själv 40+ & livet leker ännu

Eric Jönsson f 1785-11-30 i Slaka (C:3 p 159) finns även i hfl AI:1 sid 54 i Lemningsätter, Normistorp by, Skogsbo, Slaka. (osäker hur det är flera platser på samma informationsrad)
Föräldrarna heter JÖns Carlsson f 1750 i Slaka och Stina Larsdotter  f 1750 i Lönnås.Hela familjen är de strukna och nya personer kommer in.

Lifgr. Eric Jönsson Sylvan f 1785-11-30 i Slaka enligt Skeda AI:6 sid 70 i Syrorps ryttaretorp på Syrops ägor - där står att han hitkom 1805 från Slaka.
Slaka saknar utflyttningslängder från detta år, så där blir det stopp.
Jag har gått igenom de flesta sidor i Slaka AI:2, men finner inte dem.

Goddagens!
Jag googlade på namnet Sylvan, då det har funnits i min släkt, och kom hit. Det verkar som att din livgrenadjär också är min livgrenadjär, Eric Sylvan. Jag har inte släktforskat, men min farfar gjorde det och skrev en släktkrönika. Just Sylvan-delen är dock framforskad av en släkting till min farfar. Hursomhelst så är det en detalj som inte stämmer med den info jag har: som födelsedatum har jag 1785-11-23 (döpt den 27:e). Men allt annat stämmer med det jag har. Han var min farfars morfars farfar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna