ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söderstedt  (läst 723 gånger)

2003-09-09, 21:28
läst 723 gånger

Mikael Hellman (Mhellman)

Jag håller på med att forska på ättlingar i en annan släkt än denna och har funnit med hjälp av Arkion en Kristina Matilda Söderstedt född 1858 i Sala (U). Hon skall kring 1890 vara bosatt i Turinge (AB) vid pappersbruket Nykvarn där maken Karl Gustav Hellman född 1859-02-03 i Apalvik, Överselö (D) var fabriksarbetare.
 
Det jag undrar är om någon känner till något om denna Kristina Matilda Söderstedts anor och historia? Någon annan som stött på Söderstedt i Sala som kan ha anknytning?
 
De fick barnen:
 
Ellen Matilda f. 1881
Augusta Cecilia f. 1884
Karl Emil f. 1888
Emmy Johanna f. 1890

2004-08-19, 13:35
Svar #1

Stefan Sörensson

Hej Mikael,
 
Om du har uppgifter på Kristina Matilda Söderstedts föräldrar och var dom härstammade, dvs. födelseort, så kanhända har jag ytterligare uppgifter. Jag forskar i en vallonsläkt Garneij, med förgreningar i bl. a. Ovansiljan med omnejd, som senare spred sig därifrån. Söderstedt härstammade från denna vallonsläkt och var bl. a. verksamma vid Siljansfors bruk i Mora, Limå bruk i Leksand, och Furudal och Dalfors i Ore. Dom flyttade ganska så flitigt mellan bruken, och förekom också i södra Dalarna, bl. a. Svärdsjö, Falun, Stora Tuna. Det är ju möjligt att någon av dessa senare flyttade till Sala.
Hör av dig om din gren så kanske vi kan länka samman denna släkt.
 
Mvh, Stefan Sörensson

2010-12-27, 13:41
Svar #2

Utloggad Monika Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2014-03-31, 16:03
    • Visa profil
jag söker en Anders Larsson född 1805-11-09.  Anders ska ha varit gift två gånger o flyttade med andra hustrun Margit Persdotter (f 1815-17-05 i Venjan) till Attmar 1866.
Han är bror till Anna Larsdotter Söderstedt född 1819-05-10.-min anmoder.
tack på förhand.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna