ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tank  (läst 1088 gånger)

1999-07-21, 23:16
läst 1088 gånger

Ingvar Dahl

Är det någon som stött på släktnamnet Tank eller möjligen Tauk? I en domboksuppgift från början av 1700-talet (Gillbergs härad i västra Värmland) finns officershustrun Anna Didriksdotter Tank angiven. Sannolikt härstammade hon från norra Tyskland eller ev Danmark. Hennes man var löjtnant Olof Olofsson Kråka (död ca 1686) i Närke-Värmlands regemente. Till att börja med skulle det vara intressant att hitta fler personer med släktnamnet Tank eller närbesläktade namnvarianter... Tack!

1999-10-17, 15:23
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
En Anna Catharina Tanck från Piteå är dopvittne till gördelmakaren Johan Bergs barn i Umeå stad 1770

2000-03-19, 15:32
Svar #2

Ulla Kristoffersen Norge

På 1600-talet fanns i Halden/Fredrikstad i Norge, en Didrich von Tach vars barnbarn gifte sig med en Tanche. Kanske hennes barn fick heta Didrik efter morfar?  Kan det vara en ledtråd?  von Tach var en kjent kjöpmanssläkt från Kristiania (Oslo).

2000-03-21, 22:33
Svar #3

Ingvar Dahl

Hej Ulla!
Det där verkar ju vara en intressant linje, eftersom kontakter mellan Norge och Värmland sedan urminnes tid varit livliga. Kan du möjligen precisera lite när denne Didrich von Tach levde, namnen på barn/barnbarn och något om vem denne Tanche var, samt när och var han levde...

2000-12-13, 23:34
Svar #4

Marianne Andersson

INGVAR DAHL,
Jag ser att Du bland Dina anor har en ingift Olof Olsson Kråka. Kan han möjligen ha släktskap med en av min mans anor Sven Kråka, född ca 1630 men vet inte var. Han dog 21/12 1724 i Lund. Sven Kråka var postmästare i Lund från 1681. Han var också domkyrkoförvaltare och landstingssekreterare. Gift 1:a ggn med Anna Larsd. Almgren Austrelia född 24/5 1654 i Tingstad, E-län.

2001-01-07, 02:37
Svar #5

Ingvar Dahl

Hej Marianne! Det var kanske lite överraskande att få en fråga om en Kråka, när det här gäller en Tank. Om Du söker under släkter K, så hittar Du min efterlysning om Olof Olsson Kråka. Den innehåller lite mer information om min släktgren. Hur som helst är faktiskt Kråka-namnet inte helt ovanligt, och det är uppenbart att det fanns flera olika släkter med namnet. Kanske de flesta trots allt hade anknytning till soldat/officers-yrket. Jag har tidigare stött på Din Sven Kråka i mitt sökande efter släktnamnet, men tror knappt att det finns något närmare samband med min släktgren. Min gren hade en ganska stadig förankring i Närke-Värmland (S och T).

2006-04-14, 16:24
Svar #6

anette

Hej!
Undrar om någon vet/känner till efternamnet Wedebrand ?

2006-06-13, 09:53
Svar #7

Utloggad Mats Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 270
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:30
    • Visa profil
    • www.släktforsking.se
Wedebrand är ganska bra kartlagd. Vi har dock problem att koppla ihop två olika grenar.
 
Mer info finns www.wedebrand.com
 
Du kan också kontakta mig för mer info.
 
Vänligen
 
 
Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna