ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tannlund  (läst 990 gånger)

2009-01-20, 22:52
läst 990 gånger

Utloggad Richard Nordin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2010-07-30, 01:51
    • Visa profil
Söker personer som kan bekräfta släktskap mellan en fader och dotter. Komministern Erik Olov Filip Tannlund f.1815-11-20 i Hallen, Z-län. Gift med Prästdottern Margareta Katarina (kallades ibland Greta Kajsa) Zetterberg f.1824-10-09.
En av deras döttrar är min MMMM men är borttagen som dotter ur Stiftets Herdaminne. Då anledningen sägs (enl. min MM) vara att hon gifte sig med en äldre ur arbetarklassen och skall då har förskjutits av fadern.
 
Även andra med prästsläkten Zetterberg och Tannlund får höra av sig med info.
 
Vore tacksam för svar.
Richard

2009-01-22, 01:17
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Att Leonard Bygdén av familjehänsyn skulle ha borttagit en prästdotter ur sitt herdaminne låter minst sagt som en skröna. Han var akademiskt skolad och känd för att, till skillnad från äldre herdaminneförfattare, gått till källorna. Han har inte undvikit mindre goda sidor hos dem han biograferat vilket bl.a. följande mening om nämnda dotters fader tyder på: Anklagad för fylleri fick han på egen begäran afsked 6 okt. 1869.
 
Komminister Philip Tannlund [så stavade han själv namnet] hade nio barn av vilka åtta uppnådde vuxen ålder, medan däremot endast fyra är upptagna hos Bygdén. Anledningen kan vara att familjen delvis saknas i kyrkböckerna. Trots att barn finns införda i födelseböckerna för Hede och Vemdalen, har jag inte kunnat påträffa dem i husförhörslängderna där. Ett av barnen har jag förövrigt misslyckats att hitta i någon födelsebok. I Attmar AI:8 är uppgifterna högst summariska. Barnen försvinner sedermera från föräldrahemmet, en del redan före tonåren. Det kan tyda på fattigdom eller mindre goda förhållanden i hemmet. Alkoholmissbruk kan ju vara en tänkbar anledning.

2009-01-22, 17:14
Svar #2

Utloggad Richard Nordin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2010-07-30, 01:51
    • Visa profil
Hej
Tackar för väl redogjort svar. Tror på din variant att herdaminnesförfattaren inte undantagit utan att Tannlund själv inte stått som fader till vissa av barnen av någon anledning. Min historia är berättad av min MM som är barnbarn till ett av hans barn, och då var historien att hon förskjöts pga hennes val av make. Om det nu är sant???
Men detta har gjort att det varit svårare att hitta henne, och se om hon verkligen är hans riktiga dotter. Trologtvis är det som du säger.
Tack för svaret.
Richard

2009-01-22, 22:40
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Richard Nordin
Jag antar att det är Maria Karolina (Manna) född 1857 du avser. Att hon var en dotter, trots att hon inte finns i någon födelsebok, finns ingen anledning att betvivla. Hon är ju upptagen som barn i husförhörslängderna. Hon torde vara född i någon av Härjedalssocknarna Hede eller Vemdalen eftersom syskonen före resp. efter i ordningen var födda där.
 
Av döttrarna blev åtminstone fyra gifta i Sverige med män som hade följande titlar år 1900: handlande, folkskollärare, snickare och snickare. Knappast skäl till diskriminering av enstaka alltså.
 
En liten lustighet är ju att de fyra äldsta döttrarna i hfl. benämns Anna, Nanna, Manna och Hanna.

2009-01-27, 00:47
Svar #4

Utloggad Richard Nordin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2010-07-30, 01:51
    • Visa profil
KG Eriksson
Tack ytterliggare, Manna är precis vad mormor sa att de kallade henne. Sådana förkortningar har gjorts av Tannlunds svärfar också. I Herdaminne står Margareta Christina och husförhörslängderna Greta Caisa.
Då är det bara köra vidare. Då kan man alltså vara ättling till både Buresläkten(tvivlar dock på tidigare förknippningar än Herse), ättling till Skancke, Blix och en rad kungar från Norge, Danmark, Scottland och Isle of Man. Det gäller att ha präster och adligt så kan man komma riktigt lång tillbaka. Hur man nu ska tolka alla motsägelsefulla forskningar.
Tack för ditt intresse
Hälsningar Richard

2024-01-29, 20:20
Svar #5

Utloggad Hannes Victor

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:00
    • Visa profil
Söker föräldrarna till Olof Tannlund. Född 1782-12-23, död 1853. Fadern var torpare i byn Tand, Lockne enligt https://runeberg.org/hernosandh/4/0193.html

Kan verkligen inte hitta någonting här. Är den gren jag kommit kortast på så väldigt tacksam om någon har information om föräldrarna! :)

2024-02-21, 15:08
Svar #6

Utloggad Hannes Victor

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:00
    • Visa profil
Har hittat  föräldrarna till Olof Tannlund :)

Olof Olofsson f. 1749 i Tand, Lockne d.1827-12-02 i Tand, Lockne
Märta Jonsdotter f.1760 i Tand, Lockne d.1822-05-30 i Tand, Lockne

Har även lyckats komma vidare en bit på Olofs farfar och mormors sida, dock tar det stopp på farmor och morfar.

Hans farmor var Brita Jonsdotter. Det enda jag vet är namnet från hennes mans bouppteckning och att hon dog efter 1773 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/Z0000041_00108#?c=&m=&s=&cv=107&xywh=-1677%2C-224%2C8062%2C4462)

Hans morfar var Jon Jonsson. Han dog 1804-05-07 i Tand, Lockne. Hans första fru Karin Månsdotter dog 1760 och han gifte sedan om sig med Benedicta Persdotter. Sen har jag inte hittat något mer. (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0100193_00072#?c=&m=&s=&cv=71&xywh=-2277%2C-307%2C11090%2C6137)

2024-02-24, 15:23
Svar #7

Utloggad Hannes Victor

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:00
    • Visa profil
Har kommit lite längre på Jon Jonsson. Det var hans son med samma namn som dog 1804 och var gift med Benedicta. Jon gifte om sig 1761 med Brita Jonsdotter från Näs och dog 1805. Hans mor var Märeta Jonsdotter, dotter till Jon Nilsson och Gunilla Eriksdotter i Tand. Har inte lyckats hitta hans far.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna