ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Taxell  (läst 1649 gånger)

2002-09-15, 15:13
läst 1649 gånger

Thomas Hesselroth

Hej  
Söker info om släkten Taxell, allt av värde då jag kartlägger släkten från det att den blev Taxell vid Taxviken i Steneby, Dalsland.  
 
Taxell finns påträffad i Dalsland, Stockholmsområdet, på Åland och i Finland.

2002-09-15, 18:12
Svar #1

Karin. A. Björkholm. (Karin)

[color=aa00aa]Hej,
 
Allt av värde.... då hittar Du en Kaarlo Taxell 29 år gammal ute på www.ellisisland.org. och SS ETRURIAs passagerarlista.
 
Augusti 1906 har han besökt  
Tampere i Finland och reser västerut till en vän K. Seppela  
Box 105 Maynard, Massachusetts.
Åren 1902 - 1906 har Taxell bott i Ironwood Michigan.
 
`` Karin B.[/color]

2003-04-25, 12:51
Svar #2

Magnus Taxell

Hej Karin!
 
Jag heter Magnus Taxell och blev nyfiken på denne Kaarlo Taxell.
Jag bor i Finlands minsta stad Kaskö och har på ett par veckor hittat min släkt, som börjar kring 1670-talet. Med hjälp av Thomas Hesselroth har jag fått mera information.
Men denne Kaarlo Taxell hittar jag inga uppgifter om, inte vare sig på wed-adressen eller via passagerarlistan.
Vad hette denne K. Seppela i förnamn? Och lever han fortfarande?
 
MVH
Magnus Taxell

2003-04-25, 13:45
Svar #3

Karin A Björkholm (Karin)

Hej Magnus Taxell!
 
Kanske lite svårläst men ett försök ser ut så här och begrips det inte så kanske URLn  
 
http://www.jewishgen.org/databases/EIDB/mmv.htm?back=index.htm&scale=4&series=1&roll=754&frame=1&separate=false&display=false  
 
ger bättre besked.
 
` Karin Björkholm

 
karin.bjorkholm@bredband.net
 

2003-04-28, 12:10
Svar #4

Magnus Taxell

Hej Karin!
 
Tack för ditt tips!
 
Jag skäms! Jag måste erkänna att jag skäms! Jag borde skaffa glasögon. Jag skulle ha hittat Kaarlo Taxell på direkten om jag läst web-adressen rätt.
Första gången jag sökte efter Kaarlo Taxell, skrev jag www.elisisland.org, vilket var helt fel.
Sedan du gav web-adressen www.jewishgen.org kollade jag upp den. Jag fick den uppfattningen att Kaarlo Taxell var jude.
Sedan tittade jag extra noga på web-adressen till SS Etrurias passagerarlista och då såg jag att det fanns ytterligare ett L i web-adressen.
Här om dagen kollade jag upp web-sidan www.ellisisland.org. Jag hittade direkt Kaarlo Taxell, men ingen K. Seppela hittade jag. Jag borde veta vad Seppela heter i förnamn.
 
Mvh/
Magnus

2003-04-28, 16:51
Svar #5

Karin A Björkholm (Karin)

 
 
Seppälä ?? Kalle med wife Hulda + de tre barnen , Ellen 9 år, Toini 6 år och Tauno 1 år

2003-04-29, 13:03
Svar #6

Magnus Taxell

Hej Karin!
 
Tack för ditt tips om Kalle Seppela/Seppälä.
 
Vet du något mer om Kaarlo Taxell än det du hade hittat?
Jag undrar om han var jude, eller judiskt ursprung, eftersom web-sidan du hade givit mig, förde mig till en web-sida om judisk släktforskning.
Eftersom du hade hittat uppgifter om Kaarlo, vet du var man hittar mera. Jag har försökt tyda passagerarlistorna som är skrivna för hand på Ellis Island, men de är svårförståeliga.
 
MVH
Magnus.

2003-04-29, 13:20
Svar #7

Karin A Björkholm (Karin)

Jag har ingen aning om vem han är eller var Anno 1909.--- Tror att om Eva Dahlberg , som tidigare varit behjälplig här i Anbytarforum ---- läser de här raderna --- kan ge  tips om olika sökvägar.
 
BSA  Karin

 
karin.bjorkholm@bredband.net

2003-04-29, 21:25
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Magnus. Webbplatsen jewishgen.org är mest en internetportal eller en länksamling, huvudsakligen för judiska databaser, men även lite som ett webbhotell för de sökformulär som Dr Stephen Morse gjort bl.a. för sökningar i det register som finns på Ellis Islands hemsida. De personer som hittas genom sökning i hans ordinarie formulär är inte endast personer med judisk bakgrund.
 
Morse hade tidigare sina formulär/databaser på en egen sida, men har dem sedan några månader-knappt ett år (tiden flyger och minnet är kort  ) på www.jewishgen.org.
 
Morses formulär för sökningar i Ellis Islands onlinedatabas har förenklat sökningen mycket, man kan använda andra sökmetoder, men databasen med personer man kommer till är alltså den riktiga Ellis Island-basen.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Jag kollade efter Taxell i USAs folkräkningar census - men det fanns inga, inte i index i alla fall.

2003-05-01, 16:47
Svar #9

Magnus Taxell

Hejsan Karin och Eva och allt vad ni nu heter!
 
Jag är så tacksam för det jag får av er som kan det här med släktforskning. Jag som har just börjat vet så lite.
En fråga bara: Hur ska man och kan man enklast klassificera de olika släktskapstitlarna, ni vet mormors farfar (mmff), morfars farmor (mffm), osv, som N-E Munkstrand gjort på sin hemsida för sina anor?
Jag har fått flera stamtavlor av min hjälpande hand Thomas Hesselroth och vill klassa in dem i ovannämnande kategorier.
Det som är konstigt är att min pappa och hans kusin heter båda Taxell i efternamn. Hur kan man vara kusin med samma efternamn?
 
Mvh
Magnus Taxell

2003-05-01, 19:13
Svar #10

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:30
    • Visa profil
Magnus
Varför tycker du att det är konstigt att din pappa och hans kusin har samma efternamn?
Det kan t.ex. bero på att deras fäder var bröder - med samma efternamn. Detta är, tror jag, den vanligaste orsaken.
Att två eller flera kusiner samtidigt antagit samma familjenamn är heller inte omöjligt.
Det finns säkert andra möjliga lösningar, men så särskilt konstigt behöver det nog inte vara.

2006-09-03, 14:08
Svar #11

Maud Pierre

Hej! Jag söker två av min mormors bröder som utvandrat till USA.
Hakvin Emanuel Burman var född 1879 och Oskar Ignatius Backström f. 17/12 1892.
Tacksam för upplysningar kring dem, då vi, mina syskon och jag inte vet ett dugg om vad som hänt dem efter resan till USA. Lite fel blev det, för en av bröderna gifte sig  med en norska, som kom på besök till släkten. Det hände troligen runt 1940. Tack på förhand. Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna