ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tegman  (läst 3225 gånger)

2011-03-16, 13:41
läst 3225 gånger

Utloggad Veronie Lejonord

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 19:27
    • Visa profil
Jag har helt kört fast på Stina Tegman, Åmål. Hon är född 1715 (tror jag) och dör 1780. Hennes make är rådman Erich Plan född ca 1700. De får en son 1733 köpman och rådman Johan Plan, gift med Emerentia Molithaeus f 1735(reservation för stavning). Jag hittar ingen Tegman som jag kan koppla till denna Stina Tegman. Vore tacksam om någon vet något att dela med sig av.

2011-10-31, 15:46
Svar #1

Utloggad Petra A Endersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 22:28
    • Visa profil
Jag har stött på en Anna Lovisa Tegman i min farbrors släktforskning, född 1826 som oäkta dotter till Greta Stina Jonsdotter, född 1805. Är hon släkt med dina Tegman tro?

2012-09-17, 17:26
Svar #2

Utloggad Rolf Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 18:35
    • Visa profil
Jag är släkt i rakt nedstigande led till Johan Plan och Emerentia Molitaeus. Har nyss tittat på den släkten. I husförhörslängden för Åmål stadsförvaltning från 1764 står det att Erich Plan är född 1700, och Stina Tegman 1710. I födelseboken där Johan finns med är det väldigt svårt att läsa, men jag kunde se några namn bl.a. Lars Tegman. Fadder eller dopvittne kanske. Kan det vara Stinas far?

2013-06-14, 08:33
Svar #3

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Känner någon till Elias Tegman, som enl. Hülphers genealogier uppges vara underofficer vid Uplands regemente och bror till Bryngel Tegman i Uppsala.
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2017-02-26, 11:31
Svar #4

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
Åmålssläkten Tegmans anfader är tullskrivaren, rådmannen och postmästaren Birger Tegman. En personakt bifogas. Vad gäller Birger Tegmans anor är de så vitt jag vet okända, men vad som är intressant är att i bouppteckningen kan man läsa att han "på sin sotesäng" anger att han, tillsammans med 2 bröder och 4 systrar, äger 1/3 av hela hemmanet Slämtegen i Silbodal. Med dessa syskon äger han också på mödernet 1/2 hemmanet lilla Boda i Blomskog socken. Kan dessa ledtrådar vara nyckeln till att finna Birger Tegmans anor?

2017-02-27, 11:59
Svar #5

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 18:53
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Hej Anders,
har du möjligen några anteckningar om Tegmans svärföräldrar?

Lars (Lind?)
Ingiel Ragvaldsdotter Holm

är Tegmans barns förmyndare, rådmannen Mattias Holm bror eller släkt med Ingiel Ragvaldsdotter?

2017-02-27, 12:38
Svar #6

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
Det här var attans intressant! Jag känner inte till att Annika Linds mor är en Ingiel Ragvaldsdotter Holm. Vad jag vet är att Annikas syster Brita Lind gifter sig i Karlstad 1702-09-17 och då har patronymikon Larsdotter. Det finns också en (syster?) Maria Larsdotter Lind som gifter sig i Karlstad 1702-09-16 (dagen före!). Sedan har Britta Lind en systerson Jonas Lundberg som vill bli borgare i Åmål, vilket jag först trodde var en felskrivning eftersom hon i Karlstad gift sig med just Anders Persson Lundberg, men som bekräftas på flera ställen. Varför Mattias Holm är förmyndare vet jag alltså inte (även om jag har koll på hans syskon i Åmål), men väntar med spänning på vad som kan vara känt om Ingiel Holm.

2017-02-27, 15:04
Svar #7

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 18:53
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Intressant är det :)
jag har några anteckningar om dessa personer, mest från Karlstad Rådhusrätt men har inte alltid noterat källan.

Nedanstående fem är troligen systrar:

Catarina Lind gift med Hans Mård i Karlstad
Brita Lind gift med Anders Amelberg i Åmål
Annika Lind gift med Birger Tegman i Åmål
Maria Larsdotter Lind g 1:o med Per Jonsson i Karlstad, g 2:o med Abraham Schneweiss i Karlstad
Regina Larsdotter Lind/Bjur gift med Johan Wilhelm Enders i Karlstad

Din uppgift om att Maria Larsdotter var gift med Anders Persson Lundberg hade jag missat, så hon borde alltså ha varit gift tre gånger.

Lite komplicerande är att det finns andra familjer och personer med namnet Lind vid denna tid i Karlstad. Bl a en annan Regina Lind som var gm Peter Ekman (från Vänersborg). Namnet Regina är ju ovanligt så det kan vara ett tecken på att de har gemensamt ursprung...

1729 noteras att Hans Mårds och Wilhelm Enders svärmoder sal Ingiel Holm tidigare hade erhållit brandstodsmedel
1728 visade Regina Bjur en attest från sin syster Brita Lind i Åmål
1725 tycker jag av rättsprotkollen visar att Regina Bjur är identisk med Regina Lind
1713 hade Ingiel Raguelsdotter Holm samt Lars Bjur och Regina Bjur sålt hemmanet Biurtan (troligen Bjurtan i Borgvik eller Segerstad)

Notisen från 1713 är från Grums Häradsrätt



2017-02-27, 19:01
Svar #8

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
Ett litet tillägg till dina intressanta uppgifter Erik:

Brita Lind är gift tre gånger: Som angivits ovan gifter hon sig i Karlstad med Anders Persson Lundberg, som är rådman i Åmål och avlider där 1714. Åren 1716 tom 1718 återfinns hon som änka i Vänersborg där hon sedan gifter sig med Nils Swart. De flyttar till Åmål där Swart avlider 1721. Hon gifter sig sedan med Anders Amelberg 1728.

Jag var otydlig om det jag skrev ovan tolkas som att det var Maria Larsdotter Lind som var gift med Anders Persson Lundberg. Däremot är det så att det måste finnas en syster till Annika och Brita som också varit gift med en Lundberg eftersom det finns en systerson Jonas Lundberg.

Möjligen kan jag också nämna att Mathias Holms far är Lars (Holm?) och modern är Caisa Matsdotter Hök.

2018-08-08, 12:29
Svar #9

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
 Den här tråden blev lite olyckligt delad? Fortsättningen finns på

https://forum.genealogi.se/index.php?topic=154490.msg1457870#msg1457870

där ytterligare uppgifter om bla systersonen Lundberg hittas.

2018-08-10, 10:58
Svar #10

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 12:43
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Anders...


Jag håller med dig om att det blev lite olyckligt delat. Kan du inte kopiera in texten från de berörda inläggen om Lundberg på tråden Tegman? Hur som helst är jag glad att Schneeweiss nu har en egen tråd.


Christer

2018-08-10, 11:05
Svar #11

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
 Kan nog tycka att det funkar med en länk som det nu är. Däremot borde det ju i början på tråden om Schneeweiss finnas en upplysning om var diskussionen startat, dvs i denna tråd. Men det kan ju inte jag fixa.

2020-02-04, 10:47
Svar #12

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
I svar #4 ovan påpekar jag att i Birger Tegmans bouppteckning anges att hans (troligen) fäderne är Slämtegen, Silbodal, och möderne lilla Boda, Blomskog. Nu har jag hittat ett uppbud i Nordmarks vinterting 1720 som leder vidare från detta:

Nordmarks häradsrätt (S) AIa:9 (1719-1721) Bild 39

”Blef 1/3 ding uti halfparten af hela Hemt Lillboda för Oluf Andersson i Långlanda, Oluf Persson i Lysedh, Oluf Olsson och Peer Olufssons Barn i Slemtegen, Borgaren Börge Tegman i Åhmåhl, Jon Olufsson i Sundbyn och Erik Andersson i Skämsnääs, som de Erftt sampt inlöst från sin morbroder Anders Bryngelsson i Lillboda för 20 Rr S:mt eftter förlikningen som berönd? De Dato som i går war upb 1 g(.”

Här får man sannolikt namnen på Birger Tegmans två bröder- Olof och Per Olofssöner – och fyra svågrar - Olof Andersson i Långelanda, Silbodal, som visar sig vara gift med Kerstin Olofsdotter, Olof Persson i Lysed, Silbodal, som är gift med Malin Olofsdotter, Jon Olofsson i Sundsbyn, Blomskog, som verkar vara gift med Karin Olofsdotter, samt Erik Andersson i Skomsnäs, Trankil. Vidare ges ju också Birgers morbroder i lilla Boda, Blomskog.

2020-02-04, 11:03
Svar #13

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
Jag kan även notera att i systern Malin Olofsdotters dödsnotis (Silbodal (S) CI:3 (1765-1797) Bild 147 / sid 305) får man namnet på Birger Tegmans föräldrar: Olof Tholsson och Maret Bryngelsdotter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna