ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thordenberg  (läst 1159 gånger)

2006-11-21, 14:41
läst 1159 gånger

carl thordenberg

hej
 
jag heter thordenberg, min farfar tog det namnet. vet någon vad han och hans bröder kan ha fått det i från? har någon hetat det innan?

2006-11-22, 13:58
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det fanns ingen år 1900 som hette det så de har nog tagit namnet. Jag kollade Sveriges dödbok, där fanns ett antal syskon, de vara alla födda i Göteborg. Annars brukar det vara vanligt att ta namn efter den gård man brukar (mitt namn är ett sådant). Eftersom de bytt namn efter år 1900 kanske du kan höra med Patent- och registreringsverket om de har ansökan i sitt arkiv, eller var den kan vara. Där kanske det framgår var namnet kommer ifrån. Det kan också vara helt nykonstuerat (ganska häftigt namn!)

2006-11-22, 17:53
Svar #2

carl thordenberg

tack för det snabba svaret!
jag har kollat på thordenberg på nätet, det verkar ha funits någon som hette det i amerika på 1800-talet, hur kan man kolla vad de fick det ifrån? min farfar bodde i göteborg, och hans pappa kom från gården åkesäter och hans mamma från göteborg, det var nog inte ett gårdsnamn. utan h betyder det på danska åskberget, kan de i amerika komma från danmark?  
p.s. hur får man tag på patent och registreringsverket?

2006-11-22, 19:21
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Patent och registreringsverket:
 
http://www.prv.se/
 
I USA:
Jag hittar en Åke Anders Elof Thordenberg som tydligen var sjöman på 1940-talet, han anländer massor med gånger till olika hamnar i USA.
År 1870 finns en Bernhard Thordenberg (står ej var han kom ifrån) som gifter sig med Anna C Anderson så han kanske var svensk, de finns också i Rock Island, Illinois 1882-1892. De har en son Fred, som dör 1916 i New Mexico. Det finns också en Electa Thordenberg som tydligen gift sig till namnet.
Det är allt jag hittar på den amerikanska databasen Ancestry.
 
Har du inga riktigt gamla släktingar som kan veta hur namnet kom till? Man brukar glömma att fråga medans tid är tyvärr.

2006-11-22, 21:02
Svar #4

carl thordenberg

tack för informationen om de i america.
jag har några gamla släktingar att fråga eftersom jag är ung (det är en skoluppgift att släktforska) men åke anders elof thordenberg är min farfar som dog på 80-talet, som jag aldrig träffat. jag pratade med en av pappas kusiner som sa att det var en av farfars bröders ide att byta namn, för att det fans två som hette svensson när han gjorde lumpen och det blev förväxlingar. farmor hade försig att det hade något med att någon hade släktforskat och hittat det, pappas kusin sa att brodern hittat på det men de hade tre farbröder som utvandrat till america. det kan ju kanske va så att de var släkt med amerikan thordenbergarna, som var tidigare, genom giftemål. men varesig pappas kusin eller min farmor är specielt säkra, och det är bara hörsägen så jag försöker hitta läckor i det, och den verkliga sanningen bakom.

2006-11-22, 21:56
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Då kan jag tala om för dig att din farfar jobbade på en båt som hette Kanangoora 1946 då den anlöpte till New York, samt en som hette Dakota 1956. Han var 1956 maskinchef på båten. 1946 var han 1st engineer (nästa efter maskinchef).
1950-52 var han maskinchef på Barranduna och Kookaburra som gick mellan Yokohama och Seattle och mellan Vancouver och Portland, Oregon. 1948 var han på Wangaratta mellan Vancouver och Portland.
 
Tyvärr finns inte Berhard Thordenberg från Illinois i folkräkningarna i USA så jag kan inte kolla om han kom från Sverige. Men det verkar som han avlider ca 1880, frun står ensam i katalogen från 1882-92. Electa Thordenberg hette Nowell i efternamn när hon föddes i Massachusetts 1855. Det vore ju spännande att se om de var släkt med dig men det verkar omöjligt. Jag har kollat danska datakällor men inte hittat någon med detta namn.

2006-11-22, 22:09
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Carl
 
Du kan söka i kyrkböckerna efter NÄR de bytte namn, men det kan bli ganska mycket jobb om du inte bor i Göteborg. De finns nämligen på Landsarkivet där eller i församlingen. Man får följa din farfar bakåt eller framåt från födelsen för att se namnbytet. Men du kan kolla med Landsarkivet först (http://www.ra.se/gla/. Din farfar hade ju namnet redan på 40-talet och tydligen sedan han var i 20-årsåldern. Kyrkböckerna är sekretessbelagda 70 år bakåt så då måste du be personalen att titta åt dig (som släkting är det inga problem, detta är heller inte ett känsligt ärende). Så hör med patentverket om var deras arkiv är och om det går att hitta ett så pass gammalt namnbytesärende lätt. Har de tagit ett gammalt släktnamn borde det stå i dessa handlingar.

2006-11-24, 15:28
Svar #7

carl thordenberg

tack så mycket för alla uppgifterna!
 
mvh carl

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna