ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thorin  (läst 1105 gånger)

2010-08-03, 11:06
läst 1105 gånger

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Hej,
 
Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga detta meddelande så det hamnade här på Efternamn.
 
Jag har ofta undrat över min mormors fars efternamn Thorin. Han var född Johan Johansson 10 okt 1868 i Hajom, Älvsborg. Någon gång tog Johan och hans syskon tillika med hans far (Carl Johansson, f. 17/3 1842 i Kinna) efternamnet Thorin. Varför och vart fick de namnet ifrån?
 
Fadern var arbetare, hans son Johan var fabriksarbetare (förman på Göteborgs kamgarnsspinneri i Gårda). En annan son, Carl August (f. 2/3 1875 i Domkyrko) var lokomotivputsare.  
 
Jag hittar inga soldater i släkten då jag antog att Thorin kanske var ett soldatnamn.
 
Var det vanligt vid sekelskiftet kanske att man tog sig ett annat efternamn? Kan det vara så att Johan som var förman vid kamgarnsspinneriet ansåg att Johansson inte var fint nog och tog sig namnet Thorin? Fick man göra så?
 
Vore tacksam för lite funderingar omkring detta eller hur jag kan gå vidare i min forskning omkring hur detta namnbyte uppstod.
 
Med vänliga hälsningar,
 
Mikael Jageklint, Vargön

2010-08-07, 12:23
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Mikael, som du kan läsa på många inlägg här i AF, så fanns det före 1901 inga regler om namnbyte som man måste följa, utom att undvika adliga namn.  
 
Annars fick antaga vilket efternamn som helst utan någon speciell motivering. Man bara anmälde till prästen att nu heter jag Lundberg, och så skrev han in det i husförhörslängden. I första längden, när någon bytt namn, så kan det stå kallar sig Lundberg, men i nästa brukar det bara stå Lundberg.
 
Orsaken är nästan omöjlig att lista ut, om man inte har någon tradition i familjen. Men det kan vara som så att man blivit hantverkare eller på annat sätt höjt sin position i samhället, och ville visa det med ett speciellt släktnamn, och detta är ganska vanligt redan från tidigt 1800-tal och framöver.

2010-08-07, 14:55
Svar #2

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Tack Elisabeth, det var informativt!  
 
mvh
 
Mikael

2013-03-06, 16:09
Svar #3

Utloggad Bergitte Haughem

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2013-11-10, 22:16
    • Visa profil
Hei
Jeg leter etter opplysninger om Johan August Johansen Thorin. Han er født i 1862, sannsynligvis i Wärmland. Han flyttet til Norge og bodde i folketellingen for 1900 på Grorud i Oslo. I vigselsprotokollen står far som Johannes Olsen Thorin. Regner med at endingen -sen kommer av at det er det som er vanlig i Norge. Slekten videre har Thorin som etternavn.
 
Er det noen som kan si noe om hvor de kom fra?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna