ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tibom / Thibom / Thebom  (läst 756 gånger)

2004-02-02, 15:29
läst 756 gånger

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Trädgårdsmästaren Adam Tebom föddes 1734 i Vinnerstad(E) och första gången jag träffar på honom därefter är vid första sonens födelse 1763. Då är Adam trädgårdsmästare vid Sjötuna i Kumla, ägd av familjen Berohn. Därefter hittar jag honom 1774 på Kyleberg i Svanshals(E), som vid den tiden ägs av fam Boije. Ev Boije av Gennäs. Adam flyttar senare till Sjötuna i Ödeshög(E) som ägs av fam Boij.  Familjemedlemmar Boij dyker upp som faddrar redan under Kumlatiden.  Adam och hans hustru Cecilia Persdotter avlider bägge på Sjöstorp 1793. Jag kan omöjligt hitta var Adam uppehöll sig fram till första tjänsten som trädgårsmästare och hittar inte heller vare sig vigsel eller födelseplats för Cecilia som bör ha varit född runt 1727.
Jag har sett diskussionen om hur trädgårdsmästare flyttar runt i landet ofta knutna till sina resp arbetsgivarfamiljer. Är det någon som sett namnet Adam Tebom i någon annan del av landet än Östergötland. Möjligen med anknytning till någon av familjerna Berohn eller Boij?
MVH
Inga Wallenquist
 
Inlägget har flyttas hit 2012 26/9 från Yrken » Yrken T-Ö » Trädgårdsmästare. /Moderator Yrken

2011-03-08, 00:33
Svar #1

Utloggad Totte Tibom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2011-03-08, 00:33
    • Visa profil
Har kört fast på Johan Thibom f:1796-11-09 d:1860-09-05 min frus mormors mors farfar, vi kommer till Motala AI:16 sid. 286 där han bor på Norrbo, Djurkälla Södergårds ägor och i Motala C:9 (1853-1860) sid 333 finns hans död registrerad på Karlslund i Djurkälla och att han är född i Motala 9/11 1796 men i födelseboken Motala C:3 kan vi inte hitta honom.I bouppteckningar hittar vi bara en Johan Thebom i Sjökumla död 1727....
 
Tacksam för hjälp....

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna