ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tiger  (läst 5605 gånger)

2000-06-02, 23:32
läst 5605 gånger

Utloggad Egil Thee Danielsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Har noen forsket på slekten Tiger i Dalsland?
 
Erik Eriksson Tiger (f. 19.09.1763), g.m. Ingri  
Jansdotter (fra Milleryr ved Högsäter) hadde  
sønnen Johannes Eriksson Tiger (04.08.1812 -  
1876), g.m. Kajsa Amundsdotter (også fra  
Högsäter), men deres sønn Johan Otto Johannes-
son (09.06.1859 - 06.03.1949) gav åpenbart avkall  
på Tiger-navnet og tok av ukjent grunn navnet  
Bergström da han flyttet til Norge der han  
arbeidet for ingeniørvesenet i Fredrikstad. Otto  
var gift med Stina Marie Persdotter (09.02.1855 -  
30.09.1941) fra Rösäter (like ved Högsäter). Deres  
datter Anna Otilie var min mormor.
 
Så vidt jeg har forstått, er Tiger et såkalt  
soldatnavn. Er denne slekten begrenset til  
Dalsland, eller fins det også tigere andre steder  
i Sverige? Jeg kjørte selv gjennom Dalsland med  
bil for 5 år siden. Da oppsøkte vi endel  
kirkegårder hvor jeg fant gamle jernkors med  
navnet Tiger på, og noen eldre mennesker vi spurte  
i en liten grend, sa at det nå ikke fantes flere  
mennesker med det navnet, men at de utmerket godt  
husket stedets siste Tiger.
 
PS: Jeg beklager at dette bidraget framstår  
som en totempåle i venstre felt. Kan det skyldes  
manglende kompatibilitet med iMac?

2002-05-08, 11:25
Svar #1

Kerstin Mukka Tärendö.

Hejsan Egil Thee
Jag skriver från Tärendö i Pajala kommun i Norrbotten. (Det ligger 45 km från Pajala, 210 km från Luleå och ca 110 km från Gällivare).
Nog är det underligt varifrån man fick namnet Tiger här uppe i Tornedalen. Jag förstår att det är ett soldatnamn om inte vanligt men det förekommer.
Min släkting med namnet heter Henrik Johansson Tiger född:1770, kommer från Pello i Övertorneå kommun. Han gifte sig 1793 med Helena Larsdotter Kemi född:1771.
Kanske flera tigrar dyker upp.
Med vänliga hälsningar från ett vackert Tärendö

2003-01-22, 14:54
Svar #2

Lena-Stina Forssell

Soldat rote 92 i Tegsnäset västerbotten hade Tiger som soldatnamn. Den mest kända är Carl Ersson Tiger som levde mellan 1748 och 1789. han var i fejd med den beryktade lappmannen Klement Andersson som även gick under namnet Spåklemmet.  
Tigers hustru Anna Persdotter slog ihjäl Spåklemmet med en grynstamp 1789. Fejderna finns beskrivna i skriften Spåklemmet och Båtas Njoita men även i degerfors förr och nu. Det ska även finnas ett rättegångsprotokoll där Anna stod anklagad för dråp. Hon dömdes till vållande till annans död och fick sitta 10-3 dagar i fängelse på vatten och bröd (uppgifterna går lite isär där). Carl Ersson Tiger avled i Anjala i dysenteri i kriget mot Ryssland 1788-1790

2003-01-30, 17:11
Svar #3

Malin Eriksson

Hej
Var var denna Carl tiger född ? Det har sagts till mig att jag skall ha en Carl (Eriksson?) Tiger i farfars antavla, troligen 1700-tal, förmodligen västergötland.
Detta framkom när min son döptes till Karl. Han har sedemera fått smeknamnet Kalle Tiger. Jag har inte kommit igång med farfars sida ännu men det ska bli spännande

2003-04-08, 13:05
Svar #4

Kim Tiger

Hej.
Har just börjat forska om min pappas sida Tiger
Farfar till mig är Valter Tiger,var gift med Anita Tiger,efternamn Syren innan de gifte sig.
Söker med ljus och lykta efter avlägsna släktingar.. både döda som levande.
Vet att min farfar,farfars,farfars far invandrade från Belgien till Älvdalen någon gång på 1700 eller 1800 talet.
Han var en spelman och gjorde fioler och det var i samband med att han kom till Sverige som efternamnet blev Tiger,detta är i alla fall vad jag har hört.
Min farfar bodde ett tag under sin ungdom i Östergötland,igelfors om jag inte miss minner mig.
Han hade även syskon Sven,Sören och Getrud men han ska även ha en till syster men jag vet inte vad hon heter.
Nu vet ju jag att släkten Tiger är väldigt stor men det gör det ju lättare att finna andra ur min släkt hoppas jag.
Eftersom pappa inte vill göra det själv så tar jag tag i det.
En del har mamma sagt till mig men tyvärr så räcker inte all den informationen jag har fått.
Tacksam för all hjälp.

2003-04-30, 00:45
Svar #5

Carola Svanberg

Hej  
Känner någon till Per Edström Tiger, f 1776 Bygdeå o h h Maja Stina Olofsdotter f 1774-11-4.
Hälsningar Carola

2003-04-30, 08:51
Svar #6

Lena Rung

Hej! Carola  
Kolla på samma adress som jag gav dig förut!
Där finns det en Per Edström Tiger (Personakt)
för Per Edström Tiger f.1750-05-13 han har en son
som heter Per Edström Tiger f.1776 gm Maja Stina..

2003-05-03, 02:52
Svar #7

Carola Svanberg

Hej och tack,
kan dessa två herrar, Carl Ersson Tiger 1748-1789 vars hustru slog ihjäl Spå-Klemmet med grynstampen och soldat Per Edström Tiger, Tegsnäset f 1750-05-13, vara bröder?
Per Edström Tiger ser ut att vara min son Carl J:son Svanbergs ff mf ff f.
Hälsningar Carola

2003-05-09, 13:42
Svar #8

Utloggad Inga Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Kim!
Det fanns i slutet av 1800-talet åtminstone en familj Tiger i Regna församling i Östergötland och de kom från Älvdalen. Igelfors ligger i Regna. Min morfars syster Anna Kärnell gifte sig med en av sönerna i familjen. Leta på Nyhammar och Igelfors i Regna församling på 1880- och 90-talen så bör Du hitta familjen.
Hälsningar
Inga

2003-09-02, 00:04
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej,
 
En ingift släkting Ilander härstammar från skräddaren i Umeå Mats Ilander, född 1848 i Finland. Han var gift med Erika Wilhelmina Tiger, född 1846 i Degerfors, dotter till Erik Tiger och Anna Catharina Olofsdotter Burström. Är Erik Tiger släkt med någon av de tigrar som nämns här ovanför?

2004-09-10, 12:28
Svar #10

Uno Sikén

Hej alla Tigerforskare!
 
Betr soldatnamnet Tiger förekommer detta även i Västergötland. I mina anor har jag Anders Tiger Svensson från Järpås (R) född 1792-10-18, denne var min Mm mf far. Jag har läst någon stans att soldatnamnen fick de vid inskrivningen där roteofficeren fann lämpligt namn, om nu denne Anders var tyst av sig av namnet att dömma vet jag ej.
Hälsningar Uno

2004-10-08, 22:29
Svar #11

Utloggad Mikaela Wahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 09:28
    • Visa profil
    • www.wahlgren.org/mikaela
Hej!
Även jag har en Tiger i min forskning: Britta Stina Tiger född 1797-08-16 i Lagga församling i Uppsala län.
Jag har tyvärr inte hunnit forska vidare på henne eftersom hon är min anas hustri i det andra giftet och mao inte någon ana till mig.
Dock vore det intressant om någon hade stött på henne i sin forskning.
Vänliga hälsningar
/Mikaela.

2004-10-09, 12:35
Svar #12

Annica Kohkoinen

Jag har också Tigrar i släkten, de härstammar från Olof Persson Tiger, född 1773-01-17 i Gäddträsk, Lycksele (AC).  
 
Han var Soldat Tiger 1790-03-07, han lät leja sig till soldat 1790 i rote 92, Tegsnäset, Kussjö, Granö
 
//Annica

2004-10-15, 13:36
Svar #13

Kim Tiger

Hej...
 
Efter många turer så fick jag en artikel hemskickat till mig om just en smed familj några namn som nämns är :
Anders Tiger och hans son Sigurd Tiger
Lars Tiger som var farbror till Anders Tiger och han var även farbror till min farfar Valter Tiger som jag har uppfattat de hela men de kanske inte är hela sanningen.
 
Undrar om de är någon som är bekant med namnen ovan ?
Skulle vara kul att få veta hur det hela ligger till.
 
Med vänliga hälsningar Kim

2004-10-25, 23:57
Svar #14

Nellie Irene Reif

Jag har just studerat generalmönstringsrullarna från 1821-1828 i Bohuslän regimente Och soldatnavnet Tiger finns nemt flera gånger.Jag tänker lämna tillbaka fisharna i morron.Om du vill kann jag kolla mera.
MVH
Nellie Irene

2004-12-01, 16:40
Svar #15

Utloggad Ros-Marie Lidberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-05-27, 20:55
    • Visa profil
Hej Kim!
 
Min mormors släkt i Lövnäs/Älvdalen/Nornäs (Gunnar)/Särna (Sigurd) i Dalarna hette/heter Tiger.  Hennes namn var Ida Tiger från början(f.1902-08-28 död: november 1985).  
Sedan gifte hon sig med Dofs - Alfred Eriksson (f. 1902-02-12, död: påsken 1975). De fick tre barn: Gunnar, Gertrud och Inga. Samt ett adoptivbarn, min mamma.
 
Min mormors bröder hette Gunnar och Sigurd Tiger och en syster som hette Olivia. Anders Tiger var deras far.
 
Anders och några av hans hans bröder var liesmeder. Anders har bott i Igelforsbruk (där Ida var född o växte upp som barn)och sen har de bott i Hormund i Västerdalarna.
 
Sigurd och Gunnar var plåtslagare.  
 
Något museum har min mamma ej hört talas om.
 
Ta kontakt med min morbror, Gunnar Dofs i Borlänge, han vet mycket mer om detta.
Sänd ett mail till mig så får du numret, annars finns det ju på www.eniro.se med.
 
Lycka till!

2004-12-01, 20:07
Svar #16

Utloggad Ros-Marie Lidberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-05-27, 20:55
    • Visa profil
Hej Kim igen!
 
Jag har sänt ett mail till dig Kim för jag fick ikväll mycket information om din farfars släkt o min. Om någon mer behöver samma information kan ni maila till mig. Eller ska man skriva ner det här kanske?

2004-12-01, 20:19
Svar #17

R-M Lidberg

Hej Kim och andra tigrare!
 
Här kommer mer information som jag funnit ang.
den förfrågan Kim och andra har lagt ut om olika släktingar i Tiger släkten. Informationen har en kvinnlig släkting i Smålandsstenar fått fram. Tyvärr vet jag ej hennes namn.
 
De var visst 5 syskon: Maurits, Sven, Getrud, Sören,Valter (Kims farfar) och Agnes.
Deras pappa hetter Per och mamman vet jag inte.
Pers föräldrar har jag ej namnen på.
Per hade en bror som hette Lars (nr. 1).  
Lars (1) och hans frus (vet ej namnet)barn hette:
Hildur,Olivia, Einar,Erik, Anders (min mormors
pappa),Lars (nr. 2)Fredrik,Albert,Selma,Anna och
Frida.
 
Lars (2) fick 2 barn med sin fru: Signe och Linnea.
Selma fick Ragnar och Margit med sin make.
Anna fick en dotter med sin man, hon hette Kristina.
Frida o hennes man fick:Henry, Greta o Ragnhild.
Fredrik o hans fru fick många barn:Karl, Valdina,
Aina,Olga,Agaton,Tore,Laura,Gurli,Olof,Hilmer,
Sten,(Lars nr. 3???) och Per.
Albert fick många barn med sin fru med:
Märta, Lambert, Artur,Torborg, Bertil, Henry, Armida och Adina.
 
Tyvärr har jag inte dokumenten här ännu så några födelsedata har jag ej.
 
Hoppas att allt blev riktigt nu bara med alla namn...
 
Hoppas det kan hjälpa någon på vägen ändå?

2005-10-10, 13:14
Svar #18

sofia lövgren

Hej :D
vi håller på att forska om spå-klement i skolan. Om ni vet något om han kan ni gärna höra av er :D  
 
 
Msn: alfons_farmor@hotmail.com

2005-10-10, 16:28
Svar #19

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Sofia,
Titta in på den här sidan :
 
http://user.tninet.se/~kuq021n/tegsnaset/tegsnaset.htm
 
Berit

2006-02-09, 19:28
Svar #20

Utloggad Ossi Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 270
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 14:46
    • Visa profil
Min mmfmf hette Anders (Jonsson) Tiger f 1767, dog 1802-11-18. Soldat vid Västgöta Dals regemente, kompani: LIV,Rote Ödesmål, Malma socken. Vet någon mera om honom och hans hustru Maria Andersdotter, (har ej något födelsedata om henne). Det står så lite om de båda i soldatregistret.  
Mvh Ossi Janson

2006-03-29, 15:19
Svar #21

Kim Tiger

Hej alla.
 
Har haft uppehåll från släktforskningen då det varit annat som tagit upp min tid.
Har nu tänkt att påbörja den igen...
 
Har fått reda på lite mer om släkten.. eller i alla fall stavningen på efternamnet.
Enligt min mamma så hade släkten Tiger en släkt träff innan jag föddes, dvs innan 1983 där man bestämde att stavningen skulle övergå från Thiger till Tiger.
Släkt träffen hölls i byn Rot som jag fått berättat för mig.
 
Undrar om det är fler som vet om detta och om de har mer att berätta om det ??

2006-03-29, 23:32
Svar #22

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Soldatroten nr. 134 (Dalregementet och Orsa kompani) i Näset, Älvdalens socken, hade namnet Tiger.

2006-04-05, 10:09
Svar #23

Utloggad Ros-Marie Lidberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2021-05-27, 20:55
    • Visa profil
Hejsan Kim!
 
Vad roligt att äntligen höra ifrån dig!
 
Det har visst varit flera släktträffar genom årens lopp.En var i Älvdalen på Hembyggdsgården Rot Skans. Då fanns det 386 ättlingar varav 208 var män och 180 kvinnor. Den var min mamma med på, så jag har ett gruppfoto här hemma på hennes (adoptivmors) sida av släkten Tiger. De är 35 personer med på det fotot.
Jag har även ett urklipp från Falukuriren (ej datummärkt tyvärr) om denna släktträff, texten lyder:
 
Här är familjen Tiger
\Årets största släktträff?i Älvdalen.  
Var det när den stora släkten Tiger samlades på Rot Skans i lördags? Inte mindre än [sammanlagt]
250 släktingar hade man lyckats skrapa ihop från hela Sverige. Här har hela släkten, med den yngste generationen i förgrunden, ställt upp för att förevigas av FK:s [Falukurirens] fotograf ERNST KARLSSON.
 
Jag har sedan tidigare fått kontakt med en Jan Thiger och fått veta att 80-talsträffen ägde rum 1980-08-09.
 
Mvh
 
Ros-Marie Lidberg vars mors adoptivmor var en Tiger.

2007-01-03, 18:00
Svar #24

Utloggad Ove Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 19:17
    • Visa profil
Tigerforskare.  
I Sven-Erik Fahlessons CD från Lycksele 1700-1920 finns en hel hoper Tiger för den som är intresserad. CD-skivan finns hos Hembygds och Släktforskare Nolaskogs.
Lycka till!

2010-09-25, 15:57
Svar #25

Utloggad Salka Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 349
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 21:11
    • Visa profil
Hej  
jag har en släkting till mig som hetter
Micael Johansson F:1798-04-27 D:1870-12-06
kom som dräng till Per Ersson Thiger i Tegsnäset han var soldat (Ersson Thiger)
Per var gift först med Greta Sofia Sen med Anna Magdalena.  
Micael gifte sig med Anna När Per dog  
och tog hand om Thiger´s barn
barnen:
Olof 1813-01-02 mor:Greta  
Greta Magdalena 1820-01-04 Mor:Anna
Jonas 1820-11-26 Mor Anna
Ulrika 1822-11-26 ? Mor: Anna  
Micael fick sen egna barn med Anna  
Är det nån som vet mera får gärna höra av sig
MVG Salka

2010-09-26, 12:34
Svar #26

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
Johansson, Mikael (Mick). Nybyggare i Böjern, Degerfors (AC). Född 27/4
1798 i Granön, Degerfors (AC). Döpt 27/4 1798 i Granön, Degerfors (AC). Landbonden
Mikael Johansson i Tegsnäset köpte Böjern för 6.400 daler riksgälds och
halva Gransjön för 3.000 daler samma mynt av Thomas Nilsson Tapper samt
halva Gransjö av sin fader Johan Johansson Forssling (Ur boken: Degerfors
1700-talets kolonisation sid 18 av Ossian Egerbladh).  
googla på Helga Maria Johanssons anfäder på Heléns släktforskningssida där finns en hel del.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna