ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tollstoy / Tollstej  (läst 920 gånger)

2004-03-17, 10:16
läst 920 gånger

Utloggad Michael Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2010-12-12, 23:54
    • Visa profil
Hej,
 
Min farfars farfars far hette Peter Tollstoy (stavningarna Tollstej och Tollstoj förekommer också) och var livgrenadjär i Väderstad. Han levde 1796-1874 och var livgrenadjär 1818-1850. Har någon en bra förklaring till varför han fick just detta namn? Jag har tidigare fått följande förklaringar/teorier:
 
1. Han var helt enkelt av rysk släkt. Stämmer troligen inte, då hans föräldrar och sannolikt även farföräldrar, hade svenska namn (föräldrarna hette Jonas Andersson och Anna Persdotter).
 
2. Han fick namnet eftersom han varit krigsfånge i Ryssland. Verkar inte heller stämma, eftersom Sverige inte var inblandat i krig med Ryssland under de år han var verksam.
 
3. Han tilldelades helt enkelt namnet då han blev livgrenadjär - det var inte helt ovanligt att soldater tilldelades namn efter kända ryska och franska generaler. Verkar mest sannolikt, jag har i alla fall inte hittat något som motsäger detta.
 
Vad tror ni - är det någon som har någon annan teori?
 
Vänliga hälsningar,
 
Michael

2004-03-17, 10:40
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det var ganska vanligt att soldaterna fick namn efter berömda fältherrar, jag kommer just nu bara på Ney, Bl?cher och Hoche, men det fanns många fler.

2004-03-18, 13:53
Svar #2

Utloggad Michael Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2010-12-12, 23:54
    • Visa profil
Elisabeth,
 
Tack för denna information, ger ju ytterligare fog för att tro att det är nr 3 som gäller!
 
Hälsningar,
 
Michael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna