ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tragman  (läst 790 gånger)

2003-05-11, 14:28
läst 790 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Följande notis hittade jag nyligen i Jönköpings Landskontor AI:37 (brevregistratur 1756) och blev litet nyfiken på de nämnda personerna, känner någon igen dem:
 
Lista över Fånge Pass
 
1756 27/9 Arrestanterne Banco Andreasson Tragman (Tvagman), eller som han sig kallar Guldspak och dess dräng Johan Buller komma under Landsgevaldigern och en gevaldigerkarls  samt skiutsrättarens bevakning på fångeskiuts och förplägning at afföras till Lindkiöpings LandsCancellie, blifwandes härwid bestådt en anspänd wagn och 2ne Ridhästar.

2010-12-01, 00:18
Svar #1

Utloggad Leif Lundin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 11:18
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Jag har hittat en Fredric Tragman som bevisligen var var fängslad i januari månad år 1757 på Smedjegården i Stockholm för falskmyntning.
Det låter ju som om det skulle kunna vara din Banco Tragman som du var nyfiken på  för 7 år sedan. *ha ha*
 
Han skulle tydligen hängas, men rymde sedan med en anfader jag forskar om.  
De blev ganska snart gripna igen. Hur det gick sedan för Tragman är jag också rätt nyfiken på. Klarade han sig från hängningen?
Tyvärr så har jag lite fullt upp med centralfiguren i min forskning än så länge, så Tragman har fått vänta.
 
Du kan läsa mer om Tragman i min tråd här på anbytarforum:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/29510/311313.html?1290195998
 
Mvh / Leif

2010-12-01, 00:38
Svar #2

Utloggad Leif Lundin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 11:18
    • Visa profil
Hoppsan!
 
Jag hade tydligen lösningen av hur det gick sedan närmre än jag trodde.
 
Satt och tittade igenom fånglistan igen från Stadens kämnärsrättshäktet.
 
Hade tyvärr beskurit bilden lite men överst så står det nog:
 
 Tragman Hängd fram före Banqwen åt Skieps bro Sidan d:n 20 Julij 1757
 
Förmodligen detta hus : http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dra_Bankohuset
 

 
Mvh / Leif

2010-12-01, 10:16
Svar #3

Utloggad Moderator Särskilda

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vad jag kan se finns inget som pekar på att Tragman är resande, så jag flyttar diskussionen till Övriga Släkter.

2010-12-01, 12:44
Svar #4

Utloggad Leif Lundin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 11:18
    • Visa profil
På sedlarna från den tiden stod tydligen en finstlit varning: Den som denna sedel efterapar eller förfalskar skall warda hängd vilket de tydligen praktiserat i detta fall.
 
Som jag föstått så låg Stadens kämnärsrätts häkte i nuvarande Cafe´ Sten Stures lokal  mittemot Storkyrkan i gamla stan.
Kanske så kan mer uppgifter om den avrättade återfinnas i denna församlings begravningsbok?
 
Ursprungligen satt han ju på Smedjegården för att invänta avrättningen, så det är inte säkert att den ursprungliga domen är från
Stadens kämnärsrätt. Uppgifter torde finnas i Smedjegårdens fångrulla, om vilken av alla  Stockholms rättsinstanser han dömdes i.
 
 
Mvh / Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna