ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tuvenius  (läst 442 gånger)

2000-09-22, 22:46
läst 442 gånger

Thomas Söderberg

Hej!
I min forskning har jag stött på en person vid namn Brita Andersdotter Tuvenia, f 172(4),d 29/09 1784 i Frustuna (D) i en ålder av 60 år. Hon vigdes 25/10 1749 i Frustuna (D) med kronofjärdingsmannen i nämnda socken Carl Lennart Herou, f 9/11 1715 i Frustuna (D),d 15/2 1793 i Frustuna (D). Han var son till masmästaren i Frustuna Leonard Herou och hh Ingrid Andersdotter Björkman.
   Själv har jag sökt på måfå i Strängnäs stifts Hm efter en Tuvenius( det låter ju onekligen som ett prästnamn), men utan resultat.
   Har någon möjligen stött på denna Brita?
Mvh Thomas Söderberg

2000-09-22, 23:51
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 22:45
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det har jag inte, men ett tips kan vara att även kontrollera nationsmatriklar och kanske handlingarna för närmaste gymnasium på den tiden.
 
Alla som studerade blev ju inte präster, men de tog ibland liknande namn.
Ulf Berggren

2000-09-29, 22:40
Svar #2

Thomas Söderberg

Tack för tipset!  
Jag var häromdagen på Carolina Rediviva och passade då på att kolla in några matriklar. Enbart för att finna att någon Tuvenius inte finns i personregistren till vare sig Uppsala eller Lunds universitet. Det enda som hamnade i närheten var en Lars Erik Tuween som tidigare hetat Thiuleen, botaniker och lärjunge till Linn?. Visserligen fanns fler universitet i det svenska riket vid 1700-talets början. Jag tänker på Greifswald i Pommern, Tartu i Estland och så Åbo Akademi förstås, men det kanske är lite långsökt att tro att man ska finna något där!?
Återstår dock att kolla matriklar över gymnasister.
Mvh Thomas Söderberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna