ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tällström / Tellström  (läst 1397 gånger)

1999-12-25, 11:33
läst 1397 gånger

Utloggad Hans-Otto Tengrud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 16:57
    • Visa profil
Har anor från Döderhult med namnet Tällström, det finns Tällström i Norrland, finns det ngt sammanband mellan dessa eller har Norrlandssläkten  geografiskt ursprung?

2000-03-12, 20:54
Svar #1

Utloggad Hans-Otto Tengrud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 16:57
    • Visa profil
Letar efter tidigaste förekomsten av släktnamnet Tällström i Döderhult eller församlingarna/socknarna runt omkring.

2000-05-29, 22:24
Svar #2

L. Alfredsson

Hej H-O Tengrud.
Skulle vara roligt att få kontakt med dej. Har sök efter Tällström släkter, det finns inte så många levande som heter det.Jag har tittat i telefonkatalogen (hela Sverige) och endast hittat två som har det efternamnet. Att jag söker efter det beror på att min morfars mor hette Christina Lovisa Tällström som ogift,hon föddes 4/11 1846 i Vena, Men gifte sig 8/6 1873 med småskolläraren  Sven Nilsson ifrån Döderhult. Huset står fortfarande kvar. Tyvärr obebott i ca 20 år, men det är en annan historia.

2000-05-30, 20:58
Svar #3

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej H-O Tengrud och L Afredsson!
 
I telefonkatalogen för hela Sverige finns det mer än 130 Tällström/Tellström, Tällström är ovanligast, det förekommer nog inte mer än tio gånger. De Tällström, som kommer från Kalmar län, härstammar från Sven Peter Tällström, född den 17/2 1921 i Kristdala.
Den släkten fanns sedan i Vena och Mörlunda.
 
I PLF:s databas fick jag fyrtio träffar på Tällström/Tellström.  
 
I Sveriges Dödbok fyra träffar på Tällström.
 
På Söderskivan fick jag 11 träffar på Tellström.
 
I runda tal kan man anta att högst 10 procent av alla Tellström/Tällström stavar med ä som i Ärlig.
 
Den andra Tällströmsläkten kommer från Gudmundrå/Gideå-trakten i Västernorrlnads län.
 
Jag har även fått intressanta upplysningar av en bekant till mig, Carl-Gunnar Tällström, Oskarshamn.
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

2000-06-04, 21:33
Svar #4

Utloggad Hans-Otto Tengrud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 16:57
    • Visa profil
Hej L. Alfredsson & Sam
Jag är också släkt med Kristina Lovisa Tällström,
det är min farmors mor. Jag har bl.a. ett foto från Kristina Lovisas och Svens guldbröllop 1923.
Sven var kringvandrande småskollärare och finns på minnesstenen(utanför D-hults kgd.) över folkskolans jubileum, mannen med knytet över axeln. Kristina Lovisas syskon, de som överlevde barndomen, utvandrade till USA, alla utom yngsta systern Ida Eugenia. Jag förmodar? att Carl-Gunnar som Sam skriver om är barn efter Ida Eugenia.
Roligt med svar!
MBH
Hans-Otto Tengrud

2000-06-05, 23:20
Svar #5

L. Alredsson

Hej Hans-Otto!
Jag förmodar att din farmor är Sigrid Lovisa. De andra barnen känner jag till. Det är Carl-Hjalmar, utvandrade till Amerika och jag skriver julkort till den ena av hans döttrar, (min engelska är inte bra,därför får hon bara dessa julkort). Hon vill gärna veta mer om släkten och det var därför jag började släktforska lite, men har inte kommit längre än till Sven och hans maka Lovisa. Sven Herman var min morfar och Anna hans tvillingsyster. Jag har endast kort på dessa tre syskon, inte på Sven och Lovisa det vore roligt att se.
Hälsningar L. Alfredsson.

2000-06-06, 21:45
Svar #6

Utloggad Hans-Otto Tengrud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 16:57
    • Visa profil
Hej L.Alfredsson
Du kan nå mig på info@arborea.se
Min släktsajt finns på http://www.arborea.se/slktf.htm
Hälsningar
Hans-Otto

2000-12-18, 21:12
Svar #7

Stig Tellström

Tellström/Tällström/Thellström olika stavning finns i den släkt som har sin anfader i Anundsjö Sn.Västernorrland.Sven Svensson Tellström f. 1824.i Tällvattnet.Ättlingar till honom finns nu i Ångermanland, Jämtland och Östergötland med namnet Tellström.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna