ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Törne  (läst 653 gånger)

2010-01-30, 22:33
läst 653 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Min farmors farfars morfars mor hette Sara Törne, hon finns omnämnd igen och igen i olika skrifter...då och då kallad vackra Sara (och/eller hovkapellmästare eller intendenten eller hovmarskalken von D?bens maka/hustru).
 
Om henne har det bl.a. skrivits om i Fältskärns berättelser (av Runeberg) att Kungen (Karl XII) kände henne bättre än hennes egen make (hovmarskalken Gustav von D?ben). Även franska, danska och ryska diplomater nämner henne, hennes man och kungen i olika intrikata sammanhang samt flera andra kälor likaså...
 
Det finns en mängd, inte säskillt utförliga, men ändå ganska, antydande (och insinuerande) beskrivningar av Sara och Gustav (och karl XII!), dessutom har jag fått släkt anekdoter från barnsben inpräntade från farmor och andra släktingar...  
 
Ett brev då Gustav (v.D.) fortfarande var intendent hos Kungen kring 1709), Alltså kung Karl XII då dessa personer befann sig i Bender, detta har jag från en kopia av ett brev som jag har i min ägo.
 
Sara Törne föddes 1676 i Stockholm i en rik och inflytelserik familj, fadern var borgmästare i staden. Sara gifte sig med Gustav och adlades med sin man, kring 1695 (han var född 1659 och gick bort 1726). Sara Törne lär ha gått bort i Paris hos sin dotter 1730. Dottern var gift med ministern (ambasadören) von Gedda /svensk nyadlad friherre och fransk baron som uppskattande utnämning av Ludwig XV).  
 
Jag har naturligtvis många fler kalla fakta men kan inte finna själen på denna anmoder. Jag försöker skriva om henne (och hennes man; anfadern Gustav) och finna hennes personlighet som alltså tydligen gjorde intryck den gången...Vet/känner någon, Någon/Något mera om henne och hennes omgivning?
 
MVH Steve: (kontakta mig gärna privat på e.mail: stevepalmquist2004@yahoo.co.uk zndra ättlingar till Sara T. och Gustav v. D (d.y.) är naturligtvis mycket välkomna att kontakta mig kring dessa frågor)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna