ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Törnell  (läst 737 gånger)

2004-01-31, 11:14
läst 737 gånger

Utloggad Eva Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-10-31, 12:09
    • Visa profil
Jag har börjat titta lite på min morfars sida han heter Lars Erik Törnell född 1896 i Tygsta, Trönö, Norrala socken. Finns det någon som har forskat på den släkten?
 
MVH
Eva

2004-01-31, 12:08
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Trönö är/var en egen socken/församling (i Norrala pastorat) och just i Tygsta, Trönö förekommer namnet Törnell på en bonde född 1839.. Någon som kan kika i folkräkningen 1900 kanske kan hitta någon koppling till nedanstående familj:
 
Tygsta, Trönö, Hälsingland
Johansson Törnell, Hans 1839 Trönö, f.bonde Far
Persdotter, Greta Stina 1855 Trönö Mor
Magdalena 1870 Barn
Johan 1879 Barn
Augusta 1888 Barn
barnen födda i Trönö, den äldsta dottern är enbart hans..
 
Då andrahustrun är född först 1855 är det ju inte omöjligt att Lars Erik kan vara son till henne och denne Hans Törnell..!? (Men det syns alltså i folkräkningen 1900 i så fall)

2004-01-31, 12:13
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Men nu ser jag ju att redan den 25/1 frågat om detta under Hälsingland: Efterlysningar: Törnell från tröne och norrala och fått ett svar från folkräkningen 1900..
Frågar man vidare efter ett tag under annan rubrik bör man ange var det redan tidigare finns uppgifter i forumet, alternativt att ta med dessa uppgifter i sin nya fråga (så slipper folk svara i onödan.. :-)
 
 
(Denne Lars Persson Thörnell född 1870 återfinns 1890 som dräng i Berge, trönö med enbart namnet Lars Persson, så namnet kanske var nytaget i hans fall..)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna