ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Törngren  (läst 777 gånger)

2002-11-21, 09:57
läst 777 gånger

Lena Edenström

Söker Lars Danielsson Törngrens anor (f.1716 7/6 Eggenbynäs, Vårdnäs, Östgötland). Ryttare för rusthållet Norra Fjälla, Vårdnäs. Enligt uppgift son av Daniel Simonsson, d 1724, 57 år gammal, o h h Elin Larsdotter, d 1751, över 80 år gammal.
Tacksam för all info.
Hälsn/Lena Edenström

2002-11-21, 15:56
Svar #1

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag vet inte var du fått dina uppgifter ifrån, men just Lars Törngrens anor diskuteras i januari 2002 under Östergötland/Socknar/Vårdnäs.
 
Har du möjligen hittat något att tillägga? Är Lars en ana till dig? I så fall genom vilket barn?
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2014-11-01, 11:01
Svar #2

Utloggad Connie Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2018-04-06, 15:02
    • Visa profil
Hejsan!
 
Maria Elisabet Törngren f.14/11-1896 Adolf Fredrik församling STHLM
av gifta föräldrar Snickeriarbetare Gustaf Alfred Törngren f.2/11-1866 Gärdesrum Ö-götland/Småland och Augusta Josefina Andersson f.3/3-1863 Övergran, Uppsala. Augusta dör 24/12-1898.
Jag undrar vart Augusta dör och när Maria Elisabet lämnas bort av fadern, hon är fosterbarn 1904 i Katarina församl.
 
Med vänlig hälsning Connie Pettersson

2016-01-26, 20:10
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad) N:o 15, 1805 31/7, sid. 118f (de gåvor som inkom räknas upp i N:o 25, 1805 9/10, sid. 197-198 och N:o 40, 1806 22/1, sid. 321):
»Ädelsinnade, ömme Menniskowänner! som af medlidande och kärlekswerk gjort eder i deßa tider kände och priswärde, uträcken äfwen edra hjelpsamma händer till mig, öfwergifna qwinna och mina 4 små nu faderlösa barn, som dageligen måste gråta efter bröd, försatte i den ömkeligaste belägenhet, i det jag måste i största menlöshet, emot all förmodan, först se en brottslig, men mot mig huld man och maka år 1801 af Lagarnas rättwisa ryckas ifrån mig och mina små barn, och oß sedan mista både gods och gård. Milde, lycklige och wälgörande bland wår allmänhet! I som med frid och glädje fån bebo edra hus och egendomar, behjerten min nöd. Hjelpen mig och mina små barn i wårt elände till en liten koja, att wi der med frid och lugn måtte få anropa en nådig Gud om tusendefallt wälsignelser öfwer eder, som skonat oß armo, att gå omkring med tiggarestafwen. Någre wälgörare hafwa redan hugnat mig med deras ömma hjelp, och hwad framdeles från gifmilda menniskor kan blifwa mig tilldelt, skall med ödmjukaste tacksamhet och all wälsignelses tillönskan emottagas. Herr Vice Pastor Bodin på Carlshamn och Asarum har låfwat emottaga de mig ämnade gåfwor, och lofwar att derföre i detta weckoblad redowisa.
Margareta Sofia Törngren.
Olyckelig hustru till den på Sweaborg nu warande
Lifstidsfången, Skepparen Truls Törngren
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna