ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ugren / Uddgren  (läst 1531 gånger)

2002-12-16, 00:25
läst 1531 gånger

Ingvar Dahl

Jag söker arvingarna efter Johannes Andersson Ugren (1823 - 1862) och hustrun Maja Lisa Olsdotter (1825 - 1862) från Gillberga i Värmland (S). Deras barn var Anders Ugren, född 29 mars 1847 i Stora Skärmnäs, Värmskog (S), Carl f 1851, Nils f 1854, Johan f 1856 och Sofia 1861.  
 
Efter att de båda föräldrarna drunknade under nyårshelgen 1862 utanför deras ensliga torp på Lillön i Björnöfjorden, Gillberga, blev den 15-årige Anders lämnad ensam med sina 4 yngre syskon. Kort därpå splittrades de ut i bygden, och Anders blev utsedd till rotehjon i Fyxnäs, Gillberga (S).

2002-12-16, 17:50
Svar #1

Ingvar Dahl

Enligt uppgift skulle en av de tre bröderna Carl, Nils eller Johan ha blivit predikant.
I folkräkningen 1890 finns bara Anders noterad i Värmland. Se vidare uppgifter i Porträttfynd, foto #5647.

2002-12-16, 19:03
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
Hej Ingvar,
var han nånsin över i Amerika? Det påstås så i folkräkningen 1900:
 
Anders Ugren f. 1847, Arbetare
Hemförsamling: Gillberga moder
Hemort: Kvarstående obefintliga sedan åren 1891-1900.
Kontrakt: Gillbergs
Län: Värmland
Födelseförs: Gillberga moder
Civilstånd: Ogift (O)
Famstkod: Ensamstående (E)
Hushåll nr: 732
Frånvaro: Senast (1896) i Amerika.
--------------------------------
SVARvolym: CB1134  Kort nr: 1
Sida: 57  Rad: 45
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-12-19, 16:28
Svar #3

Ingvar Dahl

Hej Maud, och tack för din kommentar! Det skulle vara intressant att veta var du har hittat din uppgift. Om det är i hans hemort Gillberga (S), kanske det inte är så konstigt, för där var de troligen inte alls säkra på var han egentligen befann sig. Han bör vid denna tid ha varit i Arvika köping eller dess närhet. (För det är väl inte så att anteckningen i själva verket är ... i Arfvika, och att du har läst lite fel/?/) Hur som helst tror jag inte att han någonsin var över till USA - både hans ekonomiska och mentala status kan knappast ha möjliggjort detta. Dessutom finns det uppgifter om att han själv omkr 1905 berättat ... att han under de senaste 25 eller 26 åren nästan utan afbrott vistats inom Arvika köping.... Problemet var i själva verket att varken Gillberga eller Arvika ville ha honom som tiggare eller understödstagare, och därför drog man sig att kyrkobokföra/mantalsnotera honom i det längsta.

2002-12-19, 17:10
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
Hej Ingvar,
källan är angiven ovan - folkräkningen 1900, numera sökbar på nätet www.arkion.se (abonnemang krävs). Detta är inte någon egentlig folkräkning utan utdrag ur husförhörslängderna.
Och det är ju möjligt att Arfvika/Arvika feltytts som Amerika någonstans på vägen till databasen.  
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-12-19, 17:39
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
PS. Gillbergaborna och -prästen hade nog dålig koll på var Anders befann sig. I folkräkningen 1890 antas det att han är i Kristiania. Så det är väl inte omöjligt att man några år senare trodde att han farit till Amerika.
 
1890:
Anders Ugren f. 1847, Inhyses
Hemförsamling: Gillberga moder
Hemort: Fyxnäs
Kontrakt: Gillbergs
Län: Värmland
Födelseförs: Gillberga moder
Yrke: Inhyses
Civilstånd: Ogift (O)
Famstkod: Ensamstående (E)
Hushåll nr: 181
Frånvaro: Vistas trol. i Kristiania
---------------------------------
SVARvolym: 000319  Kort nr: 4
Sida: 14  Rad: 48
Hälsar vänligen
Maud

2002-12-19, 21:04
Svar #6

Ingvar Dahl

Hej igen Maud! Jo, 1890-uppgiften hade jag sedan tidigare, men det var den från 1900 som var ny för mej. Och som sagt, då är jag nästan säker på att den uppgiften är hämtad från Gillberga moderförsamling. Ska dock kontrollera det så småningom hos prästen i den församlingen.

2003-07-21, 16:04
Svar #7

Anne-Christine Wiberg

Hej!
Jag är själv släkt med Ugrenar både på mormors och morfars sida. Under sökandet efter dessa har jag fått ovärderlig hjälp av en släktforskare som utrett hela Ugren-släkten  (Uggren, ursprungligen från ett torp i Tösse i Dalsland). Han har berättat just om barnet som såg sina föräldrar drunkna och som sedan blev underlig. Denne forskare är medlem 206 i DISBYT och hans material finns i deras databas. Genom medelemskap i DIS kan uppgifter hämtas där.

2005-01-03, 16:59
Svar #8

Utloggad Björn Zötterman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-10-30, 21:01
    • Visa profil
Hej!
Syskonen till Anders Ugren bytte namn till Nygren, kanske beroende på att brodern blivit tossig.
Brodern Carl gifte sig 1876 och fick sex barn, varav fyra döttrar överlevde barnaåren. 1916 flyttade de till Arvika.
Brodern Johan gifte sig 1886. 1882 genomgick han Kolportörsskolan i Kristinehamn, och kallades därefter baptistpredikant i kyrkböckerna. 1888 for han till Amerika, året därpå följde hustrun och de två döttrarna efter. På trettiotalet kom en frenolog på besök från USA. Han hette John Newgren, och gav ut en liten skrift om detta ämne på Lindhska Boktryckeriet i Örebro. Det är troligt att det rör sig om denne Johan Nygren, eller kanske en son till honom.
Om systern Sofias öden vet jag inget.
DIS-medlem 206

2018-11-29, 22:11
Svar #9

Utloggad Ingvar Dahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2020-05-19, 13:47
    • Visa profil
    • idahlgen.scienceontheweb.net/start/
Hej!


Efter att ha gjort ett längre uppehåll i mitt forskande kring Anders Ugren, så har jag nu tagit upp tråden på nytt.


Dessa rader skriver jag egentligen för att korrigera ett olyckligt missförstånd som nämns i Björn Zöttermans inlägg om
baptistpredikanten Johan Ugren f 1856 i Gillberga (S). Korrekt är att denne (nu med namnet Johan Johansson Nygren)
emigrerar med sin familj till Amerika 1888/89.

MEN - redan 30 dec 1890 återvänder de till Sverige (man kan ju undra varför?) och flyttar till Skövde (Lilla Mörke).
10 år senare återfinns de i Uppsala (Alfhem och senare Brage) och där har Johan sin verksamhet som predikant och
"resetalare" resten av sitt liv. 1936 går han ur tiden på ett ålderdomshem i Uppsala, medan änkan Maria avlider 1940 på
adressen Hammaren 5 i Finspång.


Det tycks mej vara viktigt att slippa "dra in" Johan i frenologins villfarelser!
Från sådana förefaller han alltså vara helt fri!  :)


//Ingvar Dahl


 

2022-10-30, 21:01
Svar #10

Utloggad Björn Zötterman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-10-30, 21:01
    • Visa profil
Hej,han var också i USA mellan 1906 och 1910.//Björn Zötterman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna