ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ungius  (läst 2535 gånger)

2003-05-05, 23:33
läst 2535 gånger

Anton Eriksson

Jag undrar om det är någon som har information om prästsläkten Ungius. Jag har i mina anor en Johannes Petri Ungius f. 1570, superintendent i Kalmar g.m. Margareta Bringia, och hans far Petrus Petri Ungius död omkring 1611, kyrkoherde i Hultsjö.  
 
Min undran är om det finns fler Ungius.
 
Anton Eriksson

2003-05-05, 23:54
Svar #1

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
JOHANNES PETRI UNGIUS, f 1570 i Hultsjö(H), d 1617 i Kalmar.
Superintendent.
Efter studier i Växjö student i Greifswald 1590, student i
Wittenberg 1593, fil.mag. 1595. Rektor scholae i Växjö 1597,
domprost i Växjö 1603, superintendent i Kalmar 1607. Död i Kalmar
och begraven i gamla stadskyrkan, med likpredikan av biskopen i
Växjö Petrus Jonae Angermannus.
Vid Gustaf II Adolfs kröning i Stockholm 1617 insjuknade han i
frossa, hemfördes och kunde därefter aldrig mera lämna sängen.
 
PETRUS PETRI UNGIUS, d 1610 i Hultsjö. Kyrkoherde i Hultsjö.  
Nämnes som berömelig prästman i biskop Petrus Jonae Angermannus
likpredikan över superintendenten Johannes Petri Ungius i Kalmar.
Efter att i 6 år ha varit predikant i krigsflottan blev han
hovpredikant hos Johan III och promoverades av honom till Hultsjö.
Var riksdagsman 1590 och underskrev Uppsala mötes beslut 1593.
Kyrkoherde i Hultsjö 1567-1610
 
Kopierat ur min mormors anor. Jag är ättling till Johannes Petri Ungius dottter Catharina Ungia, som han fick i sitt första äktenskap med Helena Månsdotter. Catharina blev gift med kyrkoherde Wallerius i Högsby (H).  
Jag har kopior ur herdaminnet, om du vill ha kopia kan jag skicka, om du mailar över din adress.

2003-05-06, 07:34
Svar #2

Stefan Macklin (Mackan)

Hej Kerstin, min fru är ättling till Elin Wallerius , syster till Laurentius Wallerius gift med din Katarina Ungia. Så nu undrar jag om du har någon mor till Elin och Laurentius? Jag har deras far Ericus Laurentii Wallerius, samt i en notis finns även en ff Lars Håkansson och en fff Håkan som var klockare noterad. På ett epitafium i Högsby kyrka ska det finnas elva barn till Katarina och Laurentius. En fråga till, vet du om Laurentius i sitt andra gifte med Rebecca Phrygia fick några barn?

2003-05-06, 08:39
Svar #3

Utloggad Anders Björnlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:48
    • Visa profil
Hej Kerstin,
jag ska enl. uppgift vara ättling till Helena Ungia en syster till Catharina. Helena var gift med Bengt Komstedt(Komstadius). Jag har sett dessa uppgifter tidigare men vet inte vilken källa som de är hämtade ur och vågar därför inte riktigt lita på dem ännu. Är alla dina uppgifterna hämtade ur herdaminnet eller finns det andra källor? Om du har möjlighet att mejla kopior ur herdaminnet även till mig vore jag mycket tacksam.
Hälsningar
Hälsningar
Anders B

2003-05-06, 10:08
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Herdaminnena har förstås det mesta av detta, men det bör finnas vidare källor då det här och var redovisas uppgifter som inte finns med i herdaminnet. Även jag har Ungius/Wallerius/Schomerus m.fl. släkter i mina anor (via biskop Daniel Wallerius - Lithenius - Åkerman - Tornberg); de uppgifter jag har är (om jag minns rätt) främst från herdaminnen och saknar alltså en del av det äldsta som man kan hitta bl.a på nätet. (Hans Edmans hemsida på http://home.swipnet.se/~w-76436/1_650.htm har en bra sammanfattning av dessa prästsläkter bakåt.)

2003-05-06, 19:50
Svar #5

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Hej allihopa!
 
Först ett tack till Peter, för tips om hemsida med prästsläkter.
 
Laurentius Erici Wallerius hade inga barn i sitt andra äktenskap med Rebecca Phrygia. Med Catharina Ungia hade han elva barn. Vi har varit nere i Högsby kyrka och sett epitafierna över Laurentius och Catharina, samt över deras son Nicolaus Laurentii och hans hustru Christina Phrygia.  
 
Laurentius Wallerius far Ericus Laurentiis anor vet jag inget om (fast hans far bör ju ha hetat Lars), ej heller namnet på hans hustru. I herdaminnet står det att hustruns namn är obekant.
Helena Ungia var, enligt herdaminnet, syster till Johannes Petri, och skall ha varit gift med kyrkoherden i Vrigstad Benedictus Komstadius i hans första gifte.  
Troligtvis finns en del uppgifter att hämta om dessa präster i Smolandi Upsaliensis också.

2003-05-06, 19:55
Svar #6

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Här kommer en bild på epitafiet över Laurentius och Catharina. Tyvärr av dålig kvalit?t, då det var svårt att få till bra bilder inne i kyrkan.
 
Mvh KerstinM
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna