ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utterberg  (läst 1134 gånger)

2002-05-26, 01:44
läst 1134 gånger

Henrik Johansson Uppsala

Ang Olof Utterberg/Ytterberg född ca 1699 och död 1759-12-12 i Lidköping (R).
 
Olofs anor har tidigare efterlysts här i Anbytarforum, men utan resultat. Även jag har i fastnat här.
 
De små ledtrådar som finns är att vid Olofs död noteras det att hans far var kornett från Vadsbo.
 
En tänkbar broder till Olof skulle kunna vara Lars Utterberg. I Västerås dödbok noteras följande: 1742 26/11 begravdes soldaten från Skaraborgs regemente och Norra Vadsbo kompani Lars Utterberg, vid pass 39 år.  
 
Lars bör ha varit född omkring 1703.
 
En annan möjlighet är att Lars inte är släkt med Olof utan var soldat på samma soldattorp som Olofs far och därför också fått anta detta efternamn.  
 
Det skulle vara ett steg ytterligare på vägen om man får veta vilket/vilka soldattorp som de kan ha bott på.

2020-05-29, 10:02
Svar #1

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:43
    • Visa profil
Ang Olof Utterberg/Ytterberg född ca 1699 och död 1759-12-12 i Lidköping (R).
 
Olofs anor har tidigare efterlysts här i Anbytarforum, men utan resultat. Även jag har i fastnat här.
 
De små ledtrådar som finns är att vid Olofs död noteras det att hans far var kornett från Vadsbo.
 
En tänkbar broder till Olof skulle kunna vara Lars Utterberg. I Västerås dödbok noteras följande: 1742 26/11 begravdes soldaten från Skaraborgs regemente och Norra Vadsbo kompani Lars Utterberg, vid pass 39 år. 
 
Lars bör ha varit född omkring 1703.
 
En annan möjlighet är att Lars inte är släkt med Olof utan var soldat på samma soldattorp som Olofs far och därför också fått anta detta efternamn. 
 
Det skulle vara ett steg ytterligare på vägen om man får veta vilket/vilka soldattorp som de kan ha bott på.
I soldatregistret finns det en mängd olika Utterberg och Ytterberg från olika socknar. Jag såg över den listan och såg att bara en av församlingarna ligger i Vadsbo härad, nämligen Berg (R).Dessa är i och för sig alla efter Olofs pappas tid, men här kanske ändå till samma. Där, i Yttersöra rote, kompani Höjentorp, listasPer Ytterberg 1741-1742 (då han dog); Anders Ytterberg 1760-67; och Sven Utterberg 1789-1790 (då han dog).

2022-12-22, 22:56
Svar #2

Utloggad Marina Grönlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 17:58
    • Visa profil
Hej, Jag har en Sven Utterberg, Jag såg att ni skrev att han var död 1790  i Yttersöra rote i kompani Höjentorp, Bergs socken. Betyder det att han var död i Berg Församling? Jag hittar honom inte i dödboken. Har ni några tips på hur jag kan hitta honom?

2022-12-22, 23:17
Svar #3

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:43
    • Visa profil
Det var jag som skrev, men jag har inte sökt någon primärkälla för det, utan det var bara vad jag såg i Soldatregistret. Där står:

UTTERBERG Sven
  • Aktnummer: SK-00-0370-1789
  • Regemente: Skaraborgs regemente
  • Rote: Yttersöra
  • Kompani: Höjentorp
  • Socken: Berg
  • Torpnummer: SK-00-0370
  • Född: -
  • Död: 1790
  • Antagen: 1789
  • Avsked: 1790
(Tyvärr går det inte att länka en viss post i Soldatregistret, men detta kan sökas upp här.) Det kan förstås vara fel.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna