ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Victorin  (läst 836 gånger)

2004-03-15, 16:28
läst 836 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Brukspatronen Per Henric Victorin avled 1857 28/8 på Kvarn i Kristbergs sn i Östergötland.
 
Hans omyndiga barns rättigheter bevakades av brukspatronen Nils Fredrik Tisell på Hättorp. Det brukar ju vara en nära fädernefrände som bevakar de omyndigas rätt, men jag har inte funnit något nära släktskap mellan dessa herrar. Någon som vet bättre?

2005-06-27, 23:45
Svar #1

Klas Bergenstråhle

Victorin, Bergenstråhle och Tisell var genom många äktenskap (den sk Kristbergsadeln) inflätade med varandra. Per Henric Victorin hade inga bröder i livet (se ÖÄ) så den övriga familjen i närheten fick väl rycka in. Per Henriks syster var gift med en Bergenstråhle, men Bergenstråhlarna hade lämnat Kristberg 1806. Så kvar var Tisellarna, som hade övertagit Bergenstråhlarnas egendomar i Kristberg genom gifte. Så närmare släktingar både geografiskt och genom blodet fanns nog inte. Äktenskapsförhållandena var mer invecklade än så här, men jag vill inte förvirra.
Mvh
Klas Be-le

2006-03-08, 17:45
Svar #2

Sigurd Schou

Jag søker fødested og slægt til Johan Victorin født 29.oktober 1832 i Sverrig.
Ankommer til Skellerup sogn,Fyn,Danmark d.10.juni 1861 fra Heftveda Sogn i Skaane.
D?d 8.januar 1897 i Århus,Danmark
Får børn med følgende navne:
Ida Amalie Victorin
Alma Josephine Victorin
Phillip Fabius Victorin
Elida Eleonora Victorin
Agnes Albertine Victorin.
 
Kanske opkaldt efter Svenske slægtninge.
 
Mvh. Sigurd Schou

2008-01-27, 13:35
Svar #3

Elisabet Pettersson

Hej! Har en Greta Bergman ,gift med Lars Mellgren, på 1700-talet från Österplana/Kinnekulle. De försinner 1743 och jag vet inte vart.  
När sonen gifter  sig, 1771 i Härene, står hon plötsligt som Greta Wictorin!???
I Lidköping finns en prost som heter Wictorin i slutet på 1700-talet. Hos honom bor en Britta Bergman  och en
ung studerande Lars Mellgren . Barnbarn??
Har någon den länken mellan dessa släkter som jag inte hittar?
 
MVH Elisabet Pettersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna